آسنا متولد ۹۹ آسنا به طور مادرزادی درگیر بیماریهای مختلف از جمله التهاب شدید ریوی ،تشنج و تالاسمی است مادر بدلیل اعتیاد همسر سه سال پیش طلاق گرفته و با وجود بیماریهای شدید از جمله ناراحتی قلبی وبیماری صرع و مشکلات غدد لنفاوی و... مجبور به انجام کار نظافت منازل…
نام کودک : محمد امین و زهرا ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : محمد امین متولد : 23/11/1386 – 17 ساله زهرا متولد : 25/4/1384 – 19 ساله شرح حال : پدر این فرزندان بر اثر بیماری ( ام اس ) ۳ سال پیش (1400) فوت کرده…
نام کودک : علیرضا و زهرا ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : علیرضا : 1391/04/24 زهرا : 1396/03/28 شرح حال : این فرزندان عزیز کمبود وزن و قد دارند و تحت نظر پزشک هستند. پدر آنها مبتلا به بیماری تشنج بوده و براثر تشنج ۶ سال پیش (1397)…
نام کودکان : علی اصغر و محمد صادق ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : علی اصغر متولد ۱۳۹۸/۸/۴ و محمد صادق متولد ۱۴۰۲/۲/۲۸ می باشد شرح حال : پدر خانواده طلبه بودن متاسفانه بر اثر اتصالات برق از دنیا رفتن محمد صادق بیماری دارد ویک بار عمل شده وهنوز هم…
نام کودک : نیایش و محمدحسین ساکن : بزمان سیستان و بلوچستان شرح حال : نیایش 14 ساله است و محمدحسین 10 ساله. پدر و مادر این دو کودک سال 1402 در یک تصادف رانندگی فوت می کنند. پدربزرگ، سرپرستی بچه ها را برعهده می گیرد، پیرمردی 74 ساله که…
زینب خانم دختر ١٦ ساله اي که به شدت از مریضی ایبی(پروانه ای) رنج میبره زینب در تهران ساکن می باشد . پدر معتاده! زن و بچه اش رو کلا رها كرده، مادر و زينب تنها موندند و مادر بدليل نگهداری از زينب، نمیتونه کار کند. جداي از معیشت و…
ا- محمد طاها متولد ۹۶ ۲-زینب متولد ۸۵ پدر این بچه ها بسیار کم بیناست و مشکل دیسک کمر و سیاتیک هم دارد بعضی روزها میتواند کارگری کند به صورت جزئی مادر فقط ۲ درصد بینایی دارد و برای بیرون رفتن از خانه هم محتاج کمک زینب است ، چندبار…
نام کودکان : آتنا و ثنا ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : آتنا متولد ۱۳۹۰/۸/۱۴ و ثنا متولد ۱۳۹۲/۹/۸ می باشد . شرح حال : خانواده یتیم می باشد و پدر خانواده ها چهار سال پیش (1399) از دنیا رفتن تمام هزینه ها بر عهده مادر خانواده می باشد این…
نام کودک : محمد حسین ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ شرح حال :محمد حسین سه سال است که پدرش رو ازدست داده است ( از سال 1400 ) محمد حسین به طور مادرزادی درگیر بیماری انحراف و تنبلی چشم می باشد مادر به دلیل بیماری همسر و عدم…
نام کودک : امیرعلی و اسماء ساکن : ایرانشهر تاریخ تولد : امیر علی متولد ۱۳۹۱/۴/۲۶ و اسماء متولد ۱۳۸۹/۳/۲ می باشد . شرح حال : اسماء و امیر علی خواهر برادر از خانواده 6 نفری هستند که یتیم و نیازمند هستند . مخارج و تامین امرار معاش این خانواده…
نام کودک : محمد مهیار ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : 1396/06/18 شرح حال : محمد مهیار 7 ساله- یک برادر بزرگتر13 ساله دارد ، پدر محمد مهیار چند سال پیش براثر سکته قلبی فوت کرده است و با مادر و یک برادر بزرگتر از خودش که…
نام کودک : سپهر ساکن : شهرستان ملارد تاریخ تولد :1399/06/31 شرح حال : پدر سپهر سال ۹۹ بر اثر سکته قلبی فوت کرده است، هم چنین متاسفانه مادر سپهر ۲۰ سال پیش دچار سوختگی شدید در ناحیه دست و گردن شده و قادر به کار کردن نیست. تنها درآمد خانواده…
نام کودک : ابوالفضل ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : 1395/02/023 شرح حال : پدر ابوالفضل بر اثر بیماری افسردگی شدید فوت شده اند. مادر او با حقوق کمیته امداد و یک حقوق کم که از فروشندگی بدست می آورد،امورات زندگی را می گذارند و در تامین…
نام کودک : ریحانه ، فاطمه ، ابوالفضل ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : ریحانه : 31/5/1394- 9 ساله فاطمه : 23/7/1390- 13 ساله ابوالفضل : 11/10/1398- 5 ساله شرح حال : این سه فرزند عزیزمان پدرشان را در زمان شیوع بیماری کرونا ، بعلت سکته قلبی…
نام کودک : الناز، زهرا و امیرعلی ساکن : بزمان سیستان و بلوچستان شرح حال : الناز 19 ساله، نازنین زهرا 15 ساله و امیرعلی 12 ساله هستند. پدر آنها در سن 47 سالگی در اثر ایست قلبی از دنیا می رود و مسئولیت سرپرستی این دو یتیم بر دوش…
نام کودک : علی اکبر و الهه ساکن : ایرانشهر تاریخ تولد : علی اکبر متولد ۱۳۹۰/۵/۱۶ و الهه متولد ۱۳۹۴/۱/۵ می باشد شرح حال : علی اکبر و الله یتیم هستند ، پدر و مادر ایشان از دنیا رفتن ایشان نیازمند هستند و در حال حاضر در حال تحصیل…
نام کودک : سعید ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : 29/6/1388- 15 ساله شرح حال : پدر سعید ۱۵ سال پیش (1388) براثر تشنج فوت کرده است و هیچگونه زمین و یا مالکیت ارضی ندارند. مادر او با کار کردن در گلخانه ای که کار سختی نیز…
نام کودک : مهدی ، نازنین کوثر ، نازنین زهرا ساکن : بزمان سیستان و بلوچستان شرح حال : پدر که رفت، سه یادگار او که 17 ساله، 14 ساله و 19 ساله هستند و هر سه در حال تحصیل، با مشکلات حادی مواجه شدند. مادر، خانه دار است و…
نام کودک : اهورا ساکن : روستایی در استان همدان تاریخ تولد : 1396/06/26 شرح حال : پدر اهورا سال 1399 بر اثر سرطان فوت کرده است. قبل از فوت، پدر و مادر باهم از طریق فروش محصولات خانگی از قبیل رب و سبزی و... امورات رو می گذرانند اما درحال…
نام کودک : معصومه ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : ۱۳۹۲/۳/۲۷ شرح حال : معصومه یتیم است ، اعضای خانواد هشت نفر می باشدو معصومه امسال (1403) کلاس ششم ابتدایی تحصیل می کند. معصومه در کلاسهای قرانی شرکت دارد و فعالیت قرآنی دارد . هم اکنون با مادر در خانه…
نام کودک : رقیه زینب ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : رقیه زینب متولد 1399/12/4 می باشد شرح حال : خانواده یتیم که پدر شون سه سال هست دراثر سکته قلبی فوت کردند ( سال 1400) وسرپرستی خانواده به عهده مادر می باشد تعداد اعضای خانواده چهار نفر می باشد…
نام کودکان : آرزو و فضه ساکن : ایرانهشر تاریخ تولد : آرزو متولد ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ و فضه متولد ۱۳۹۶/۱۱/۸ می باشد شرح حال : آرزو و فضه یتیم هستند و پدرشان به علت بیماری دراوج جوانی فوت شد. مادر این دوتا دختر کوچک دوسال پیش بر اثر تصادف ازدنیا رفتن.…
خانمی ۳۸ ساله ساکن یاسوج دارای سه فرزند پسر۱۵ ساله، پسر ۱۳ساله و دختر ۶ ساله در کارگاه خیاطی به صورت پاره وقت مشغول به کار هستن و حدود یک میلیون حقوق میگیرند و با مستمری یک میلیونی کمیته امداد به سختی امرار معاش میکنند. ماهیانه ۳ میلیون کرایه خونه…
از آنجا که کودکی دوران حساسی از زندگی است، و کودک بسیار حساس و لطیف است، لذا محبت به کودک بسیار مهم است. و کودکی که در دوران طفولیت خود از محبت دیگران برخوردار نباشد، نه تنها در دوران بزرگسالی با مشکلاتی روحی و شخصیتی مواجه می شود، بلکه جامعه نیز از مشکلات او رنج خواهد برد. از این رو، کمک به ایتام و سرپرستی ایتام بسیار مهم می شود.
کمک به ایتام موضوعی است که در قرآن کریم و احادیث بسیار به آن توصیه شده است و کمک به ایتام شرط وارد شدن به بهشت و ستم به حقوق و مالهای آنها باعث زیان و عذاب الهی معرفی شده است.
در مورد کمک به ایتام، فقط مسائل مادیات توصیه نشده است، گرچه این عامل بسیاری مهمی است، ولی به اندازه خوراک و لباس، محبت و یتیم نوازی هم مهم است. زیرا انسان حساس است و نیازمند محبت و نیکی است، به خصوص در دوران طفولیت او احتیاج بیشتری به نوازش دیگران دارد. حال اگر ایتام محبت کسب نکنند و بدون مهر دیگران، بزرگ شوند، تضمینی وجود ندارد که در زندگی بزرگسالی ، یک زندگی خوب و سالم داشته باشند، و شاید حتی دچار مشکلات شخصیتی و معضلات اجتماعی گردند. زیرا در محیط خانواده است که فرد می تواند به لحاظ اجتماعی و اخلاقی رشد کند، و محرومیت از خانواده در مورد کودکان یتیم می تواند باعث آسیبهایی شود که جبران آن دشوار است. بنابر این، نیکوتر است که ایتام در محیط خانه بزرگ شوند، و مثل اولاد خود با آنها رفتار شود تا در محیط خوب و ایمن و پرمحبت خانه، کمتر احساس کند که از نعمت والدین بی بهره است.
از دیدگاه دین مقدس اسلام، یتیم هر طفل نابالغی است که پدر خود را از دست داده است. چون بچه هایی با از دست دادن نعمت پدر، و محبت او احساس کمبود زیادی تجربه می کنند و این کمبود قابل جبران نیست مگر از طریق محبت و دوستی. اگر چه این خلأ توسط مادر مهربان و بامحبت جبران می شود، ولی اسلام همه را موظف کرده که در صورتی یتیم مادر یا سرپرست دارد، او را برای این مهم کمک کنند و اگر مادر و سرپرستی ندارد، باید شخصاً اقدام کرده و یتیم را تحت حمایت خویش قرار دهند.
دین مقدس اسلام برای افراد حقوقی را درنظر گرفته که باید در حق ایتام انجام دهند و معرفت و شناخت نسبت به این حقوق ، افراد را کمک می کند که وظیفه خود را در قبال ایتام بهتر انجام دهند. در زیر قسمتی از این حقوق ارائه می شود:
هر انسانی احتیاج به محبت و توجه دارد و همین موضوع است که باعث رشد فرد می شود. در حالی که این احتیاج و خواسته در اطفال بیشتر است، و این نیاز توسط والدین بچه مرتفع می گردد. لذا کودک یتیم از این نعمت بی بهره است، و بنابراین در اسلام محبت به کودکان یتیم بسیار توصیه شده، و این کار اجر و منزلت بسیار زیادی نزد خداوند متعال دارد. خداوند بزرگ در آینه 177 سورۀ بقره در مورد یتیم نوازی می فرماید:
نیکی تنها این نیست که (به هنگام نماز) روی خود را به سوی مشرق یا مغرب بگردانید، بلکه نیکوکار کسی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه ای که به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه ماندگان و سائلان و در (راه آزادی ) بردگان بدهد.
در این آیه که خداوند مصادیق نیکوکاری را می شمارد، یتیم نوازی را پس از ایمان به خدا و اعتقاد به معاد و اعتقاد به نبوت و کتب آسمانی و ملائکه ذکر می کند و این اهمیت منزلت این موضوع را می رساند.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) هم در مورد محبت و کمک به ایتام می فرماید: آیا دوست داری دلت نرم و آرزویت برآورده شود؟ بر یتیم ترحم کن و دست محبت بر سر او بکش و ازغذای خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد.
در مورد اموال یتیم در قرآن کریم، سه موضوع مورد توجه است:
این آیه در بیان عدم پایمال کردن مال یتیم در ارث و این که نباید به آنها ستم کرد است و از جمله آیاتی است که دلالت بر تجسم اعمال می کند. این بیان صورت تمثیل دارد و نشان می دهد که خوردن مال یتیم قبیح است، یعنی اگر کسی چنین کاری کرد دچار عذاب الهی می شود.
در مورد عدم عوض کردن مال خود با مال یتیم که در آیه فوق آمده است باید گفت که این آیه به سرپرستان ایتام اشاره می کند. یعنی یتیم در زمان کودکی اختیاری بر مال خود ندارد و این وظیفه قیم او است که از مالش، برای هزینه هایش خرج کند و بعد از بلوغ هم باید اختیار اموالش را به خودش بسپارند. ولی در مورد انجام این فریضه باید توجه داشت که نباید مال خوب یتیم را با مال بد خود عوض کنند و این گناه بزرگی است، و باید امین در امانت بود.
یکی از اخلاقهای خوب، سرپرستی ایتام و محبت به آنها است. باید دانست که بچه یتیم به موارد مختلفی نیاز دارد که یکی از آنها داشتن کانون گرم خانواده و داشتن یک پناهگاه است. در فرهنگ اسلامی بهترین وسیله برای رفع کمبود یتیم این است که کودک یتیم جزء عائله انسان گردد و کمک به ایتام با احترام انجام شود و نباید در بچه یتیم حس حقارت انگیخته شود.
در مورد یتیم و نگهداری از یتیم، در بین احادیث ائمه توصیه های زیادی را می توان یافت. پیامبر اکرم (ص) که خود در کودکی ، یتیم بودند و با رنجهای یتیمی آشنا بودند، در مورد پاداش سرپرستی یتیم می فرمایند: کسی که یتیم را سرپرستی کند تا این که از او بی نیاز شود، خداوند بهشت را بر وی واجب می کند، همان گونه که اگر کسی در مال یتیم خیانت کند مستحق دوزخ می شود.
در آیات سوره ضحی هم به این موضوع اشاره شده و خداوند به پیامبر اکرم (ص) می فرماید همان طور که یتیم بودی و تو را پناه دادیم، تو نیز یتیمان را نوازش کن و آن را از خود دور نکن.
در اخلاقیات هر انسان آگاهی، ستم به دیگران کار ناپسند است و این در مورد کودکان قطعاً بدتر است چه برسد به این که کودک یتیم و بی سرپرست باشد که در این صورت گناهی عظیم است. قرآن مجید در پاره ای از آیات، بی توجهی به یتیمان را نشان از کفر و نفاق می داند، همانطور که در آیات ابتدایی سوره ماعون آمده است که : آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مىخواند، ديدى؟ اين همان كس است كه يتيم را بسختى مىراند، و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمىكند.
در آیات ابتدایی سوره ماعون، فردی که به روز قیامت اعتقادی ندارد و آن را تکذیب می کند همان کسی معرفی شده است که یتیم را از خود دور می کند و از جزای عملش ترسی ندارد. چنین فردی نه خودش در هنگام توانایی بخششی دارد و نه دیگران به به اطعام افراد مسکین تشویق می کند، زیرا به روز قیامت اعتقاد ندارد. پس هر انسانی که آگاه است و از خدا می ترسد و به روز جزا اعتقاد دارد به یتیم ستم نمی کند و به آنها محبت می کند، زیرا می داند ظلم به ایتام چه عقوبتی و کیفری دارد.
در حدیثی از امام علی (ع) وارد شده است که با یتیم، مانند فرزند خود رفتار کنید. یعنی همانطور که انسان به فرزند خود ستم نمی کند و در صورت نیاز به تنبیه، میانه روی پیشه می کند، در مورد یتیم هم باید همینطور باشد.
ستم به ایتام می تواند شکلهای مختلفی داشته باشد از قبیل ستم در مال یتیم، ستم و کوتاهی در محبت کردن به او، ستم و کوتاهی در تریبت او و ستم در بی توجهی به ایشان.
لزوم نوازش و محبت کردن به یتیم مسئله ای است که از آیات و روایات به سادگی قابل فهم است و اگرکسی از این فرمان الهی سرپیچی کند، مورد سرزنش قرار میگیرد.
خداوند در مورد برخی افراد در آیه 17 و 18 سوره فجر می فرماید: بلکه شما یتیم را گرامی نمی دارید و یکدیگر را در اطعام بینوایان تشویق نمی کنید. مسکین کسی است که چیزی ندارد و حال وی از فقیر هم بدتر است و به دلیل پیری یا مریضی یا نقص بدنی یا مالی نمی تواند معاش خود را تأمین کند. در آیات قبل این دو آیه، صحبت از انسانی است که از خداوند او را با نعمت یا فقر مورد آزمایش قرار می دهد و شاید بر اثر توانگری و نعمتهایی که به او داده است فکر کند که تمتع او از نعمات، برای این است که خداوند او را اکرام کرده و مورد لطف خود قرار داده است و لذا غرور برش داشته است و طغیان می کند و اگر چنین فردی با فقر امتحان شود، فکر می کند که خدا با او دشمنی داشته است و به او اهانت کرده است.
در واقع، این افراد معیار اکرام را داشتن ثروت و معیار اکرام نکردن را نداشتن نعمت می دانند و این افراد نه به یتیم احترام می گذارند و نه یکدیگر را در دستگیری از فقرا تشویق می کنند. در واقع، می توان منشأ این رفتارها مال پرستی دانست و ترک اکرام یتیم و تشویق نکردن به صدقه را می توان اهانت دانست، و فقری که به جهت آزمایش است اهانت نیست. آنها هر مالی که باشد چه حرام چه حلال، حتی اگر مال یتیم باشد می خورند. پس مشاهده می شود که کمک به ایتام و فقرا با دقت خاصی در آیات مرتبط در قرآن بیان شده است. از طرفی، ارزش آن نزد خداوند بیان شده، یعنی دعوت به این امر می شود و از سویی بیان می شود که اگر از صدقه امتناع شود، چه عقوبتهایی در انتظار خواهد بود. در آیاتی از قرآن، اکرام یتیم و مسکینان گاهی بعد از ایمان به خدا و روز جزا و ایمان به پیامبران و کتابهای آسمانی ذکر شده است و در مواردی بعد از ایمان به خدا و نیکی به والدین و خویشاوندان.
بایستگی کمک به ایتام به حدی است که در روایتی زیبا از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هنگامی که یتیمی گریه می کند، عرش خزا به لرزه می افتاد. آنگاه خدای تبارک و تعالی می فرماید: چه کسی بنده مرا که پدر و مادرش را در خردسالی از او گرفتم به گریه در آورد؟ به عزت و جلالم سوگند، هرکس او را ساکت کند، بهشت را بر او واجب می کنم.
یکی از مسئله های مهم در اجتماع فعلی ما، حمایت و سرپرستی ایتام است. سرپرستی ایتام امری نیست که احتیاج به ثروت خیلی زیاد داشته باشد. مردم زیادی هستند که دلیل عواطف قلبی، و یا حس خوب نوع دوستی دوست دارند اندکی از مال خود را برای سرپرستی ایتام خرج کنند تا خیر و برکت این عمل پسندیده در زندگی آنها بیاید.
انسان وقتی به معرفت به خداوند رسید و حقیقت جهان را دریافت هیچ کاری را برتر از خدمت به مردم نمی بیند. خالق مهربان آن زمان که انسان را سرشت محبت را در قلب او ثبت کرد. قلب انسان چنان سرشته شده است که برای دیگری می تپد و از رنج دیگران به رنج می آید.
سرپرستی ایتام و کمک به کودک بی سرپرست ثروت بزرگی را نمی طلب. بی توجهی به امور جامعه، مثل یک بیماری اجتماعی است که در این وضع افراد جامعه نسبت به سرنوشت افراد محتاج و یتیم بی تفاوت می شوند. بر خلاف این بیماری اجتماعی، توجه اجتماعی وجود دارد که در آن اعضای جامعه نسبت به هم حس مسئولیت دارند و همین امر موجب می شود تا مردم از ایتام و فقرا دستگیری کنند. جامعه ای که در آن سلامت و توجه اجتماعی است، می تواند از معضلات اجتماعی سر بلند بیرون بیاید.
نهادهای خیریه و بنیاد نیکوکاری جهت کودکان بی سرپرست با هدف کمک و سرپرستی ایتام و بچه های فقیر تشکیل شده است. غرض بنیاد خیریه و نیکوکاری فراهم کردن نیازهای اولیه برای کمک به ایتام و سرپرستی ایتام است که به دلایل مختلف سایه ی پرمهر نان آور خانواده شان بالای سرشان نیست و در حال حاضر هیچ درآمدی برای مخارج زندگی ندارند.
کودکی و نوجوانی دورۀ مهم و حیاتی ای در زندگی هر فردی است که هر فردی باید در آن مدت به معرفت و اکتشاف موهبتها و تواناییهای خود پی ببرد تا بتواند برای آینده خود تصمیمی درست بگیرد و در مسیر درستی گام بردارد. در این دوره از ازندگی، احتیاج کودک به حامی و سرپرست یک نیاز مهم است که این نیاز به بهترین نحو در نهاد خانواده برطرف می شود. کودکان روحیه حساسی دارند و این امر در مورد بچه هایی که از سرپرست نیکو بی بهره اند شدت بیشتری دارد. زیرا این بچه ها بالطبع از برخی از منابع مادی و معنوی بی بهره می شوند. کودکان بی سرپرست با معضلات زیادی مواجه می شوند. معضلات این کودکان محرومیت از إحساس امنیت و مرتفع نشدن احتیاجات آنها است.
بیگمان، احتیاجات ایتام فقط معاش و مسائل مادی نیست، گرچه همینها هم بسیار ضرورت دارد، ولی محبت و نوازش به اندازه خوراک و پوشاک و مسکن بسیار مهم است. زیرا انسان موجودی حساس است و عطش محبت دارد و دوست دارد از سوی افراد دیگر مورد محبت قرار بگیرد، و همه انسان ها چه کودک چه بالغ محتاج محبت هستند، ولی این احتیاج در دوران کودکی بیشتر است زیرا محبت شکل دهندۀ روح و جان کودک است. و هر آنکس که در کودکی از محبت بی بهره باشد، آثار آن در بزرگسالی او نیز منعکس می شود. در محیط خانواده خوب است که انسان تربیت معنوی، اجتماعی و اخلاقی را می پذیرد و این که بچه ، خانواده ندارد موجب می شود که کودکان یتیم در بزرگسالی با صدمات روحی مواجه باشند.
کودکان بی سرپرست که در بنیادهای نیکوکاری به سر می برند به دلیل جابه جایی های مکرر از از خانه ای به خانه دیگر و از خانه به بنیاد نیکوکاری به دلیل این که سیاست آن نهادها عوض می شود، این بچه ها دائماً إحساس بی ثباتی می کنند. این که بچه نمی تواند مشکلاتش را با فرد مناسبی در میان بگذارد و این که ظاهراً کسی او را دوست ندارد، از دیگر مشکلات کودکان بی سپرست است. در این گونه بچه ها خشونت و تندخویی بیشتر دیده می شود. و دلیل این نوع رفتارها کبمود امکانات احساست محروم بودن از خانه و کانون پرمهر خانواده است. اگر واقعاً به این بچه ها محبتی شود، و امکانات مادی و محبتی آنها تأمین شوند، آنها کاملاً شرایط روحی و رفتاری بهتری خواهند داشت.
روانشناسان معتقدند که امتناع از کمک به ایتام و سرپرستی ایتام، علاوه بر صدمات فردی برای آنها، عواقب و مشکلات اجتماعی زیادی برای اجتماع به همراه خواهد داشت. لذا، روانشناسان و صاحبان نظر، کمک به ایتام و سرپرستی ایتام را به مثابه یک راه حل مهم در پدید آوردن یک جامعۀ سالم پیشنهاد می کنند.
طرح کمک به ایتام و سرپرستی ایتام هدفهای مهمی دارد مثل گسترش فرهنگ نیکوکاری و کمک به ایتام، و نشر تعلیمات حسنه اسلامی.
برای کمک به ایتام و سرپرستی ایتام چه موضوعاتی در نظر گرفته می شود؟
اگر علاقهمند بودید فرم ثبتنام مستمری ماهیانه یادتان نرود!
بعد از همه این توضیحات، هدف خیریه شعف در راهاندازی این طرح گسترش فعالیت و کمک کردن هرچه بهتر، با نتایج مشخص است. هدفهای دیگری نیز در فعالیتهای ما وجود دارد و آن به وجود آوردن یک انجمن پویا با ساختاری درست برای کمک به نیازمندان است تا بتواند با برقرار کردن ارتباط درست بین حامیان و نیازمندان باعث از بین رفتن بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه و کمک به رشد آنها باشد.
امیدواریم همراه با شما به این اهداف برسیم به صفحات مختلف ما سر بزنید و با فعالیتهای ما بیشتر آشنا شوید.
شهرک بهزیستی کرمانشاه از محدود جاهایی است که حدودا 500 خانواده دارای معلولیت کنار هم زندگی می کنند.
چنانچه موجودی قرض الحسنه به پنج میلیارد تومن برسد میتوانیم حداقل به 250 خانواده هر کدام یک وام قرض الحسنه 20 میلیون تومانی پرداخت نماییم .
خدا میداند ، اگر این وامهای قرض الحسنه نبود، کمبود خیلی بیشتر میشد .