دغدغه شما چیست؟ جهان را نجات دهید؟ نهنگها را چطور؟ راهاندازی خیریه! پس با ما همراه باشید…
در دورهی پس از رکود اقتصادی، مردم روشهای سنتی را کنار گذاشتند و شروع به راهاندازی کسبوکارهای جدید کردند. بعدها بسیاری از صاحبان کسبوکار به دلیل وجود اوضاع نامساعد کسبوکار خود شروع به ساختن میراثی برای خود و نسلهای آینده کردند؛ این امر موجب بهوجود آمدن مؤسسات غیرانتفاعی و راهاندازی خیریه در نقاط مختلف شد.
دید خود را توسعه دهید!
یک دید الهامبخش! حتماً نباید کارهای خارقالعاده انجام دهید. مأموریت شما توصیف هدف و کاری است که قرار است انجام دهید. تنها باید هدف خود را مشخص کنید که برای چه کسی و چرا آن کار را انجام میدهید. فعالیتهای شما باید مکمل یکدیگر و دارای هدفی قابلدسترس باشند. همچنین شما باید مجموعهای از ارزشها را ایجاد کنید که چراغی برای هدایت شما در طول مسیر باشد.
در قدم بعدی شما به یک نام نیاز خواهید داشت. خیریهها سازمانهایی هستند که نیازمند حمایتهای مردمی هستند و نیز اصولاً حس نوعدوستی باعث میشود که افراد به یکدیگر کمک کنند. نام یک سازمان بیانگر نوع فعالیت آن است. (بهعنوان مثال، انجمن سرطان آمریکا)، همچنین بسیاری از سازمانهای موفق به نام افراد نامگذاری شدهاند (بهعنوان مثال، سازمان درمانی سوزان کومن، صندوق خیریه جیمی و غیره). نام سازمانها در حافظه افراد بهطور خاص باقی میماند و باعث تشویق آنها به کمکهای مردمی میشود.
سعی کنید خدمات متفاوتی را در خیریه ارائه دهید که مشابه خدمات دیگران نباشد. با توجه به مرکز ملی آمار در امور خیریه (NCCS)، بیش از 1.5 میلیون سازمان غیرانتفاعی در ایالاتمتحده وجود دارد. بسیاری از سازمانها برای تأمین مالی به خاطر حمایت از اقدامات بشردوستانه با یکدیگر رقابت میکنند. بنابراین شما باید در زمان راهاندازی خیریه خود خدمات منحصربهفردی را ارائه کنید چون این امر موجب افزایش انگیزه برای کمک به خیریه شما خواهد شد.
برای خود یک نقشه راه ترسیم کنید، طبیعتاً بخشی از این نقشه مربوط به دیدگاهها، فعالیتها، انتخاب نام و اصول است. شما باید یک استراتژی 5 ساله تعریف کنید که شامل طرحها، روشهای مالی و گزارشها باشد.
حتماً از وکلای باتجربه و حسابداران برجسته برای پیشبرد راهبردها و جلوگیری از ضررهای احتمالی استفاده کنید.
شما همچنین میتوانید
وبسایت موسسه خیریه خود را راهاندازی کنید. الهامات، نقشهها و ایدههای شما میتواند باعث افزایش جذب کمکهای مردمی در این قسمت باشد. دلیلی برای قرار دادن تمامی اصول تجاری در سایت وجود ندارد. مردم میتوانند با شما تماس بگیرند تا اطلاعات بیشتری از شما دریافت کنند.
جذب سرمایه برای راهاندازی خیریه
طبیعتاً شما میتوانید سرمایه خود را به خیریه اختصاص دهید. ولی به حمایت مالی دیگر افراد نیز نیاز خواهید داشت. این افراد میتواند شامل دوستان یا بستگان باشد اما معمولاً نیاز به حمایتهای گستردهتر مانند سازمانهای مردمی خواهید داشت. هنگامیکه به یک مرحلهی ابتدایی رسیدید، باید با سازمانهای مرتبط در این زمینه برای تبادلنظر ارتباط برقرار کنید. هرگز دچار ترس و تردید نشوید، این یک زمان طلایی است که نیازمند صرف وقت و انرژی قابلتوجه است. وبسایتهای فراوانی برای آموزش ترفندهای جذب سرمایه برای خیریه وجود دارد.
فعالیتهای خود را از طریق شبکههای مجازی مانند لینکدین، فیسبوک، توییتر و… افزایش دهید.
یک هیئت مشورتی ایجاد کنید. باید از افرادی که تجربهی کار در مؤسسات غیرانتفاعی را دارند (از قبیل افرادی که تجربهی جذب سرمایه را دارند) و میتوانند شما را در راهاندازی موسسه کمک کنند استفاده کنید. هنگامیکه مدتی از فعالیت موسسه خیریه گذشت، باید افراد متخصص بیشتری را به کار گرفت شامل افرادی که میتوانند جذب سرمایه شرکت را افزایش دهند. مراقب باشید که این جذب نیرو به حدی نباشد که موجب از بین رفتن سازمان شود. استاندارد تعداد این افراد حدود بیست نفر است. طبیعتاً برای خیریه باید افرادی را به کار گرفت که کمترین حقوق را دریافت میکنند.
شروع عملیات و تامین بودجه خیریه
توصیه میشود بهمنظور تأمین نیازهای اولیه، بودجهی یک سال را در اختیار داشته باشید تا دچار مشکلات مالی نشوید. باوجود داشتن بدهی شروع به فعالیت نکنید. حساب دقیق هر 1 دلاری را که خرج میکنید داشته باشید. به عبارت دقیقتر، صرفهجویی کنید. باید دلارهایتان را کاملاً حسابشده خرج کنید. بسیاری از سازمانها فراموش میکنند که بودجهی سازمان باید صرف اهداف آن شود نه اینکه به جیب کارکنان آن برود.
برای خیریه بهینه هزینه کنید!
زمان در حال سپری شدن است و شما نیاز به استخدام یک گروه حرفهای برای مدیریت کردن هزینههای موسسه دارید، در مورد صرف هزینهها باید بسیار محتاط باشید. قاعده کلی این است که سازمانهای غیرانتفاعی باید بیش از 80٪ هزینههای خود را صرف گسترش فعالیتهای خود و کمتر از 20٪ آن را صرف فعالیتهای اداری نمایند. سازمانهای خیریه کارآمد سازوکار بسیار ساده و سریعی را برای جذب راحت سرمایه به وجود آوردهاند چون هدف خیرین کمک به نیازمندان واقعی و نه تأمین مخارج کارکنان آن موسسه است.
صبور باش!
شما میخواهید با راهاندازی خیریه به بیشترین افراد ممکن کمک کنید. اما شاید نتوانید برای مدت طولانی به این کار ادامه دهید. این نیاز به صبر بسیار زیاد، مدیریت زمان و رعایت نظم دارد. باید بتوانید با مشکلات احتمالی کنار بیایید و بههیچعنوان مأیوس نشوید.
مهمترین نکته برای شروع هر کاری این است که شما آن کار را با عشق انجام دهید چون تنها نیرویی که شما را در برابر سختیها استوار نگه میدارد عشق به آن کار است. بسیار احمقانه که باهدف کسب ثروت و شهرت اقدام به ایجاد مؤسسات خیریه نمایید. شما با این اقدامات دل بسیاری را به دست میآورید، پاداشهای معنوی بسیاری را از آن خود میکنید.
تاریخچه سازمانها و موسسات خیریه جهان
کمک به افرادنیازمندکمک مالی خویشان وفامیل های نزدیک