خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    زیارت امام موسی کاظم(ع)
    اما کیفیّت زیارت کاظمین علیهما السّلام:
    بدانکه زیارات آن حرم شریف، بعضى اختصاص به هر یک از آن دو بزرگوار دارد، و بعضى مشترک مابین آن دو امام است. غ اما زیارت مختصّ به حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام چنان‏که سیّد ابن طاووس در کتاب «مزار» نقل کرده: آن است‏ که چون خواستى آن حضرت را زیارت کنى، سزاوار است غسل کنى و بعد با آرامش و وقار به زیارت، روانه شوى‏ همین که به در حرم رسیدى بایست و بگو:
    اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ الْحَمْدُ للهِ عَلَى هِدَایَتِهِ لِدِینِهِ وَ التَّوْفِیقِ لِمَا دَعَا إِلَیْهِ مِنْ سَبِیلِهِ اللهُمَّ إِنَّکَ أَکْرَمُ مَقْصُودٍ وَ أَکْرَمُ مَأْتِیٍّ وَ قَدْ أَتَیْتُکَ مُتَقَرِّبا إِلَیْکَ بِابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ وَ أَبْنَائِهِ الطَّیِّبِینَ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تُخَیِّبْ سَعْیِی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی وَ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیها فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ
    خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است، معبودى جز خدا نیست، و خدا بزرگ‌تر است، خدا را سپاس بر هدایت نمودن به سوى دینش، و موفق نمودن بر آنچه فرا خواند به سوى آن از راهش. خدایا تویى کریم‌ترین قصد شده، و کریم‌ترین آمده شده، نزد تو آمده‏ام درحالى‏که به تو تقرّب مى‏جویم، به وسیله فرزند خ‌تر پیامبرت، درودهایت بر او، و بر پدران پاک، و فرزندان پاکیزه‏اش باد. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و کوششم را بى‏ثمر مکن، و امیدم را قطع مساز، و مرا نزد خود در دنیا و آخرت‏ آبرومند و از مقرّبان قرار ده
    بعد وارد شو، و پاى راست خود را مقدّم دار و بگو:
    بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اللهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِجَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ
    به نام خدا و با خدا، و در راه خدا، و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد)، خدایا بیامرز مرا و پدرم و مادرم و همه مردان و زنان مؤمن را
    همین که به در بارگاه‏ شریف رسیدى بایست، و طلب اذن کن و بگو:
    أَ أَدْخُلُ یَا رَسُولَ اللهِ أَ أَدْخُلُ یَا نَبِیَّ اللهِ أَ أَدْخُلُ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ أَ أَدْخُلُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ أَدْخُلُ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ أَ أَدْخُلُ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ الْحُسَیْنَ أَ أَدْخُلُ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ أَ أَدْخُلُ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ أَ أَدْخُلُ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ أَ أَدْخُلُ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ أَ أَدْخُلُ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ أَ أَدْخُلُ یَا مَوْلایَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیِّ
    آیا وارد شوم اى رسول خدا، آیا وارد شوم اى پیامبر خدا آیا وارد شوم اى محمّد بن عبد الله، آیا وارد شوم اى امیر مؤمنان، آیا وارد شوم اى ابا محمّد حسن، آیا وارد شوم‏ اى ابا عبد الله الحسین، آیا وارد شوم اى ابا محمّد على بن السحین، آیا وارد شوم اى ابا جعفر محمّد بن‏ على، آیا وارد شوم اى ابا عبد الله جعفر بن محمّد، آیا وارد شوم اى مولایم اى ابا الحسن موسى بن‏ جعفر، آیا وارد شوم اى مولاى من اى ابا جعفر، آیا وارد شوم اى مولاى من اى محمّد بن على
    سپس وارد شو، و چهار مرتبه بگو: الله اکبر و مقابل قبر بایست، و قبله را پشت کتف خود قرار بده، آنگاه بگو:
    السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللهِ وَ ابْنَ وَلِیِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ وَ ابْنَ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللهِ وَ ابْنَ أَمِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا إِمَامَ الْهُدَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلَمَ الدِّینِ وَ التُّقَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَازِنَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَائِبَ الْأَوْصِیَاءِ السَّابِقِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَعْدِنَ الْوَحْیِ الْمُبِینِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الْعِلْمِ الْیَقِینِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الصَّالِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الزَّاهِدُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْعَابِدُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ السَّیِّدُ الرَّشِیدُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهِیدُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ وَ ابْنَ وَصِیِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
    سلام بر تو اى ولىّ خدا، و فرزند ولىّ خدا، سلام بر تو اى حجّت خدا، و فرزند حجّت خدا، سلام بر تو اى برگزیده خدا و فرزند برگزیده خدا، سلام بر تو اى امین خدا و فرزند امین خدا، سلام بر تو اى‏ نور خدا در تاریکیهاى زمین، سلام بر تو اى پیشواى هدایت، سلام بر تو اى پرچم دین‏ و تقوا، سلام بر تو اى خزانه‏دار دانش پیامبران، سلام بر تو اى خزانه‏دار دانش رسولان، سلام‏ بر تو اى جانشین اوصیاى گذشته، سلام بر تو اى معدن وحى آشکار، سلام بر تو اى صاحب دانش یقینى، سلام بر تو اى خزانه دانش رسولان، سلام بر تو اى امام‏ شایسته، سلام بر تو اى پیشواى زاهد، سلام بر تو اى امام عابد، سلام‏ بر تو اى امام سرور و رشید، سلام بر تو اى کشته شهید گشته، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا و فرزند جانشینش، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو اى مولاى من موسى بن جعفر
    أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ مَا حَمَّلَکَ وَ حَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَکَ وَ حَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ وَ حَرَّمْتَ حَرَامَ اللهِ وَ أَقَمْتَ أَحْکَامَ اللهِ وَ تَلَوْتَ کِتَابَ اللهِ وَ صَبَرْتَ عَلَى الْأَذَى فِی جَنْبِ اللهِ وَ جَاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَیْهِ آبَاؤُکَ الطَّاهِرُونَ وَ أَجْدَادُکَ الطَّیِّبُونَ الْأَوْصِیَاءُ الْهَادُونَ الْأَئِمَّةُ الْمَهْدِیُّونَ لَمْ تُؤْثِرْ عَمًى عَلَى هُدًى وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلَى بَاطِلٍ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ نَصَحْتَ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنَّکَ أَدَّیْتَ الْأَمَانَةَ وَ اجْتَنَبْتَ الْخِیَانَةَ وَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصا مُجْتَهِدا مُحْتَسِبا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَجَزَاکَ اللهُ عَنِ الْإِسْلامِ
    گواهى مى‏دهم که تو از جانب خدا آنچه را بر عهده داشتى رساندى، و از آنچه به تو سپرده بود نگهدارى نمودى، و حلال‏ خدا را حلال، و حرام خدا را حرام کردى، و احکام خدا را بپا داشتى، و کتاب خدا را تلاوت نمودى، و در راه خدا بر آزار مردم صبر کردى، و در راه خدا آنگونه که باید جهاد کردى تا مرگ تو را دررسید، و گواهى مى‏دهم‏ که درگذشتى، بر آنچه پدران پاک، و اجداد پاکیزه، و جانشینان‏ راهنما، آن پیشوایان هدایت‏یافته درگذشتند، گمراهى را بر هدایت ترجیح ندادى، و از حق به جانب باطل منحرف نشدى، و گواهى مى‏دهم که براى خدا و رسول خدا و امیر مومنان خیرخواهى کردى، و امانت را ادا نمودى، و از خیانت‏ دورى گزیدى، و نماز بپا داشتى، و زکات دادى، و امر به معروف و نهى از منکر نمودى، و خدا را تنها از روى اخلاص، و اجتهاد و تنها براى او عبادت کردى، تا مرگت فرا رسید، پس خدا از سوى اسلام
    وَ أَهْلِهِ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ وَ أَشْرَفَ الْجَزَاءِ أَتَیْتُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ زَائِرا عَارِفا بِحَقِّکَ مُقِرّا بِفَضْلِکَ مُحْتَمِلا لِعِلْمِکَ مُحْتَجِبا بِذِمَّتِکَ عَائِذا بِقَبْرِکَ لائِذا بِضَرِیحِکَ مُسْتَشْفِعا بِکَ إِلَى اللهِ مُوَالِیا لِأَوْلِیَائِکَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَبْصِرا بِشَأْنِکَ وَ بِالْهُدَى الَّذِی أَنْتَ عَلَیْهِ عَالِما بِضَلالَةِ مَنْ خَالَفَکَ وَ بِالْعَمَى الَّذِی هُمْ عَلَیْهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ أَتَیْتُکَ مُتَقَرِّبا بِزِیَارَتِکَ إِلَى اللهِ تَعَالَى وَ مُسْتَشْفِعا بِکَ إِلَیْهِ فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی وَ یَعْفُوَ عَنْ جُرْمِی وَ یَتَجَاوَزَ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ یَمْحُوَ عَنِّی خَطِیئَاتِی وَ یُدْخِلَنِی الْجَنَّةَ وَ یَتَفَضَّلَ عَلَیَّ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ یَغْفِرَ لِی وَ لِآبَائِی وَ لِإِخْوَانِی وَ أَخَوَاتِی وَ لِجَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا بِفَضْلِهِ وَ جُودِهِ وَ مَنِّهِ
    و اهلش‏ پاداشت دهد، بر‌ترین و شریف‌ترین پاداش اى فرزند رسول خدا، به سویت آمدم براى زیارت، درحالى‏که، عارف به حقّت‏ هستم، و به فضلت اقرار دارم، متحمّل دانشت مى‏باشم، پوشیده به پیمانت، و پناه‏آورنده به قبرت، زره گزیده به ضریحت، شفاعت‏خواه به واسطه‏ تو به سوى خدا، دوستدار دوستانت، دشمن دشمنانت، بیناى به مقامت، و هدایتى که تو بر آن هستى، داناى به گمراهى کسى‏که با تو مخالفت کرد، و کوردلى اى که آنان برآنند، پدر و مادر و جان و خاندان و مال و فرزندانم فدایت اى پسر رسول خدا، به سوى تو آمدم درحالى‏که به زیارتت‏ به سوى خداى تعالى تقرّب مى‏جویم، و به پیشگاهش به وسیله تو طلب شفاعت مى‏کنم، پس مرا نزد پروردگارت شفاعت کن، تا گناهانم را بیامرزد، و از جرمم درگذرد، و از بدیهایم چشم بپوشد، و خطاهایم را محو نماید، و وارد بهشتم کند، و بر من آن‏گونه که او شایسته آن است تفّضل نماید، و مرا و پدران و برادران و خواهرانم و همه مردان و زنان با ایمان را در مشارق و مغارب زمین بیامرزد، به فضل وجود و احسانش
    سپس خود را بر قبر بینداز، و آن را ببوس، و دو طرف صورت خود را بر آن بگذار، و به آنچه که خواهى دعا کن، آنگاه رو به جانب سر برگرد و بگو:
    السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْهَادِی وَ الْوَلِیُّ الْمُرْشِدُ وَ أَنَّکَ مَعْدِنُ التَّنْزِیلِ وَ صَاحِبُ التَّأْوِیلِ وَ حَامِلُ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْعَالِمُ الْعَادِلُ وَ الصَّادِقُ الْعَامِلُ یَا مَوْلایَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللهِ مِنْ أَعْدَائِکَ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِمُوَالاتِکَ فَصَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آبَائِکَ وَ أَجْدَادِکَ وَ أَبْنَائِکَ وَ شِیعَتِکَ وَ مُحِبِّیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
    سلام بر تو اى مولاى من اى موسى بن جعفر و رحمت و برکات خدا بر تو باد، گواهى مى‏دهم که تویى پیشواى‏ راهنما و سرپرست ارشاد کننده، و تویى معدن تنزیل، و صاحب تأویل، و حامل تورات‏ و انجیل، و عالم عادل، و راستگوى عمل کننده، اى مولاى من، من به سوى خدا از دشمنانت بیزارى‏ مى‏جویم، و به دوستى‏ات به خدا تقرّب مى‏نمایم، پس درود و رحمت و برکات خدا بر تو و پدران و اجداد و فرزندان و شیعیان و دوستدارانت باد
    آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجا آر، و در آن دو رکعت‏ سوره یس و الرّحمن یا هر سوره‏اى از قرآن‏که برایت آسان باشد بخوان، سپس به آنچه مى‏خواهى دعا کن. زیارت دیگر: شیخ مفید و شیخ شهید و محمّد بن مشهدى فرموده‏اند: چون خواستى موسى بن جعفر علیهما السّلام را در بغداد زیارت کنى، غسل کن، و حرم شریف را قصد نما، و بر در حرم بایست، و اذن دخول بطلب، آنگاه وارد حرم شو، درحالى‏که مى‏گویى:
    بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ السَّلامُ عَلَى أَوْلِیَاءِ اللهِ
    به نام خدا و با خدا و در راه خدا، و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) و سلام بر اولیاى خدا
    سپس برو تا برابر قبر حضرت موسى بن جعفر قرار گیرى، چون نزد قبر ایستادى بگو:
    السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَلَوْتَ الْکِتَابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ وَ جَاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ صَبَرْتَ عَلَى الْأَذَى فِی جَنْبِهِ مُحْتَسِبا وَ عَبَدْتَهُ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَوْلَى بِاللهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللهِ حَقّا أَبْرَأُ إِلَى اللهِ مِنْ أَعْدَائِکَ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِمُوَالاتِکَ أَتَیْتُکَ یَا مَوْلایَ عَارِفا بِحَقِّکَ مُوَالِیا لِأَوْلِیَائِکَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ
    سلام بر تو اى نوز خدا در تاریکیهاى زمین، سلام بر تو اى ولىّ خدا، سلام بر تو اى حجّت خدا، سلم بر تو اى باب خدا. گواهى مى‏دهم که تو نماز بپا داشتى، و زکات‏ پرداخیت، و امر به معروف و نهى از منکر نمودى، و کتاب خدا را آنگونه که باید تلاوت کردى، و در راه خدا کوشیدى کوشش شایسته، و بر آزار و اذیت در راه خدا تنها براى خدا صبر نمودى، و او را خالصانه عبادت کردى، تا مرگ تو را دررسید، گواهى مى‏دهم که تو به خدا و رسول خدا سزاوارترى، و اینکه تو به حق فرزند رسول خدایى، به سوى خدا از دشمنانت‏ بیزارى مى‏جویم، و با دوستى‏ات به خدا تقرّب مى‏نمایم، اى مولاى من به حضورت آمدم عارف به حقّت، دوستدار دوستانت، دشمن دشمنانت، پس مرا نزد خدا شفاعت کن
    پس خود را بر قبر بینداز، و آن را ببوس‏ و گونه‏هایت را به روى آن بگذار، آنگاه برگرد و به جانب سر بیا و بایست و بگو:
    السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ صَادِقٌ أَدَّیْتَ نَاصِحا وَ قُلْتَ أَمِینا وَ مَضَیْتَ شَهِیدا لَمْ تُؤْثِرْ عَمًى عَلَى الْهُدَى وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلَى بَاطِلٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ الطَّاهِرِینَ.
    سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، گواهى مى‏دهم که تو صادق، خیرخواهانه، اداى وظیفه کردى، و امینانه گفتى، و به حال شهادت درگذشتى، و کوردلى را بر هدایت ترجیح ندادى، و از حق به جانب باطل منحرف نشدى، درود خدا بر تو و پدران و فرزندان پاک تو
    پس قبر نورانى را ببوس و دو رکعت نماز زیارت بجاى آر، و بعد از این دو رکعت، هر نمازى که خواستى بخوان، آنگاه به سجده رو و بگو:
    اللهُمَّ إِلَیْکَ اعْتَمَدْتُ وَ إِلَیْکَ قَصَدْتُ وَ بِفَضْلِکَ رَجَوْتُ وَ قَبْرَ إِمَامِیَ الَّذِی أَوْجَبْتَ عَلَیَّ طَاعَتَهُ زُرْتُ وَ بِهِ إِلَیْکَ تَوَسَّلْتُ فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ عَلَى نَفْسِکَ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَا کَرِیمُ
    خدایا به تو اعتماد نمودم، و آهنگ تو کردم، و به فضلت امیدوار شدم، و قبر امامم را که اطاعتش را بر من واجب نمودى زیارت کردم، و به وسیله او به سوى تو توسّل جستم، پس به حق آنان‏که بر خود واجب نموده‏اى‏ مرا و پدر و مادرم و همه اهل ایمان را بیامرز، اى کریم
    پس طرف راست صورت خود را بر قبر بگذار و بگو:
    اللهُمَّ قَدْ عَلِمْتَ حَوَائِجِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْضِهَا
    خدایا حاجات مرا دانسته‏اى پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنها را برآور
    آنگاه جانب چپ صورت را بر قبر بگذار و بگو:
    اللهُمَّ قَدْ أَحْصَیْتَ ذُنُوبِی فَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهَا وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ
    خدایا تو گناهانم را برشمرده‏اى، پس به حق محمّد و خاندان محمّد، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، و آنها را بیامرز و به آنچه تو شایسته آنى بر من تصدّق فرما
    سپس به سجده برو، و صد مرتبه بگو: شکرا شکرا آنگاه سر از سجده بردار، و به آنچه خواهى و براى هرکه خواهى و او را دوست دارى، دعا کن
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket