تسریع در کار خیر

آیا در کار خیر جای شک و تردید وجود دارد؟

کار خیر را همه می‌توانند انجام دهند و مختص قشر ثروتمند نیست و ارتباطی با محله خوب و محله بد ندارد. قطعا هرشخص بالغی قدرت درک شعر سعدی که گفته است «بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» را دارد. بنابراین آیا در کار خیر جای شک و تردید وجود دارد؟ خیر هیچ شک و تردیدی در کار خیر جایز نیست. بشر باید در هنگام تصمیم بر هر کاری اول عقل خود را حاکم نماید اما برخی اوقات اصل کار، خیر است، اما کار خیری مثل ازدواج مدنظر ما نیست. در امر ازدواج بعد از مشاوره و تحقیقات و ارزیابی‌های عقلی نیز باز هم ممکن است شک و تردید وجود داشته باشد که منطقی است. در این شرایط فرد می‌تواند برای برطرف شدن تردید و شک با قرآن یا با تسبیح استخاره نماید یعنی بعد از بررسی و تایید همه جوانب، انسان خود را به خداوند بسپارد که او را به نیکی و خیر برساند. در کمک به نیازمندان و انجام کار خیر ممکن است تلخی و شیرینی‌های بسیاری را در امور داوطلبانه و خیرخواهانه تجربه کنید. مانند لحظات تلخی که بغض صدا و اشک جمع شده در چشم‌های کودکان کار را حس می‌کنید و لحظات دلچسبی که به این کودکان کمک می‌کنید و به آن‌ها غذا می‌دهید و ذوق آن‌ها را شاهد هستید. شاید اگر شما به عنوان یک خیر به این کودکان کمک نکنید هیچوقت امیدی به زندگی نداشته باشند. انجام کار خیر به دل بزرگ نیاز دارد در واقع اگر نمی‌خواهید در انجام کار خیر تردید کنید باید دل بزرگی داشته باشید تا بتوانید گامی هرچند کوچک در انجام کار خیر بردارید، این حقیقتی است که خیرین به آن اعتقاد دارند. بهتر است با مجموعه‌هایی که کار خیر انجام می‌دهند آشنا شوید تا به انجام کار خیر عادت کنید و انجام امور فرهنگی و اجتماعی جزیی از فعالیت‌های روزمره شما شود. اگر خانمی خانه دار هستید تایم بیشتری دارید که می‌توانید در قالب یک برنامه‌ریزی منظم و صحیح آن را در راه درست به کار گیرید و در حد توان خود به نیازمندان کمک کنید.  

کمک هرچند کوچک روی نیازمندان چه تاثیری دارد؟

در حقیقت هر کودکی حق دارد یک زندگی خوب را تجربه کند. تا بحال به عمق چهره خسته و رنج کشیده کودکان کار خیابان رفته‌‌اید و تصور کرده‌‌اید که چه اندازه آزار دهنده است؟ بچه‌هایی که باید به جای درس خواندن در مدرسه و بازی با هم کلاسی‌ها و دوستان خود، به اجبار در خیابان مشغول به کسب درآمد باشند. کودکانی که جهان ساده و قشنگی دارند اما در سایه محرومیت‌ها باید با جثه‌های کوچکشان بار سنگین زندگی را به دوش بکشند. کودکانی که با کمک من و شما می‌توانند مقداری روی خوش زندگی را دیده و لبخند رضایت روی صورت‌های معصومشان نقش ببندد. برخی از مردم خیر با وجود کمک‌های بسیاری که به نیازمندان و کودکان می‌کنند اما کماکان خود را خیر نمی‌دانند و اسمی از خود بر جا نمی‌گذارند اما بدانید زندگی آرام و خوشی دارند که این آرامش در گرو همین کمک به نیازمندان است. اکثر مردم جامعه، امروزه خود درگیر مسائل اقتصادی بسیاری هستند اما در کنار کلیه مشکلات ریز و درشت زندگی می‌توان با کمک‌هایی هرچند کم و کوچک دل کودکان معصوم بی‌سرپرست یا بدسرپرست را شاد کرد که مدت هاست رنگ و بوی خوشی را به خود ندیده اند.

تشویق به انجام کار خیر

افراد خیر که می‌دانند کمک به نیازمندان و فعالیت‌های داوطلبانه چه حس خوبی دارد و اثرات مثبت آن را در زندگی خود لمس نموده اند. می‌دانند سعی و کوشش در تشویق دیگران به انجام کار خیر و افزایش توجه مردم برای حضور در پویش‌های کمک به نیازمندان پاداشی کمتر از کمک نقدی ندارد زیرا این کمک‌ها زمانی که کم کم روی هم انباشته می‌شوند می‌توانند امور مردم نیازمند را انجام دهند و پیش ببرند. برای مثال زمانی که هر شخصی به اندازه وسع و توان مالی خانواده خود برای تهیه غذا برای کودکان نیازمند شرکت کند، ۱۰۰ کودک کار می‌توانند برای یک وعده هم شده غذای گرم و دلچسب بخورند که این موضوع برای ما پیش پا افتاده است.

در کمک به کودکان کار جای درنگ نیست!

سعی کنید تمرکز خود را در امور داوطلبانه روی کمک به کودکان کار بگذارید. کمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برخی اوقات آن‌ها را برای سپری کردن یک روز خوش به شهربازی ببرید و در یک رستوران خوب برای آن‌ها غذا بگیرید، محیطی برای بازی و تفریحات کودکانه برایشان ایجاد کنید و افرادی را برای کمک و مشاوره آن‌ها دعوت کنید. بگذارید برای یک روز هم که شده این کودکان صرفا بچگی کنند و خوش باشند. بعد از کمک به این کودکان حس و حالی به شما دست می‌دهد که وصفش غیرممکن است. در محبت به کودکان کار تردید نکنید و سعی کنید گوش شنوای خوبی برای شنیدن درددل‌های کودکانه آن‌ها باشید طوری که تفاوت این بچه‌ها را با بچه‌های خود و نزدیکان خود حس نکنید. همچنین در خیریه شعف بخوانید: کمک به مناطق سیل زده  
child-poor-water

صدقه آنلاین شعف

در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

 

صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *