اولین موسسه خیریه ایران

اولین موسسه خیریه ایران چه نام دارد؟

در این مقاله از خیریه شعف قصد داریم به معرفی اولین موسسه خیریه ایران بپردازیم. با ما همراه باشید…

ممکن است با بررسی فهرست خیریه‌ها در کشور، اکثر افراد از خیریه‌های سرشناسی همچون خیریه کمیته امداد، بهزیستی، کهریزک و … یا خیریه‌های اینترنتی مانند مهربانه و دونیت یاد کنند.

موسساتی که در سال‌های پیش موفق شدند با حمایت کردن نیازمندان در زمینه‌های مختلف، خودشان را مطرح و اعتماد مردم را جلب کنند. اما هیچ یک از این موسسات به عنوان نخستین خیریه کشور، معروف نیستند.

شاید در این بین برای شما سوال شود اولین موسسه خیریه در کشور ایران کدام است؟

به منظور آشناییی با اولین موسسه خیریه در کشور ایران باید نگاهی به خطه اهالی آذری زبان بیاندازیم و از ورودی این شهر بدون فقیر عبور کنیم.

به تبریز، نخستین شهر بدون فقیر دنیا خوش آمدید.

مهد خیریه‌ها و کمک به نیازمندان

در خطه آذربایجان شرقی تقریبا 400 موسسه غیر دولتی ثبت شده است. به عبارتی این موسسات را خود مردم راه اندازی کرده‌اند. تقریبا 200 مورد از آن در شهر تبریز راه اندازی شده است.

مجموعه حمایت از نیازمندان تبریز یکی از این موسسات است که نزدیک به 50 سال است که در حوزه کارهای نیک فعال است و دو آرمان اصلی دارد: اول پیشگیری از گسترش فقر و تکدی گری و دوم کمک به مستمندان با حفظ عزت نفس آن‌ها.

از دلایل گسترش گدایی و فقر می‌توان مواردی مانند اعتیاد، از بین رفتن اعتقادات دینی، مذهبی و فرهنگی، افزایش هزینه‌های امرار معاش و نیز عدم اشتغال زایی را بیان کرد.

در یک تحقیق با اسم تبریز شهر بدون گدا، واکنش مردم در برابر گدایی و تکدی‌گری بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته است که واقعا مردم تبریز دوست ندارند در شهر خود گدا ببینند.

همچنین مسائلی مانند فرهنگ کمک به نیازمندان، اعتبار شغل در جامعه و فعال بودن زنجیره اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است که این موارد می‌تواند از علل نبود گدا در تبریز باشد.

 

چرا شهر تبریز گدا ندارد؟

وجود موسسات خیریه فراوان در این شهر یکی از دلایل بدون گدا بودن شهر تبریز است. این موسسات برای فراهم کردن نیاز روزمره مردم مستمند و فقیر از سایر مردم می‌خواهند تا در صورت تمایل دست به دست هم دهند تا نیاز مستمندان توسط خود مردم شهر برطرف شود.

اکثر مردم تبریز با مشاهده گدایان در سطح شهر فورا با خیریه‌ها تماس برقرار می‌کنند و آن‌ها سریعا به موضوع رسیدگی می‌کنند.

این موسسات به اندازه‌ای در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند که می‌توان با قطعیت گفت که این باور در ذهنیت همه مردم تبریز ایجاد شده است که نباید گداپروری کنیم.

کمک‌های افراد نیکوکار، تحت چهارچوب مشارکت‌های عمومی نیز به خواست و با کنترل خیرین برای رفع احتیاجات مردم آسیب‌پذیر کشور هزینه می‌شود.

واضح است اگر بزرگان و مسئولان شهر فقط پشتیبانی معنوی از مؤسسه را بر دوش بگیرند، هیات مدیره مؤسسه، آمادگی لازم را در ایجاد مراکزی که درحال حاضر مستمندان جامعه به آن نیاز، اعلام می کند.

اولین موسسه خیریه در کشور ایران

اولین موسسه خیریه‌ای که در ایران تاسیس شد موسسه خیریه تبریز است که قدمت آن تقریبا به 80 سال پیش برمی‌گردد. در ابتدای کار اعضای تشکیل دهنده این موسسه خیریه 15 نفر بودند که نام آن‌ها به عنوان موسس اولین موسسه خیریه ثبت شده است.

در تاسیس رسمی این موسسه مرحوم آیت الله العظمی شهیدی که در آن زمان افتخار آذربایجان بود، نقش موثری داشت تا هرچه سریع‌تر این مرکز امور خود را در حوزه‌های رسیدگی به مستمندان جامعه، مراقبت از کودکان بی‌سرپرست، مراقبت از سالمندان، پرداخت مخارج بیماران نیازمند و… آغاز کند.

اگر بخواهیم کمی از فعالیت‌های این موسسه را بیان کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تهیه جهیزیه برای دختران بی سرپرست یا بد سرپرست
  • سرپرستى کودکان بی سرپرست
  • مراقبت از سالمندان نیازمند
  • پرداخت هزینه درمان بيماران
  • احداث مراکز آموزشی
  • پیدا کردن شغل برای جوانان بی بظاعت
  • تسهيلات وام
  • کمک به آسيب ديدگان در بلایای طبیعی

و… .

20 سال بعد از رسمی شدن این موسسه، انجمن بررسى بچه‌های بی‌سرپرست با استقلال مالى و انجمن امناء جداگانه راه اندازی شد و کار خود در حوزه رسيدگى به مسائل بی سرپرستان و سرپرستى آنان را در قاب جمعيت خيريه نوبر شروع کرد.

پرداخت پول مشخص به بی سرپرستان، تهیه لوازم خانه برای آن‌ها، فراهم کردن حقوق اجتماعى و برطرف کردن دیگر نيازهاى عمومى از دسته اموری بود که در دستور کار انجمن بررسى بی سرپرستان قرار گرفت.

یکی دیگر از اولین موسسه های خیریه در کشور

در دهه 20 سال هجری شمسی موسسه خیریه نوبر تبریز راه اندازی و در سال 1321 رسما ثبت شد. آرمان اصلی این موسسه انجام کار های نیک در شهر خود بود و موفق شده است بعد از گذشت تقریبا 70 سال کماکان به عنوان یکی از مطمئن ترین و بزرگترین موسسه های خیریه ایران معروف باشد. در اکثر حوزه‌ها، جمعیت خیریه نوبر بسیار زبان زد می‌باشد.

امروزه، امور اين مهدهای خیریه، توسعه شگفت انگیزی داشته است. مجموعه خيريه نوبر هم اکنون يکى از توانمندترین و پربازده‌ترین موسسه‌های خيريه در سطح ایران به شمار می‌آید.

در بخشنامه این مجموعه ذکر شده است که موسسه خیریه نوبر به هیچ ارگان و سازمانی وابسته نیست و صرفا برای رضایت خدا و کمک به نیازمندان مشغول به فعالیت می‌باشد.

 

One Response

Average
5 Based On 1

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *