اهدای عضو اهدای زندگی

دریافت کارت اهدای عضو چه اهمیتی دارد؟

یکی از زیباترین امور خیر جهان اهدای عضو بعد از مرگ می باشد. شاید بپرسید که دریافت کارت اهدای عضو چه اهمیتی دارد؟ در واقع یکی از متمایزترین نشانه های فرهنگی در حوزه ارتقای فرهنگ اهدای عضو و اخذ کارت اهدای عضو است. موضوعی که امکان دارد زندگی را به تعدادی افراد نیازمند دیگر و امید را به کانون گرم خانواده ها برگرداند. اگر تابحال برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام نکرده اید، این کار را انجام دهید چراکه حتی همان لحظه تکمیل فرم اهدای عضو، حس و حال خوبی برای شما ایجاد می شود.

دریافت کارت اهدای عضو چه اهمیتی دارد؟

اجازه دهید اینگونه آغاز کنیم که درحال حاضر در هر 10 دقیقه 1 نفر به فهرست افراد منتظر عضو افزوده می ‌شود. در هر 120 دقیقه 1 بیمار که در انتظار عضو است، فوت می کند. هر فردی که دچار مرگ مغزی شده باشد می تواند جان هشت نفر را نجات دهد. حتی اگر فردی با مرگ طبیعی دست و پنجه نرم کند می تواند برخی از اعضای بدن خود را اهدا کند. با وجود این آمار باید بدانید که در هر 24 ساعت شبانه روز صرفا 2 بیمار در دریافت و پیوند عضو حیاتی موفق می شوند و به آغوش خانواده خود باز می ‌گردند.

تاریخچه کارت اهدای عضو

از وقتی که بخش های فراهم آوری اعضای پیوندی در ایران راه اندازی شد، مراکز گوناگونی آغاز به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو کردند. اوایل تعداد ثبت نام کمتر از صد نفر در ماه نمی شد ولی با آغاز تبلیغات فرهنگی و برپایی جشن نفس، روزانه بر این تعداد متقاضی اهدای عضو افزوده شد و مردم بیشتری با این امر نیک آشنا شدند.

ثبت نام دریافت کارت اهدای عضو

امروزه درخواست اخذ کارت اهدای عضو روزانه رو به افزایش است، به صورتی که هر شخص بعد از تکمیل فرم اهدای عضو باید پنج ماه منتظر باشد که کارت اهدای عضو بدست او برسد. از آنجایی که کارت اهدای عضو تنها بیانگر رضایت قلبی هر فرد برای این امر مقدس در حین مرگ است و از نظر قانونی دارای ارزش نیست؛ حتی اگر فردی کارت اهدای عضو داشته باشد اما اولیای دم به اهدای عضو راضی نباشند، اهدای عضو انجام نمی شود. در حال حاضر سایتی راه اندازی شده که مدت زمان اخذ کارت را به طور شگفت انگیزی کاهش داده است.

در سایت http://register.ehda.sbmu.ac.ir/Person/Register کد ملی هر شخص به صورت اینترنتی نظارت شده و اگر که اطلاعات بر اساس کارت ملی وارد شده باشد، کارت صادر شده و درخواست دهنده می‌ تواند همان زمان کارت خود را ذخیره و چاپ کند.

 

نکته: امکان باطل نمودن کارت اهدای عضو پس از پر کردن فرم شدنی است.

مشخصات متقاضیان اخذ کارت به سرعت وارد سایت کشوری و مرکزی کارت اهدای عضو شده و در آن بایگانی می شود. نیاز است که بدانید که تمامی بیمارستان‌ های ایران به این سایت دسترسی دارند و می توانند اسم کسانی که دچار مرگ مغزی شده اند را در این سامانه جستجو کنند.

کلیه فرایند ثبت نام و اخذ کارت عضویت، صرفا چند دقیقه زمان نیاز دارد. امیدواریم با راه اندازی این سایت گامی هرچند کوچک جهت گسترش کار نیک اهدای عضو و نجات جان بیماران مستمند به پیوند اعضا برداریم.

نکات ثبت نام دریافت کارت اهدای عضو

افرادی که برای اخذ کارت اهدای عضو از سایت ehda.ir  اقدام نموده اند، دقت داشته باشند که برای پیگیری کارت خود نیاز است از همان سایت اقدام کنند.
افرادی که در سایر سایت ها ثبت نام کرده و توسط این سایت ها و یا توسط مراجعه به هر کدام از  بخش های فراهم آوری کشور یا سازمان های دیگر کارت اخذ کرده اند نیز می توانند برای ثبت مشخصات خود به سایت www.ehda.center  مراجعه نمایند تا اطلاعات آنها در سایت مرکزی نیز بایگانی شده و از تمام ایران قابل دسترسی باشد.
اگر علاوه بر ثبت نام در سایت مرکزی اهدای عضو می خواهید، کارت هم داشته باشید، می توانید کارت خود را به سرعت بعد از تکمیل اطلاعات چاپ کنید و همراه خود داشته باشید چراکه سامانه مرکزی اهدای عضو www.ehda.center  از طریق پست کارت اهدای عضو را ارسال نمی کند.

اگر که پیش از این در سایت مرکزی ثبت نام کرده اید برای ویرایش مشخصات شخصی و یا چاپ دوباره کارت خود وارد سامانه شوید.

 

واقعیت های اهدای عضو

تمام فرایند اهدا و پیوند عضو (امضا رضایتنامه اولیای دم تا پايان تفکیک و پيوند عضو) به طور معمول کمتر از 40 ساعت زمان می برد.
سازمان بهداشت و درمان همه هزینه‌ های مربوط به کار نیک اهدای عضو از جمله بستری، برداشت و پیوند را تامین می کند و خانواده اهدا کننده نیاز نیست هیچ مبلغی پرداخت کنند.
برای اهدای عضو محدودیت سنی اعمال نشده است.
کار برداشت عضو هیچ گونه تغییری در ظاهر هیکل فرد اهدا کننده ایجاد نمی کند. بعد از عمل برداشت، آن قسمت جراحی شده را بخیه می زنند و در ظاهر صرفا یک خط تمیز عمل جراحی قابل مشاهده است.
گروه پزشکی صرفا اندام هایی را برمی‌دارند که اولیای اهدا کننده راضی به اهدای آن‌ ها باشند.

پس به اهمیت داشتن کارت اهدای عضو پی بردید؟ امیدواریم به جای این پویش های بی فایده که روزانه در شبکه های مجازی رایج می ‌شوند، کمپین و یا پویشی نیز برای آگاهی مردم در رابطه با اهمیت اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو راه بیافتد.

 

همچنین در خیریه شعف بخوانید: نیکوکاری چیست و چه تاثیرات و نقشی در جامعه و بین نیازمندان دارد؟

 

One Response

Average
5 Based On 1

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *