ضرورت کمک به نیازمندان

ضرورت کمک به نیازمندان چیست؟ اثرات اجتماعی کمک به نیازمندان

این پرسش برای آدم‌های متفاوت، جواب‌های گوناگونی دارد. در این مقاله در رابطه با دلایل و ضرورت کمک به نیازمندان توضیح خواهیم داد. بشر یکی از موجودات اجتماعی دنیا است و مسئله با هم زیستن برای مردم یک مزیت به شمار می‌آید. هر شخصی در بازه زندگی خود احتمال دارد بارها با مشکلات بسیاری رو به رو شود که به شخصه توان مقابله با آن‌ها را ندارد. افراد نزدیک، دوستان، آشنایان و حتی گاها غریبه‌ها می توانند به منظور حل مسائل آن شخص کمک رسان او باشند. این که تصور کنیم ما تحت هیچ شرایطی با مشکلی رو برو نمی‌شویم و به کمک سایر افراد نیاز پیدا نمی‌کنیم تفکر غلطی است زیرا ما انسان‌ها آن قدر قدرت نداریم که بتوانیم تمام مشکلات ایجاد شده را به تنهایی رفع کنیم. ضرورت کمک به نیازمندان در حقیقت کمک به خودمان می‌باشد چراکه ما نتیجه کارهای خوب و بد خود را می‌گیریم و کمک ما موجب ایجاد احساس رضایت خاطر خود و پروردگار می‌شود و رزق و روزی را افزایش میدهد. این مسئله کمک به نیازمندان در دین اسلام و برای مردم ایران بسیار مهم است. آیات و احادیث بسیاری وجود دارد که ما را به کمک به دیگران تشویق می کند.

ضرورت کمک به نیازمندان

نظریه ابتدایی که در این رابطه وجود دارد، ضرورت کمک به نیازمندان را بر اساس منفعت مادی شخص کمک کننده شرح می‌دهد، به عبارتی می‌گوید در صورتی که به نیازمندان کمک کنید خودتان نیز از گرفتاری در بلاها در امان می‌مانید یا برای مثال برکت منزل شما افزایش پیدا می‌کند. این روش کمک کردن یا به عبارتی معامله، چندان جالب نیست و انتظارات عجیب و غریبی نیز به وجود می‌آورد. برای مثال فردی که برای حفظ جان خویش، قبل از سفر صدقه می‌دهد و در مسیر حادثه ای رخ می‌دهد، قطعا انتظار داشته که صدقه از پیش آمدن آن حادثه بد پیشگیری کند و قطعا باید سیستمی در دنیا ساخته شود که برای هر فردی به اندازه صدقه‌اش، امتیاز بگیرد که درصورت سهل انگاری و خطا از سمت خودش، اتفاقی برای اون نیفتد. این دیدگاه به نظر عجیب و بچگانه است. نتیجه این دیدگاه نیز هم همین شده که ما تصور می‌کنیم با وجود صدقه‌های زیادی که با این نیت می‌پردازیم، آمار تصادفات همچنان بالاست. نظریه دوم کمی فراتر از قبل می‌رود و می‌گوید من نمی‌خواهم جبران شود و فقط به منظور بهتر شدن حال خودم این امر را انجام می‌دهم. به عبارتی در این معامله من قسمتی از پولم را می‌دهم و به جای آن حال خوب می‌گیرم. افراد معتقد به این نظریه نیز هنگام کمک به سایر افراد برای خودشان امتیاز خاصی قائل می‌شوند و سرخوش از این کمکی که به نیازمندان می‌کنند، حال خوبی خواهند داشت. در این دیدگاه، آرمان فرد کمک کننده، حالِ خوب است که چندان خوشایند نیست. دیدگاه سوم به صورتی است که با کمک به نیازمندان تصور کنید وظیفه خود را انجام دادید و در صورتی که حال خوبی است از جنس حال خوب پس از انجام وظیفه می‌باشد. انفاق، زمانی ارزشمند است که در مسیر خدا باشد. یکی از نتایج این دیدگاه جهت بی معنی شدن پدیده‌ای به نام ریاکاری است. همانطور که در قرآن آمده افرادی که اموال خود را در راه خدا می‌بخشند، مثل بذری هستند که 7 خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، 100 دانه باشد؛ و پروردگار آن را برای هر شخصی بخواهد و پسندیده باشد، چندین برابر می‌کند.  

۱۰۰ راه کمک به نیازمندان و افراد فقیر جامعه

 

اثرات شخصی حاصل از کمک به افراد نیازمند

  • افزایش رزق و روزی
  • دوری از بلا
  • پاکی و طهارت نفس
  • بخشیده شدن گناهان و…

اثرات اجتماعی حاصل از کمک به نیازمندان

  • از بین بردن فقر در جامعه
  • برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی
  • پیشرفت و پویایی نظام اقتصادی
  • امنیت جامعه از نابودی و توسعه فساد

روش‌های کمک به نیازمندان

افراد بسیاری در جامعه هستند که به کمک‌های ما احتیاج دارند مانند: کودکان بدون سرپرست، کودکان کار، افراد زلزله و سیل زده، آواره‌های جنگ زده، افراد پیر و سالخورده، جوانان بیکار، خانم‌های بد سرپرست و…

نیازی نیست که همیشه این کمک‌ها پول باشد برای نمونه افراد پیر به توجه بیشتر نیاز دارند و محبت ما به آن‌ها به گونه‌ای کمک و توجه به شمار می‌آید یا شغل پیدا کردن برای فردی که بیکار است باعث می‌شود که یک خانواده را نجات دهید.

دقت کنید که کمک‌های ما نباید با منت باشد و موجب از بین رفتن آبروی فرد نیازمند شود و خدشه‌دار شدن عزت نفس آن شخص شود.

شاید افراد نیازمندی در پیرامون ما باشند اما آن‌ها از ترس آبرویشان نتوانند تقاضای کمک کنند. بنابراین به همان میزان که کمک به سایر افراد مهم است حفظ آبرو و عزت نفس شخص نیازمند نیز حائز اهمیت است.

درک ضرورت کمک به نیازمندان

کمک به نیازمندان صرفا دارای پاداش اخروی نیست، بلکه باعث رشد و تکامل دنیوی خود بشر می‌شود.

قرآن افرادی که به نیازمندان کمک می‌کنند را برای همیشه می‌ستاید.

لطف خداوند برای افرادی که به نیازمندان کمک می‌کنند، محدودیت ندارد.

خیریه شعف حامی نیازمندان

 
child-poor-water

صدقه آنلاین شعف

در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

 

صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *