Respiratory, Environment, Health, Breath

نگذاریم کودکان قربانی آلودگی هوا شوند!

امروزه اگر به بررسی زندگی یک نوجوان متولد شهر تهران بپردازیم، می بینیم متاسفانه از تمام عمرش تابحال صرفا به اندازه ی 4 درصد از تنفس در هوای پاک و سالم بهره برده است. این موضوع به حدی بحرانی است که می ‌توان آن را به تنهایی در قالب یک اتفاق تلخ بیان کرد و متاسف شد. در این مقاله قصد داریم با ایجاد انگیزه و بررسی نکات مهم نگذاریم کودکان قربانی آلودگی هوا شوند!

تصور کنید اگر نوجوانی از دوران کودکی زندگی خود، با این حجم از آلودگی روبه رو باشد چه آینده ای در پیش روی سلامتی او خواهد بود؟ درصورتی که این مسئله با تأثیرات آلودگی هوا بر کودکان و نوجوانان همراه شود، بهتر می توان به عمق فاجعه‌‌ ای که نسل پیش رو را تهدید می ‌کند پی برد. بحرانی که علاوه بر پایتخت کشور، دیگر شهر های بزرگ ایران مانند اهواز را نیز درگیر کرده است.

براساس مطالعات انجام شده آلودگی هوا عوارض تنفسی را تشدید می کند و احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و حتی سرطان ریه را افزایش می دهد. هر شخص در طول روز تقریبا 20 هزار بار دم و بازدم دارد و حدودا به 14 کیلوگرم هوا در 24 ساعت شبانه روز احتیاج دارد.

آیا کودکان در آلودگی هوا نقشی دارند؟

در هریک از شهر های بزرگ که امروزه اکثر اوقات با آلودگی هوا مواجه اند، زندگی هزاران کودک در جریان است و بدون اینکه در ایجاد آلودگی‌ هوا دخالتی داشته باشند، بیشترین صدمه را از آن متحمل می شوند، کودکانی که با توجه به دم و بازدمی که در هوا دارند، مشخص نیست در دوره جوانی و میانسالی به چه معضلاتی و بیماری هایی گرفتار شوند.

کودکان به علت فعالیت فیزیکی و سوخت و ساز بیشتر (بازی و ورزش)، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات و عفونت های ریوی می باشند.

تاثیرات آلودگی هوا روی کودکان

هوای آلوده، ریسک ابتلا به تنگی نفس و آسم را در فرزندان شما افزایش می ‌دهد. همانطور که می دانید بچه ها در مقایسه با بزرگسال تعداد دم و بازدم بیشتری دارند و از طرفی جثه کوچکی دارند که باعث می شود بیشتر در معرض آلودگی سطحی هوای پیرامون خود باشند. همچنین باید به این نکته دقت کرد که اکثر کودکان از طریق دهان تنفس دارند و راه های تنفسی آن ها باریک تر است؛ بنابراین حجم بیشتری از آلاینده ‌ها در دیواره راه های تنفسی آن ها ماندگار می شود. در مجموع هوا و آلاینده‌‌ های آن تقریبا دو برابر بزرگسالان در بدن کودکان جذب می ‌شود.

آلودگی هوا باعث می شود اکثر کودکان دچار لوزه‌‌ های عفونی شوند. از قدیم با جراحی، لوزه های عفونی را بر می داشتند اما در حال حاضر پیشنهاد می شود که با این لوزه ها مدارا ‌کنند تا وقتی که کودک بزرگ شود و این مسئله تا حد بسیار بالایی بهبود یابد اما ممکن است نتوانید تصور کنید، مدارا با لوزه ‌‌های عفونی برای کودکی که با آلودگی هوا گذران زندگی دارد چقدر مشکل است. تصور تب‌ های مداوم، درد شدید همیشگی گلو، تورم گلو و مشکل بلع وغیره ممکن است شما را به درک این کودکان نزدیک کند.

تماس طولانی مدت یا حضور طولانی در هوایی که بیش از حد مجاز آلاینده دارد، موجب ایجاد برونشیت حاد، ناراحتی های ریه، آسم، سرفه های مداوم و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب خواهد شد.

اگر نوجوانی از دوران کودکی با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کند باعث می شود میزان سرب خون او افزایش یابد که می تواند منجر به نوعی از بیماری و مشکلات استخوانی کمیاب مانند مشکلات پیش ‌رونده استخوانی، شود. در اکثر موارد این بیماری استخوانی نادر را با توده های بدخیم استخوانی مختلف و حتی اختلالات گوارشی اشتباه می گیرند و فقط در صورت اطلاع پدر و مادر و پزشک معالج، آزمایش غلظت سرب خون داده می شود که به‌ عنوان اساسی ترین پاسخ ناراحتی ‌های جسمی بچه، گره ‌گشای دلیل بیماری او است.

آلودگی هوا باعث می شود ضریب هوشی کودکان نسبت به دیگر کودکان که در شهر های تمیز زندگی می کنند، 10 درصد کمتر باشد چراکه سرب همراه خون به بخش های مختلف بدن رفته و در مغز و مغز استخوان ته نشین می شود و عملا مسیری برای استخراج آن نیست. رسوب این مواد در مغز کودک باعث کاهش ضریب هوشی کودک می شود.

 

 

چگونه نگذاریم کودکان قربانی آلودگی هوا شوند!؟

 

یکی از راه ها برای اینکه نگذاریم کودکان قربانی آلودگی هوا شوند انتخاب و استفاده مواد خوراکی مناسب است تا به این گونه بتوانیم از عوارض آلودگی هوا بر سلامتی بکاهیم. باید از تاثیر سودمند مصرف میوه، سبزیجات تازه و لبنیات بهرمند شویم زیرا این محصولات آنتی اکسیدان هایی در خود دارند که نقش موثری در سلامت ریه ایفا می کنند.

مصرف مرتب 3 لیوان شیر در روز باعث می شود سیستم تنفسی بدن مقاوم باشد و آسیب پذیری آن کم شود. درضمن باید از رفت و آمد و فعالیت در فضا های باز، زمانی که هوا آلوده است و به ویژه در ساعات اوج ترافیک خودداری شود.

حال بیایید کمی به کودکان کار در شهر های بزرگ فکر کنیم که در این هوای آلوده کماکان در سطح شهر می گردند تا پولی بدست آورند. چه کسی نگران کودکان کار است؟ شاید شما به فکر کودکان خود باشید و اجازه ندهید فرزندتان از خانه بیرون بیایید و مدام به فکر تغذیه او باشید که دستگاه گوارش او آسیب نبیند، اما چه کسی مراقب کودکان کار است؟

قطعا می دانید که هر اندازه مقدار ذرات آلاینده در هوا افزایش یابد و در این هوا بیشتر تنفس کرد، کار و فعالیت ریه ها با مشکل رو به رو می شود چراکه باید باید اکسیژن بیشتری را دم و دی اکسید کربن بیشتری را بازدم کند بنابراین در این آلودگی هوا، کودکان کار را فراموش نکنیم.

کمترین کاری که ما می توانیم در حق کودکان کار کنیم و نگذاریم کودکان قربانی آلودگی هوا شوند این است که وقتی آن ها را در سطح شهر مشغول کار می بینیم به موسسه های خیریه تماس بگیریم و اطلاع دهیم تا این موسسات به یاری این کودکان بشتابند.

 

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *