پویش‌های مردمی در ایران

پویش‌های مردمی در ایران

این روزها درصد زیادی از کاربران اینترنت از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند و دست کم برای یک بار هم که شده کلمه پویش یا کمپین را شنیده‌اند. در این مقاله، با هم نگاهی به پویش‌های مردمی در ایران می‌اندازیم تا بیشتر با مفهوم پویش آشنا شویم و بدانیم برای ایجاد یک پویش مردمی در ایران، چه مواردی لازم است.

منظور از پویش مردمی چیست؟

موضوع اساسی در ایجاد پویش مردمی، همان نیاز و آرمان مشترک است. به عبارتی کاری که همراه با شناخت نیاز و هدف نباشد، پویش نیست و فقط یک حرکت است. این مسئله، لازمه مهمی است که توجه نکردن به آن می‌تواند موجب اتلاف زمان و هزینه‌های بسیاری شود.

زمانی که ثمره‌ی یک احتیاج، آرمان باشد منجر به شروع حرکت هدفمند می‌شود که در مجموع می‌توان این حرکت را پویش نامید. در رابطه با پویش مردمی تعاریف بسیاری بیان شده است. از دیدگاه ما کل تعاریف مربوط به پویش مردمی را می‌توان در جمله زیر گفت:

هر یک از ما شخصی برای خود و شخصی برای جامعه هستیم!

از آنجایی که کمپین‌ها طبق نیازهای متفاوتی ایجاد می شوند، لذا با نمونه‌های مختلفی از جمله پویش مردمی مذهبی، پویش سیاسی، پویش اجتماعی، و … روبه رو می‌شویم.

ما روزانه احتمال دارد در پویش‌های متفاوتی حضور داشته باشیم برای نمونه در حوادث طبیعی مثل سیل اخیر مازندران، پویش‌های مردمی در ایران ایجاد شدند که به کمک‌رسانی به سیل زدگان منجر می‌شدند.

در دنیای مجازی نیز داستان تقریبا به همین صورت است. دنیای مجازی به عنوان یک رابط این زمینه را برای کاربران فراهم می‌کند تا با دسترسی به قسمت بیشتری از فضای آماری، پویش‌های مختلفی به وجود آید.

 

هدف پویش‌های مردمی

هدف پویش‌ها با هم فرق دارد، در آغاز هدف صرفا آگاه کردن مردم برای برنامه‌های خاص و حفظ این رخدادها بود که کمپین‌هایی از این دست را ایجاد می‌کردند اما بعدها گستره کارکردی منحصربه فردی به خود گرفت: مشارکت در جریان‌های اجتماعی و یا دغدغه‌های مردمی، اطلاع رسانی جامعه و همچنین با هدف تبلیغات و ارائه سرویس های منحصربه فرد. بنابراین می توان مطرح کرد  درصورتی که پویشی بتواند از محیط موجود در  موضوعات اجتماعی استفاده کند با هزینه ای اندک و صرفا با گذشت زمان می تواند تغییری چشمگیر در  ذائقه مخاطب به وجود آورد.

چگونه یک پویش مردمی خوب در ایران اجرا کنیم؟

چگونه می‌توان اشخاصی که نیاز مشابهی دارند را در محیط پیرامون خود و یا نقاط جغرافیایی مختلف شناخت؟ آیا به منظور رسیدگی به هر یک از این نیازها باید پویشی را از اول ایجاد کرد؟ آیا اصلا تشکیل پویش برای ما امکان پذیر است و به منابع مختلفی مثل منابع فنی، مالی، قوای انسانی و غیره دسترسی داریم؟

هر زمان حرف از پیشرفت و ترقی جامعه می‌شود، به دنبال آن اصطلاح پویش مردمی نیز مطرح می‌شود.

تابحال ضرب المثل “گر صبر کنی زغوره حلوا سازی” به گوشتان خورده است، ممکن است در پویش‌ها نیز همین اتفاق رخ دهد. زمانی که برنامه‌ای یا فکری با شعاری قابل درک و توان جذب بالا به افراد تزریق شود، رفته رفته شاهد تاثیر قابل لمس آن در میان عموم مردم خواهیم بود.

در دورانی که انتقال اطلاعات با حجم گسترده در دنیای مجازی انجام می‌شود دیگر باید به فکر ابزارهایی مدرن که سرعتی خوب با زمان حال دارند بود، پویش‌های مردمی در ایران و آگاه کردن مردم نیز از همین دست هستند.

به همین آسانی می‌توان مجموعه بزرگی از مردم را با حرکتی آرام و نرم به طرف هدف مشخص شده سوق داد. مسیری که چه بسا بعد از مدت‌ها شاید به موج گسترده‌ای تبدیل شود.

 

روند کار پویش

فرایند کار در پویش‌های مردمی بدین صورت است که پیام پویش بعد از مطرح شدن، بصورت پشت سرهم و کپی پذیر، روزانه در دنیای مجازی میان کاربران و صفحات آنها دیده می‌شود و سپس کاربران با اشتراک نظر خود یا همراهی خود به عضوی از این کمپین تبدیل شده و پیشنهاد، قضاوت و دیدگاه خود نسبت به پیام پویش را اشتراک می گذارند. قطعا هرکاربر دنیای مجازی تا بحال برای یکبار هم که شده تجربه حضور در یک پویش را داشته است.

حالا دیگر صرفا کافی  است مسئله‌ای گفته شود و در دنیای مجازی درج شود، بسیار سریع می‌بینید که پیشنهاد مورد نظر از سمت هزاران کاربر دیده خواهد شد. گویا دنیای مجازی دنیای بهتر دیده شدن است.

پویش‌های مردمی در ایران نیز بسته به باورهای اجتماعی اکثریت مردم ایجاد می‌شود که در هر زمان به درستی موفق شده مخاطب خود را بیابد و در زمینه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کند.

کمپین‌هایی چون حمایت ازدریاچه ارومیه، خلیج همیشه فارس و… که هر یک کاربران زیادی را همراه خود کرده و موفق شده به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کند.

پویش‌های مردمی در ایران چقدر زمان می‌برند؟

زمان لازم در اجرای پویش مردمی، تقریبی است. پویش تا وقتی که پوشش نیاز را تکمیل نکند و به هدف مشخص شده دست نیابد، باید ادامه‌دار باشد. صرفا تعداد کمی از پویش‌هایی که در دنیای مجازی به وجود می‌آیند به این مسئله توجه دارند.

برای نمونه سالانه تابستان که با افزایش دما روبه‌رو هستیم، مثل هرسال باید در انتظار پویش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب با حضور بازیگران باشیم و بعد از مدتی، دیگر نه نامی از آن پویش به گوشمان می خورد و نه هدفی را می‌توان دید که به نتیجه رسیده باشد.

ممکن است بپرسید که عاقلانه است که هنرمندان، پویش مربوطه را تا چندین سال ادامه دهند تا مسئله کمبود آب حل شود؟

خیر قطعا هدف این نیست زیرا همه ما می‌دانیم که بحران آب با یک پویش حل نمی شود. منظور این است که رسیدن به هدف یک پویش مردمی می‌تواند مثلا آگاه کردن مردم و آموزش شهرواندان در طی یک سال باشد، نه حرکتی که به اسم پویش به چند نشست خبری روزمره و چند راهکار در شبکه مجازی خلاصه شود.

بهترین پویش‌هایی که می‌توانید برای کمک به نیازمندان راه اندازی کنید:

  • پویش پرداخت بدهی‌های نیازمندان
  • پویش کمک به آزادی زندانیان
  • پویش خرید لوازم برای نیازمندان
  • پویش کمک در خرید خوراک

همچنین بخوانید: نیکوکاری چیست؟

 

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *