کمک به سیل زدگان

کمک به مناطق سیل زده

چرا هنگامی که سیل، زلزله یا دیگر بلایای طبیعی رخ می دهد از مردم انتظار کمک می رود؟ در واقع مسئولیت شما این نیست که کامل باشید. بلکه صرفا باید انسانیت داشته باشید. زمانی که سیل رخ می دهد باید  کمک به مناطق و مردم سیل زده اولویت امور ما باشد. صحبت فدا شدن چیزها بخاطر دیگری نیست، موضوع کمک به هم نوعان است. همانطور که این اتفاق برای ما رخ دهد توقع کمک و دستگیری از دیگران را داریم.

وضعیت سیل در ایران

سیل گذشته در چند شهر از ایران، روزانه ابعاد بیشتری به خود می ‌گیرد به صورتی که بیان می شود یکی از بزرگترین بلایای طبیعی کشور در قرن گذشته بوده است.

به معنای واقعی خانه ی هزاران خانواده خراب شده است، محصولات زراعی بسیاری از بین رفته و احشام متعددی تلف شده ‌اند، سازمان ها و آموزشگاه ها، مدرسه ها و تاسیسات شهری نابود شده‌ یا از بین رفته اند، مناطق سیل زده مانند استان سیستان و بلوچستان حتی قبل از وقوع سیل نیز به دلیل میزان تبعیض، ناعدالتی، فقر مردم و… فاجعه آور بودند و در حال حاضر وضعیتشان بدخیم تر از هر وقت دیگریست.

کمک به مردم سیل زده

امروزه عکس و فیلم هایی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها پخش می ‌شود که بیانگر این است که اقشار گوناگون مردم از مناطق مختلف ایران به کمک به مردم سیل ‌زده آمده اند. کسانی را مشاهده می کنیم که با همه توان به کمک مردم سیل زده آمده ‌اند و هم و غم خود را گذاشته اند تا از عذاب هم نوعان خود بکاهند.

ما قسمتی از مردم هستیم. ما خود مردم محسوب می شویم. همیشه می گوییم بنی آدم اعضای یکدیگرند… بنابراین اندوه مردم شریف سیل ‌زده اندوه ما و آوارگی و عذاب آن ها، عذاب ماست.

از هر نژاد، دین، اصالت، جنسیت و گرایش سیاسی در بین مردم سیل زده می ‌توان دید اما مردمی که به فکر همنوعان خود هستند بدون توجه به این مسائل به یاری آن ها رفته اند و لحظات شگفت انگیزی از همبستگی اجتماعی و دیگرخواهی را به وجود آورده اند.

نقش رسانه در کمک به مناطق سیل زده

عکس ها و فیلم های کمک به مناطق سیل زده را هم رسانه و هم جریانات گوناگون سیاسی، هم قسمت های مختلف جامعه با توان تمام بازتاب داده و می‌‌ دهند تا نشان دهند اوضاع از نظر اتحاد اجتماعی در کشور از یک طرف و اعتماد بین مردم و حاکمیت از طرفی دیگر، چندان بد نیست.

رسانه ها نشان می‌ دهند مردم حداقل در هنگام رخداد بلایای طبیعی متحد می ‌شوند و در صحنه کمک حاضر می شوند تا بیان کنند که انسانیت در بین مردم وجود دارد. هرچند تصاویر واقعی هستند اما همه حقیقت نیستند و کماکان به کمک بیشتر مردم نیاز است.

به کمک مردم سیل زده بشتابید؛ کمک ها کافی نیستند!

کمک ‌های رسیده به مردم سیل زده تا امروز کافی نبوده و حماسه ‌ای در کشور ایجاد نشده است. امروزه معتبر ترین موسسات ارزیابی نظرسنجی ایران در محدوده مقدورات و قوانین اداری و علمی جامعه ایران به نظرسنجی و ارزیابی پرداخته اند و به این نتیجه رسیده اند که میزان کمک های مردمی کافی نبوده و کاهش پیدا کرده است. در صورتی که مردم سیل زده کماکان به این کمک ها نیاز مبرم دارند.

 

به نظر می رسد این روزها به حدی جامعه ایران از هم گسیخته است که حتی فجایع  طبیعی نیز باعث اتحاد مردم نمی شود. تا پیش از این بر این باور بودیم که دست کم بلای طبیعی می ‌تواند برای مدت کمی جامعه گسیخته کشورمان را متحد کند. آمارها اما خلاف این را ثابت می کند. این آمار جای تعجب ندارد و گاها باید به مردم عزیزمان حق بدهیم اما واقعا این آمار غم انگیز است با وجود اینکه به حرکت در آمدن همین تعداد دستانی که برای کمک به سیل زدگان در این از هم پاشیدگی ها و مشکلات اقتصادی، خود یک حماسه محسوب می شود و باید قدردان اشخاص و گروه هایی که بسیار از خود گذشتگی داشته اند، بود که حتی جانشان را برای کمک به مردم سیل زده به خطر انداخته ‌اند.

کمک‌ها به دو شکل انجام می شود:

کمک های نقدی:

کمک‌ های نقدی توسط  خیریه ها جمع‌ آوری می شود و به منظور خرید مایحتاج لازم و گزارش شده از سمت ارگان های امدادی صرف می شود. لوازمی که تهیه می شود شامل پتو، مواد غذایی، وسایل بهداشتی، آب معدنی و دیگر اقلام خواهد بود. کلیه خرید ها با فاکتور رسمی و قانونی انجام می شود تا همه خیالشان راحت باشد کلیه مبالغ جمع آوری شده صرف مردم سیل زده می شود.

کمک‌های کالایی:

خیرین می‌ تواند کالا و اقلام لازم را به سیل زدگان برسانند مانند:

  • پوشاک نو
  • پتو
  • مواد غذایی در قالب کنسرو و کمپوت، با تاریخ مصرف 6 ماه به بالا
  • لوازم بهداشتی
  • آب معدنی

متاسفانه آن‌ ها که با فقر دست و پنجه نرم می کنند و کسانی که نگران آینده خود هستند، از بقیه فاصله می گیرند و در نتیجه نسبت به گرفتاری هم نوعان خود بی تفاوت می شوند و برای کمک  به آن ها چشم به راه منجی هستند.

کشور ایران در چند سال اخیر به شدت فقر را حس می کند. ناتوانی اقتصادی بیشترین آمار گزارش شده برای کمک نکردن به سیل زدگان را به خود اختصاص داده است اما چه میشه کرد؟ می توان تماشاگر فاجعه بود؟

اگر ما هم دچار سیل و زلزله شویم نباید دست یاری به سمت ما بیاید؟ قطعا به کمک دیگران نیاز داریم پس حال که ما می توانیم کمک کننده باشیم دریغ نکنیم.

همچنین در خیریه شعف بخوانید: دریافت کارت اهدای عضویت چه اهمیتی دارد؟

 

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *