آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

آثار و برکات صدقه از نگاه اسلام

از زمان ظهور اسلام توسط پیامبر اعظیم شأن، همواره هدف و رسالت آن برقراری عدالت و گسترش مهربانی در میان مردمان بوده و هست. از همان ابتدا بارها حضرت محمد (ص) و در ادامه ائمه بزرگوار به خوبی به هم نوع علی الخصوص برادر دینی خود توصیه های فراوان کرده بودند.

یکی از بزرگ ترین و مهم ترین ارکان نیکی در جامعه صدقه دادن است. امر به صدقه دادن و کمک به ایتام و افراد نیازمند از جمله دستور های اسلام است که بسیار ثواب برای آن در نظر گرفته شده است. همانطور که بار ها به گوشتان خورده است ” صدقه دادن هفتاد نوع بلا را دفع می کند ” نمونه ای از توصیه های دین اسلام به صدقه دادن است.

صدقه دادن به پخش مال در جامعه و تقسیم آن بین افراد نیازمند کمک می کند. به این صورت که افرادی که توان مالی دارند با صدقه دادن و کمک کردن می تواند بخش های عظیمی از مشکلات خانواده های نیازمند را برطرف کنند.

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

صدقه دادن چه به صورت صدقه آنلاین که توسط خیریه ها دریافت می شود و چه به صورت های دیگر آثار و برکات بسیار زیادی برای فرد به همراه دارد.

در جامعه ی امروزی که مردم مخصوصا قشر ضعیف تر جامعه که با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند با صدقه دادن و تشویق کردن دیگران به آن می توانید کمک کنید خیلی از خانواده ها مشکلاتی که هم اکنون با آن درگیر هستند رفع شود و آبروی خیلی از آن ها حفظ شود.

در ادامه همراه خیریه شعف باشید تا بیشتر با آثار و برکات صدقه آشنا شوید. همچنین شما می توانید برای پرداخت صدقه به صورت آنلاین به صفحه صدقه آنلاین مراجعه فرمایید.

 

آثار و برکات صدقه از نگاه اسلام

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

دفع بلایا و گرفتاری های زندگی

همانطور که بار ها شنیده اید صدقه دادن هفتاد نوع بلا را دفع می کند. این جمله خود به خوبی نشان می دهد که صدقه دادن و شاد کردن دل افراد جامعه می توانند سبب التیام یافتن درد ها و پایان یافتن سختی های زندگی شود.

در هنگامی که بلا و مصیبت بر سر انسان نازل می شود بعد از مهم ترین عامل پیروزی در مشکلات یعنی صبر، یکی دیگر از راه هایی که می توانید طی کنید و از مشکلات و سختی ها به سلامت عبور کنید صدقه است.

 

افزایش مال و ثروت با صدقه دادن

شاید عده ای هنوز بر این باور هستند که انباشت کردن اموال و نگه داری آنها و کمک نکردن به دیگران سبب افزایش مال و ثروت می شود. این تفکر کاملا تفکر غلطی است. از قدیم نیز گفته شده است که از هر دست بدهید از همان دست می گیرید.

زمانی که شما از صدقه دادن و کمک به دیگران دوری می کنید و فکر می کنید با اینکار می توانید مال بیشتر برای خود جمع آوری کنید، در همین حین می تواند مال و دارایی های شما در لحظه ای از جلوی چشمانتان نیست و نابود شود.

صدقه دادن چه به صورت صدقه آنلاین که توسط خیریه ها دریافت می شود و چه به صورت های دیگر نه تنها سبب این می شود که دارایی هایتان کاسته نشود، بلکه خداوند به صورت عجیبی رزق و روزی شما را افزایش می دهد.

 

افزایش طول عمر انسان

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

در بسیاری از آیات و روایت ها و احادیث ما آمده است که صدقه دادن نه تنها شما را از مشکلات دور نگه می دارد و به مالتان برکت می دهد، بلکه عمر طولانی تری نیز خواهید داشت. در روایات و کتب مستندی آمده است که با صدقه دادن می توانید اجل خود را به تاخیر بیندازید و طول عمر بیشتری داشته باشید.

 

آمرزش گناهان با صدقه دادن

صدقه چه به صورت صدقه آنلاین که توسط خیریه ها جمع آوری می شود و چه به روش ها و شکل های دیگر همگی سبب آمرزش گناهان می شود. خداوند بار ها در قرآن به این موضوع تاکید کرده است که با نیکی و مهربانی کردن و کمک به دیگران نه تنها در این دنیا مورد لطف و رحمت الهی قرار می گیرید.

بلکه در دنیا باقی نیز خداوند شما را از خشم خود دور نگه می دارد. همانطور که خداوند در قرآن کریم فرموده است :” کسانی که ایمان آورده و کار های شایسته کرده اند، قطعا گناهانشان را از آنان می زداییم و بهتر از آنچه می کردند پاداششان می دهیم.” ( سوره  عنکبوت، آیه 7)

همین آیه از قرآن کریم به خوبی نشان می دهد یک قدم کوچک برداشتن و کمک کردن به دیگران حتی در کمترین میزان چه سعادت هایی در پیش دارد.

 

آثار و برکت صدقه از نگاه قرآن

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

بالاتر نظر اسلام و برکات صدقه دادن رو بیان کردیم و متوجه شدیم که صدقه دادن چه برکاتی می تواند در زندگی ما داشته باشد. ولی در این بخش قصد داریم به آیات قرآن رجوع کنیم. آیاتی که از هزار و چهارصد سال پیش همواره روشنگر راه بشریت بوده و خواهد بود.

 

  • همانا مردان و زنانی که در راه خدا (به فقیران) صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نیکو دهند (یعنی به محتاجان قرض الحسنه دهند) احسان آنها را چندین برابر سازند و پاداش با لطف و کرامت نیز خواهند داشت. (حدید، آیه ۱۸)

 

  • (فقیر سائل را به) زبان خوش و طلب آمرزش (رد کردن) بهتر است از صدقه ‌ای که پی آن آزار کنند، و خداوند بی ‌نیاز و بردبار است. (بقره، آیه ۲۶۳)

 

  • هیچ فایده و خیری در سخنان سرّی آنها نیست مگر آنکه کسی به صدقه دادن و نیکویی کردن و اصلاح میان مردم امر کند؛ و هر که در طلب رضای خدا چنین کند به زودی به او اجر عظیم کرامت کنیم. (نسا، آیه ۱۱۴)

 

  • آن کسانی که عیب‌ جویی می ‌کنند بر آن مؤمنانی که به صدقات مستحب فقیران را دستگیری می ‌کنند و همچنین مسخره می ‌کنند مؤمنانی را که از اندک چیزی که مقدور آنهاست هم (در راه خدا) مضایقه نمی‌ کنند، خدا هم آنها را البته مسخره و مجازات می‌ کند و به آنها عذابی دردناک خواهد رسید. (توبه، آیه ۷۹)

 

  • و بعضی از آنها این گونه با خدا عهد بستند که اگر نعمت و رحمتی نصیب ما کند البته صدقه (یعنی زکات) پردازیم و از نیکان می‌شویم. (توبه، آیه ۷۵)

 

  • و از آنچه روزی شما کردیم (در راه خدا) انفاق کنید پیش از آنکه مرگ بر یکی از شما فرا رسد و در آن حال (به حسرت) بگوید: پروردگارا، چرا اجل مرا اندکی تأخیر نینداختی تا صدقه و احسان بسیار کنم و از نکوکاران شوم؟! (منافقون، آیه ۱۰)

 

آثار و برکت صدقه از نگاه احادیث و روایات

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

حال بیایید نگاه عمیق تری به آثار و برکات صدقه چه صدقه آنلاین که توسط خیریه ها جمع آوری می شود و چه به هر صورت صدقه ای که پرداخت می شود بیندازیم.

 

آثار و برکت صدقه از نگاه پیامبر اسلام (ص)

  • صدقه بلا را برطرف مى‏‌ كند و مؤثرترينِ دارو هاست. همچنين، قضاى حتمى را برمى‏‌ گرداند و درد و بيمارى‏‌ ها را چيزى جز دعا و صدقه از بين نمى ‌‏برد. (بحار الأنوار، بیروت، ج ۹۳، ص ۱۳۷، ح ۷۱)

 

  • صدقه به جا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامد هاى بد جلوگيرى می ‌‏كند. (نهج ‌الفصاحه، ص ۵۴۹، ح ۱۸۶۹)

 

  • صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌ نشاند. (نهج ‌الفصاحه، ص ۲۸۳، ح ۶۴۶)

 

  • من مأمورم كه صدقه و زكات را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم. (مستدرک‌ الوسائل، ج ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲)

 

آثار و برکت صدقه از نگاه امیرالمومنین علی (ع)

  •  با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید. (کافی، ج ۴، ص ۳، ح ۵؛ تحف العقول، ص ۶۰)

 

آثار و برکت صدقه از نگاه امام صادق (ع)

  •  به خدا قسم سه چيز حق است: اول آنکه هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نمی ‌شود، دوم آنکه در حق هيچ‌ كس ستمى نشود كه بتواند تلافى كند اما خويشتندارى کند، مگر اينكه خداوند به جاى آن به او عزت بخشيده و سوم آنکه هيچ بنده ‌‏اى درِ خواهش از مردم را به روى خود نگشاید، مگر اينكه درى از فقر به رويش باز شود. (بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۲۰۹، ح ۷۹)

 

سخن پایانی

آثار و برکت صدقه از نگاه اسلام

پرداخت صدقه چه به صورت صدقه آنلاین که توسط خیریه شعف نیز امکان آن را دارید چه به صورت و روش های دیگر که مد نظر خودتان است آثار و برکاتی در زندگی دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. شما می توانید با پرداخت صدقه نه تنها از بلاها و سختی های زندگی در امان باشید، بلکه با افزایش رزق و روزی روبه رو شوید.

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *