teamwork-join-hands-support-together-concept

انجام کار خیر در جوانی

استفاده از زمان و جوانی در کار های خیریه

 انسان در اتلاف وقت مخصوصاً در جوانی مهارت دارد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می دانست که انسان وقت خود را بسیار تلف می کند، پس هشدار داد برای انجام کارهای خیریه و در حالی که به مردی پند می داد گفت: از فرصت ها در انجام کار خیر استفاده کنید و از پنج چیز قبل از دیرشدن بهره ببرید: جوانی شما قبل از پیری، سلامتی شما قبل از بیماری، ثروت شما قبل از فقر، اوقات فراغت شما قبل از مشغله و زندگی شما قبل از مرگ.

 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امت خود را به استفاده از فرصت های زندگی راهنمایی کرد.

 با پرکردن روزگار از انجام کار خیر، برای آخرت کار کند، زیرا کار خیر در دنیا، گنج او در آخرت است.

زمان هایی را که فرد برای کمک به دیگران یا افزایش آگاهی در مورد یک بیماری یا موضوع اختصاص می دهد، چیزی است که باعث می شود ارزش و تأثیر خود را بر زندگی دیگران احساس کند.

به این سوال که کار خیر چیست در این مقاله پاسخ داده خواهد شد.

کار خیریه چیست؟

 پاسخ به این سؤال که کار خیریه چیست در مفهوم آن نهفته است که عبارت است از: کاری که فرد یا گروه انجام می دهد، اعم از اینکه آن کار فیزیکی، فکری، اجتماعی، مادی یا دینی باشد و انگیزه از انجام آن محاسبه ثواب از خداوند بخشنده و سبحان است.

 امور خیریه در اسلام توجه به فرد، خانواده و جامعه را با تلاش برای حل مشکلات همزمان با جنگ ها، بحران ها، بلایا و بلایای طبیعی مورد توجه قرار می دهد. جامعه یکپارچه ای که مسئولیت پذیر است، اعتماد می کند و در توسعه جامعه خود مشارکت می کند و در منافع و روابط به تعادل می رسد و در عین حال به مبانی و ارکان مقاصد شریعت اسلام می چسبد.کار داوطلبانه نوعی پاسخ به این سوال است: صدقه چیست؟

خداوند  تبارک و تعالی  به مؤمنانی که داوطلبانه صدقه می دهند، وعده داده است به بهشتی به وسعت آسمان ها و زمین.

 همانطور خدای متعال میفرماید:  }وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ{
 « و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای پرهیزکاران است. آنهایی که از مال خود در حال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم خود فرونشانند و از (بدیِ) مردم درگذرند، و خدا دوستدار نکوکاران است».

خداوند متعال در آیه قبل آنها را اهل احسان و تقوا توصیف کرده است و به آنها اعلام کرد که نیکو کاران را دوست دارد و فرمود: “والله يحب المحسنين “
بدین ترتیب به این سؤال پاسخ داده شده است که کار خیر چیست؟

اهداف کار خیریه

 پس از پاسخ به این سؤال که: خیریه چیست، به اهداف آن اشاره خواهد شد، زیرا کار خیر، زمینه ساز تمدن و پیشرفت جوامع و مشارکت واقعی و واقع بینانه در توسعه جامعه و از طریق آن، اصلاح خانواده و جامعه مورد انتظار است.

 محقق می شود و هدف وجودی انسان تحقق می یابد و از این رو کار خیریه منوط به مجموعه ای از اهداف و مقاصد مشروع است به طوری که ثمره مطلوب خود را به بار می آورد و همه این اهداف برگرفته از شریعت اسلام بوده و رضایت بخشی را تشکیل می دهد.

 پاسخ به این سؤال که: صدقه چیست، عبارت است از:

* طلب رضایت خداوند و ثواب برای کسب بهشت.

 خداوند متعال می فرماید:

{لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا}
{هیچ فایده و خیری در سخنان سرّی آنها نیست مگر آنکه کسی به صدقه دادن و نیکویی کردن و اصلاح میان مردم امر کند؛ و هر که در طلب رضای خدا چنین کند به زودی به او اجر عظیم کرامت کنیم}.

وهمچنان میفرماید:

{وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا}
{ و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند}.

این یکی از مهمترین ارکان پاسخ به این سوال است که کار خیر چیست.

*فعال سازی اصل تعاون در امر به معروف و نهی از منکر و گسترش خیر در بین طیف های جامعه،

شریعت اسلام به تعاون و همبستگی و همکاری در راه حق و تقوا دستور داده است.

خداوند متعال می فرماید:

{وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ}

{ باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید نه بر گناه و ستمکاری. و از خدا بترسید که عذاب خدا سخت است }.

*بهره‌مندی از انرژی‌های جوان و توانمندی‌های انسانی، کار خیریه، انرژی‌ها و مهارت‌هایی است که در توانایی‌ها، گرایش‌ها، نظرات و بهره‌گیری از آن‌ها برای خدمت به جامعه متفاوت است.

*ایجاد جوانی و جامعه ای پرورش یافته بر بخشش و خودداری که در آن مفاهیم همبستگی، تعاون و اصل یک تنه تحقق یابد، بدون انتظار بازگشت مالی.

*با کسب حس تعلق به وطن و جوامع خود، با بر عهده گرفتن مسئولیت هایی که به توسعه کمک می کند، و مشارکت جمعی در حل یکی از معضلات جامعه، احساس شهروندی واقعی را برای جوانان ایجاد کنید.

*ایجاد جامعه ای خودساخته با توسعه اعضا از طریق توانبخشی و آماده سازی، کمک به خوداتکایی و تلاش برای غلبه بر ناملایمات و شرایط دشوار و ایجاد جامعه ای قادر به غلبه بر مشکلات با تکیه بر خود و انتخاب راه حل های مناسب.

*گسترش رحمت و شفقت در میان اعضای جامعه مسلمانان چنانکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

{الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمَنُ ارْحَمُوا أَهْلَ الْأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ}
{ کسانی که به دیگران رحم می کنند الله رحمن به آنان رحم می کند؛ پس رحم کنید بر کسانی که در زمین اند تا کسانی که در آسمانند بر شما رحم کنند}.

امور خیریه در اسلام فقط به مردم رسیدگی نمی شود، بلکه به حیوانات نیز رسیدگی می کند

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید:

{فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ}
{در هر موجود زنده پاداش خیرات وجود دارد}.

نمونه هایی از قرآن  در امور خیریه

 پس از پاسخ به این سؤال که صدقه چیست و با ذکر اهداف آن، لازم است بدانیم که در قرآن به آن اشاره شده است، زیرا خداوند سبحان بندگان خود را به التزام به امور خیریه ترغیب کرده است.

 و در کتاب عزیزش مثالهای فراوانی برای آنها آورده است و در آن پیام های بسیاری است که کار خیر را قطع نکنید،

 برای پاسخ به این سوال: کار خیر چیست با تفصیل بیشتر، دانستن آن امثال حکایتی در قرآن کریم و سنت پیامبر ضروری است:

*{حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا * قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا * قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا}.

{تا چون رسید میان دو سد (دو کوه بین دو کشور در شمال یا جنوب خاک ترکستان) آنجا قومی را یافت که سخنی فهم نمی‌کردند (و سخت وحشی و زبان نفهم بودند).

آنان گفتند:

ای ذوالقرنین، قومی به نام یأجوج و مأجوج در این سرزمین (پشت این کوه) فساد (و خونریزی و وحشیگری) بسیار می‌کنند، آیا چنانچه ما خرج آن را به عهده گیریم سدی میان ما و آنها می‌بندی (که ما از شر آنان آسوده شویم).

گفت:

تمکن و ثروتی که خدا به من عطا فرموده (از هزینه شما) بهتر است (نیازی به کمک مادی شما ندارم) اما شما با من به قوت بازو کمک کنید (مرد و کارگر از شما، وسایل و هزینه آن با من) تا سدی محکم برای شما بسازم (که به کلی مانع دستبرد آنها شود).}

*{وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ * فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ}

{و چون بر سر چاه آبی حوالی شهر مدین رسید آنجا جماعتی را دید که (حشم و گوسفندانشان را) سیراب می‌کردند و دو زن را یافت که دور از مردان در کناری به جمع آوری و منع اختلاط گوسفندانشان مشغول بودند. موسی گفت: شما اینجا چه می‌کنید و کار مهمتان چیست؟ آن دو زن پاسخ دادند که ما گوسفندان خود را سیراب نمی‌کنیم تا مردان گوسفندانشان را سیراب کرده باز گردند و پدر ما شیخی سالخورده و فرتوت است (و مرد دیگری نداریم، ناچار ما را به شبانی گوسفندان فرستاده است).

موسی گوسفندانشان را سیراب کرد و (با حالی خسته) رو به سایه درختی آورد و گفت: بار الها، من به خیری (یعنی زندگانی و قوت و غذایی) که تو (از خوان کرمت) نازل فرمایی محتاجم.}

*فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا

{باز با هم روان شدند تا وارد بر شهری شدند و از اهل آن شهر طعام خواستند، مردم از طعام دادن و مهمانی آنها ابا کردند (آنها هم از آن شهر به عزم خروج رفتند تا) در (نزدیکی دروازه آن) شهر به دیواری که نزدیک به انهدام بود رسیدند و آن عالم به استحکام و تعمیر آن پرداخت. باز موسی گفت: روا بود که بر این کار اجرتی می‌گرفتی.}

کاستی های کار خیریه

 برای تکمیل ایده پاسخ به این سوال: کار خیریه چیست، باید به کاستی هایی اشاره کرد که باید در امور خیریه ایجاد شود و این کار بزرگ باید توسعه یابد، به خصوص که جهان عرب و خاور میانه یکی از فقیرترین مردم جهان است و به همین دلیل مهمترین این جنبه ها ذکر شده و امید است که توسعه یابد:

وجه اول: کمبود منابع مالی برای مؤسسات خیریه است که باعث تضعیف کار خیریه در مجموع می شود و آن را تحت سرپرستی قرار می دهد.

وجه دوم: اندیشیدن با ذهنیت ترحم ، پس مردم به فقرا و نیازمندان رحم می کنند و با احساس ترحم به آنها می بخشند، که باعث می شود فقرا در مقوله های اجتماعی خاص محصور شوند و احساس حقارت کنند و  درگیر جامعه ای مادی که به دنبال پول است بشوند.

وجه سوم: محدود كردن كار خيريه فقط به بعد مادي، بدون توجه به جنبه آموزشی و تربيتي.

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *