کار نیک و سلامت روان

تاثیرات کار نیک در سلامت روان

از دسته مسائلی که امروزه بسیار به آن توجه می شود، سلامت و بهداشت روان است. ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کار خیر و نیک روی سلامت روان چه تاثیری دارد؟ همراه ما باشید.

 

منظور از سلامت روان چیست؟

در بیان کلی، سلامت و بهداشت روان به شرایط مطلوب فیزیکی، روانی و اجتماعی اشخاص می گویند که بین نیازها و تمایلات ذاتی و جسمانی شخص تعادل ایجاد می ‌کند.

مسئله اساسی آن است که سلامت روحی از تقابل شخص و اجتماع و فیدبک های این رابطه (دور ما افرادی باشند که به ما علاقه داشته باشند) نوعی رضایت در بشر ایجاد می کند که حاصل آن شادی، آرامش، بهبود سطح کیفی و امید به زندگی می باشد.

حمایت کنندگان، با حمایت های اجتماعی خود قادرند عرصه ترقی و کمال سایر اشخاص را مهیا کنند و هم در کمک به شخص برای رویارویی با حوادث و رخداد های استرس آور و آلزایمر نقش موثری داشته باشند.

 

 

کار خیر به چه معناست؟

ممکن است بیشتر ما انسان ها زمانی که کار خیر و نیک به گوشمان می خورد، کمک ‌های مادی از قبیل کمک برای پرداخت هزینه های بیمارستان و دارو برای درمان بیماری، تهیه خوراک، کمک به بی سرپرستان، تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند و… در ذهنمان ایجاد شود اما حیطه کار خیر، گسترده تر از این امور است که رفتار نیک، خیرخواهی و اصلاح را نیز شامل می شود. در مجموع کار نیک و خیر یعنی امر صالح انجام دادن و کمک به دیگران. این تمایل به صورت طبیعی در بشر وجود دارد.

یکی از فاکتور های اساسی که در کاهش موانع و مسائل زندگی نقش موثری دارد حمایت های اجتماعی است، به عبارتی حمایت های اجتماعی یعنی دیگر انسان ها به شخص نیازمند کمک می کنند. قطعا همه ما به حمایت های اجتماعی احتیاج داریم، بنابراین این حس متقابل نیز ایجاد می شود که بخواهیم برای کمک به دیگران داوطلب شویم تا در برداشتن باری از دوش دیگر همنوعان خود برداریم. تاثیر خوب آن در این است که به این ترتیب هم داوطلبانه کمک کرده اید و هم با این سودی که به سایرین می رسانیم خودمان نیز حس خوب و دلچسبی پیدا می کنیم که موفق شده ایم فردی سودمند باشیم.

 

 

تاثیر کار خیر در سلامت روان

در حقیقت  کار خیر و خیرخواهی، امر خوبی است که همه کم و بیش میل به انجام آن دارند و این  به دلیل تاثیر خوب کار نیک بر روان بشر است. فردی که امر نیکی انجام نداده و در آن پیشرو نبوده، در حقیقت در حق خود ستم می کند که این ظلم، ستم به خود و نفس محسوب می شود. اشخاصی که از نظر روانی سالم هستند، صرفا در  مهر و خیر و محبت دریافت کننده نیستند و همچنین خود نیز به سایر افراد نیکی می‌ کنند. در حقیقت این محبت، به خود فرد برمی گردد.

از لحاظ روانشناختی فردی که به یک مستمند و بی کس مهر می ورزد و کمک می کند، حس خوب قدرت به او دست می دهد که این بار مثبت و انرژی قادر است اثرات خوبی را بر روح و روان شخص داوطلب داشته باشد و باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شخص شود. از سوی دیگر در این مواقع، روبرو شدن با مسائل دیگران موجب می شود شخص در هر زمان شاکر خدواند باشد به دلیل آرامشی که در لحظه حال دارد و به اندازه ای از فکر و عمل فارغ است که حتی قادر است بخشی از زمانش را صرف امور سایر افراد کند به منظور کمک به آن ها. حالا در صورتی که فرد در زندگی به هر علتی با مشکلی روبه رو نشود، روح و روان تقویت شده و آسان تر می تواند درصدد حل معضل برآید و موفق شود.

تاثیرات کار نیک در سلامت روان

یکی از روش های مقابله با صدمه های روحی و روانی در مشکلات، بهره مندی از روحیه صبر و بردباری می باشد، صبر انسان را توانمند، معتمد و متکی به خود می کند. نیکی و کمک به دیگران مزایایی دارد که با خصوصیات سلامت روان در آمیخته است:

بخشندگی
فرد بخشنده جدا از اینکه اینکه شخص دیگری را برای داشتن شرایط بهتر کمک می کند، آرامش روانی و حس خوب که حاصل آن نشاط است، شامل حال خودش می شود زیرا موجب ایجاد یک مجموعه تغییرات مثبت در مغز می شود که حس شادمانی را رقم می زند. این بخشندگی ضرورتا جنبه مادی ندارد؛ یک لبخند یا ابراز واژه ای محبت آمیز و دلگرم کننده، رسیدن به اوج بخشندگی است. همین کار خیر کوچک موجب می شود که افراد حس تعلق به اجتماع و کاهش حس گوشه گیری و تنهایی نداشته باشند و بنابراین دنیا را مکان امن تری برای امرار معاش می بینند که این حس به دیگر اعضای خانواده منتقل می شود.

 

 

مهر و دوستی و قبول وظیفه در برابر اجتماع

امر صالح ما را با اشخاصی که در کار نیک دست دارند، لینک می کند و در حقیقت ما را به طرف کردار نوع دوستانه گرایش می دهد.  براساس شواهد ثابت شده است که کمک به نیازمندان اثر طولانی تری در مقایسه با خود عمل دارد و مانند یک ذخیره و منبع روحیات مثبت در آینده نیز کار ساز می باشد.

ارتقا هوش اجتماعی

تمایل به برون‌گرایی و توجه به اجتماع موجب ارتقا هوش اجتماعی خواهد شد. در همدلی، شخص خود را در وضعیت شخص دیگری می گذارد و از دیدگاه او به موضوعات و مسائل تصور می‌ کند؛ این موضوع موجب تقویت حس نوع دوستی و درک متقابل اجتماعی خواهد شد.

قدرت اتخاذ تصمیم و حل مشکل

از دیدگاه روانشناختی فردی که به فرد دیگری کمک می ‌کند؛ خود را فردی قدرتمند می ‌داند که در وضعیت تصمیم ‌گیری قرار گرفته و قادر است مسئله ای را حل کند؛ این موضوع موجب می شود اعتماد به نفس و عزت نفس شخص افزایش یافته و موثر باشد. در حقیقت موثر بودن از منابع اصلی محبت و علاقه است که کمک رسان سلامت روان است.

سخن آخر

تاثیر سلامت روان بر نحوه ارتباط ما با جامعه و یا بالعکس آن، از جامعه بر ما، رابطه مستقیم دارد و همچنین کار نیک همین قاعده را شامل می شود و بر سلامت روان ما تاثیرگذار است.

البته کار خیر علاوه بر اثرگذاری روی سلامت روان، روی سلامت جسم نیز موثر است از جمله اینکه از تضعیف سیستم ایمنی جلوگیری می کند و سبب مقاومت شخص در برابر بیماری ها می شود. از طرفی موجب می شود احساسات منفی ناراحتی و عصبانیت که خود موجب تنش های عصبی می شود کاهش یافته و رفته رفته از بین بروند. درضمن مطالعات و بررسی ها در رابطه با زندگی سالمندان بیانگر آن است کسانی که در کار خیر دست داشته اند، طول عمر و امید به زندگی بیشتری داشته اند و میزان رضایتمندی در امرارمعاش آن ها بالا بود.

 

همچنین در خیریه شعف بخوانید: تشویق دیگران به کارهای خیریه

 

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *