بی خانمان ها

در شب های زمستانی کمک به کارتن خواب ها فراموش نشود!

تا به حال به این فکر کرده اید در روز های سرد زمستانی، کارتن خواب ها چگونه در این هوای سرد در فضای باز پارک ها و خیابان ها سپری می کنند؟ در شب های زمستانی کمک به کارتن خواب ها فراموش نشود چراکه بیش از هر زمان دیگری به کمک ما نیاز دارند. حداقل کاری که می توانید برای این قشر انجام دهید این است که به محض مشاهده یک کارتن خواب، به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهید تا به سرعت او را به یک گرمخانه ببرند. شاید کارتن خوابی در زمستان برای شما دور از  تصور باشید اما بدانید هنوز افرادی هستند که در کنار بزرگراه ها یا پارک ها با کارتن و پتو برای خود سقفی می سازند تا بتوانند به زیر آن سقف پناه ببرند. آیا کارتن و پتو کفایت می کند که از سرمای استخوان‌ سوز فصل زمستان در امان ماند؟ اگر شما فردی را دیدید که با این شرایط سپری می کند اگر توان کمک ندارید، فورا به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهید تا به کمک آن ها بشتابند و مطمئن باشید عاقبت بهتری نسبت به کارتن خوابی برای آن ها رقم می خورد.

منظور از کارتن خوابی چیست؟

در بین دانشمندان تفاوت بسیاری در رابطه با تعریف مفهوم کارتن‌ خوابی وجود دارد. تعاریف کلی کارتن خوابی منظور افرادی هستند که شب‌ ها را در پارک و خیابان سپری می کنند. سازمان ها و کشورهای مختلف تعاریف مختلفی برای کارتن خوابی دارند که در ادامه شرح می دهیم:

تعریف اول کارتن خوابی

به سه گروه از اشخاص کارتن خواب می گویند؛ اشخاصی که به نوعی، بـرای زندگی و اقامت خویش سـرپناهی مهیا نموده اند و در آلونک ‌ها، کانکس ها، زاغه‌ نشین، گود نشین، کپرنشین و حاشیه ‌نشین زندگی می کنند. اشخاصی کـه در پارک و خیابان و در وضعیت سخت زندگی خود را می گذارنند و کسانی کـه بـه دلیل کمبـود سرپناه‌ حقیقی، زیر سقف آشنایان یا اقوام زندگی می کنند، جز این گروه هستند. از دیدگاه اداره شهرداری اشخاص بی ‌خانمان، به افرادی گفته می شود کل شبانه روز در خیابان ها هستند مانند افـراد بی‌سرپرست و طردشده از خانواده.  

تعریف دوم کارتن خوابی

وزارت ETHOS؛ افراد کارتن خواب را بر اساس محل سکونت شان به ۵ دسته تقسیم می‌ کند: کسانی که هیچ سرپناهی ندارند؛ کسانی که هیچ مکانی برای خواب ندارند و به صورت موقت در یک محل اسکان گرفته اند. افرادی که در محل های خطرناک و نا امن سکونت دارند و خطرات زیادی آن ها را تهدید می کند. افرادی که در شرایط نامناسب یا در امکان غیرقانونی امرار معاش می کنند. افرادی که به اجبار و از روی ناتوانی در تهیه سرپناه در مکان‌ های جمعی زندگی می کنند.

سرمای زمستان باعث مرگ کارتن خواب ها می شود

یک شب سرد زمستانی به راحتی می تواند کارتن خواب های بی پناه را به مرگ برساند و واقعا این موضوع دور از تصور نیست. بهتر است این زنگ خطر را جدی بگیریم. شاید با خود بگویید کارتن خواب ها اعتیاد دارند، خلاف کارند و… اما فراموش نکنید که انسان هستند و شما در صورت کمک به آن ها به هم نوع خود کمک کرده اید. مگر فرد معتاد یا خلاف کار عایق سرماست؟ درست است که کمک کردن به آن ها ریسک است و ممکن است خطراتی شما را تهدید کند اما حداقل اطلاع دادن به سامانه ۱۳۷ باعث می شود آن ها از سرما نجات پیدا کنند و به امور آن ها رسیدگی شود که اگر اعتباد دارند برای انتقال به کمپ ترک اعتیاد هدایت شوند یا اگر خلاف کارند قانون تاوان آن ها را مشخص می کند. در صورت اطلاع دهی به این سامانه همه از جمله مسئولین متوجه می شوند که واقعا کارتن خوابی یک معضل جدی اجتماعی است و می کوشند تا این معضل را حل کنند یا گرمخانه های بیشتر و مجهز تری تاسیس کنند.  

چرا معضل کارتن خوابی رایج شده؟

امروزه کارتن‌ خوابی صرفا محدود به یک عده افراد خاص مثل معتادین، خلاف کاران، افراد مشروب خور و… نیست، بلکه برخی اوقات شاهد بوده ایم که آقایانی به علت های مختلف مانند ورشکستگی مالی و یا خانم ها به دلایل گوناگون مثل جدایی و نداشتن سرپناه به کارت خوابی روی می ‌آورند. حتی برخی اوقات کارتن ‌خوابی خود باعث می شود مشکلات دیگری پدید آید، فرد کارتن خواب زمانی که از بی سرپناهی خسته شود دست به خلاف و دزدی می زند. در واقع این معضل اجتماعی به خودی خود می ‌تواند باعث شکل گیری بسیاری از خلاف ها و آسیب‌ های اجتماعی در کل جهان شود. رایج شدن کارتن‌ خوابی با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه رابطه مستقیم دارد. در هر کشوری که شرایط اقتصادی متعادل و خوب نباشد، تعداد کارتن ‌خواب ها نیز افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر دولت ‌ها به این اشخاص به علت نمایان کردن صورت ناخوشایند جامعه به جوامع دیگر به دید دردسر می نگرند. در واقع بیشتر کارتن‌ خواب ‌ها یا به علت هایی که مخالف با هنجار های جامعه است دچار این معضل شده اند یا پس از پذیرش این شیوه زندگی معمولاً برای تامین نیاز های حداقلی خود مجبور به انجام اموری مخالف با قوانین اجتماعی می‌ باشند، بنابراین در بیشتر کشورها ایجاد روشی موقتی و یا دائم وظیفه سازمان ‌های مردم ‌نهاد و عام‌ المنفعه می باشد.  

آیا می توان در درمای منفی ۹ درجه بدون سرپناه بود؟

زمانی که اخبار هواشناسی خبر از برف و کولاک و بارندگی پیش رو می دهد معمولا همه خوشحال می شویم برخی برای اینکه آلودگی هوا کاهش می یابد و مردم پایتخت بعد از مدت ها تنفس در هوای ناسالم می توانند در هوای تمیز قدم بزنند، برخی برای اینکه برف و بارندگی باعث می شود کشاورزی رونق بگیرد و محصولات خوبی به بار دهد و برخی نیز با برف خوشحال می شوند زیرا مدارس و برخی ادارات تعطیل خواهد شد و می توانند به استراحت و تفریح بپردازند اما این خبر برای همه افراد به خصوص در کلان شهر ها خوشایند نیست. دمای منفی ۹ درجه یعنی هوایی که سرمای استخوان را می سوزاند و این موضوع برای کارتن خواب ها نگران کننده است. آیا افرادی که با برف و بارندگی سر از پا نمیشناسند لحظه ای به یاد کارتن خواب ها هستند؟ خوشحالی از برف و بارندگی به جا و منطقی است اما باز هم می گوییم در شب های زمستانی کمک به کارتن خواب ها فراموش نشود!

جمع بندی

همان‌طور که بیان کردیم معضلی بی خانمانی و کارتن‌ خوابی در کل جهان وجود دارد و تفاوت اصلی در‌باره این موضوع در سرزمین های مختلف به تفاوت برخورد کشورها با این معضل اجتماعی و یا ریشه اولیه ایجاد این معضل برمی ‌گردد، چراکه اکثر کشورها قبول کرده اند که کارتن‌خوابی، حاصل عملکرد کلیه افراد و کلیه بخش‌ های جامعه است. انتظار ما بیشتر از مسئولین نهاد هاست که این موضوع را ساماندهی کنند که جان هیچ هم نوعی در این سرما به خطر نیافتاد اما وقتی مسئولین و نهاد ها شانه خالی می کنند تنها امید ما مردم، خودمان هستیم و بس.  
child-poor-water

صدقه آنلاین شعف

در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

 

صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

One Response

Average
5 Based On 1

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *