خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    اعمال مسجد سهله
    آگاه باش پس از مسجد کبیر کوفه، مسجدى به فضیلت مسجد سهله در آن منطقه نیست، آن محّل مبارک، خانه حضرت‏ ادریس علیه السّلام و حضرت ابراهیم علیه السّلام و محل ورود حضرت خضر علیه السّلام و مسکن آن حضرت است. از حضرت صادق علیه السّلام روایت‏ شده: به ابو بصیر فرمود: اى ابو محمّد گویا مى‏بینم حضرت صاحب الأمر با اهل و عیالش در مسجد سهله فرود آید و منزل‏ آن حضرت باشد و حق تعالى هیچ پیامبر نفرستاده، مگر آن‏که در ان مسجد نماز گذارده و هرکه در آن مسجد اقامت‏ نماید، چنان است که در خیمه رسول خدا صلّى الله و علیه و آله و سلّم اقامت کرده و هیچ مردوزن مؤمنى نیست مگر آن‏که دلش به سوى آن‏ مسجد مایل است و در آن مسجد سنگى است که در آن صورت هر پیامبر هست و هیچکس در ان مسجد با نیّت صادقه‏ نماز و دعا نمى‏کند، مگر آن‏که با حاجت برآمده بر مى‏گردد و هیچکس در آن مسجد امان نمى‏طلبد، مگر آن‏که از هرچه مى‏ترسد امان مى‏یابد، گفتم این است فضیلتى که براى این مسجد است؟ حضرت فرمود: زیاد‌تر بگویم؟ عرض کردم: آرى‏ فرمود: این مسجد از جمله بقعه‏هایى است که خدا دوست دارد او را در آنها بخوانند و هیچ شب و روزى نیست مگر آن‏که فرشتگان به زیارت آن مى‏آیند و خدا را در آن مسجد عبادت مى‏کنند، سپس فرمود: اگر من به شما نزدیک‏ بودم همه نمازهایم را در آن مسجد بجا مى‏آوردم. آنگاه فرمود: اى ابا محمّد آنچه را فضیلت این مسجد، وصف نکردم، بیش از آن است که گفتم، عرضه داشتم: فدایت شوم، حضرت قائم علیه السّلام همیشه در آن مسجد خواهد بود؟ فرمود: آرى... تا آخر خبر
    دو رکعت نماز بین شام و خفتن مستحب است. از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: هر غمناکى چنین کند و دعا نماید، حق تعالى غمش را برطرف کند و از بعض کتب‏ مزاریه نقل شده: که چون خواستى وارد مسجد شوى، نزد درگاه بایست و بگو:
    بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ مِنَ اللهِ وَ إِلَى اللهِ وَ مَا شَاءَ اللهُ وَ خَیْرُ الْأَسْمَاءِ للهِ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ اللهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ عُمَّارِ مَسَاجِدِکَ وَ بُیُوتِکَ اللهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أُقَدِّمُهُمْ بَیْنَ یَدَیْ حَوَائِجِی فَاجْعَلْنِی اللهُمَّ بِهِمْ عِنْدَکَ وَجِیها فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ اللهُمَّ اجْعَلْ صَلاتِی بِهِمْ مَقْبُولَةً وَ ذَنْبِی بِهِمْ مَغْفُورا وَ رِزْقِی بِهِمْ مَبْسُوطا وَ دُعَائِی بِهِمْ مُسْتَجَابا وَ حَوَائِجِی بِهِمْ مَقْضِیَّةً وَ انْظُرْ إِلَیَّ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ نَظْرَةً رَحِیمَةً أَسْتَوْجِبُ بِهَا الْکَرَامَةَ عِنْدَکَ ثُمَّ لا تَصْرِفْهُ عَنِّی أَبَدا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ وَ دِینِ نَبِیِّکَ وَ وَلِیِّکَ وَ لا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ اللهُمَّ إِلَیْکَ تَوَجَّهْتُ وَ مَرْضَاتَکَ طَلَبْتُ وَ ثَوَابَکَ ابْتَغَیْتُ وَ بِکَ آمَنْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ اللهُمَّ فَأَقْبِلْ بِوَجْهِکَ إِلَیَّ وَ أَقْبِلْ بِوَجْهِی إِلَیْکَ
    به نام خدا و به خدا و از خدا، و به سوى خدا و آنچه خدا خواست، و بهترین نامها از آن خداست، بر خدا توکل کردم و جنبش و نیرویى نیست مگر به خداى والاى بزرگ. خدایا مرا از آبادکنندگان مساجد و خانه‏هایت‏ قرار ده. خدایا من به وسیله محمّد و خاندان محمّد به تو رو مى‏کنم و آنان را پیشاپیش حوایجم پیش مى‏اندازم‏ خدایا به حق آنان مرا در پیشگاهت آبرومند دنیا و آخرت و از مقرّبان قرار ده. خدایا به حق‏ آنان قرار ده نمازم را پذیرفته و گناهم را آمرزیده و روزى‏ام را گسترده، و دعایم را مستجاب، و حاجاتم را برآورده ساز، و به حق ذاتت به من نظر کن نظرى رحیمانه، که به سبب آن‏ در پیشگاهت مستحق کرامت شوم، سپس آن نظر را هیچگاه از من باز نگردان، اى مهربان‏‌ترین مهربانان، اى زیروروکننده‏ دلها و دیده‏ها، دلم را بر دینت و دین پیامبرت و ولىّ‏ات پابرجا کن، و قلبم را پس از اینکه‏ هدایتم نمودى منحرف مساز، و از نزد خویش به من رحمتى ببخش، که تو بسیار بخشنده‏اى. خدایا به جانب تو رو کردم‏ و خشنودى‏ات را طلبیدم، و پاداشت را جستم، و به تو ایمان آوردم و بر تو توکّل کردم. خدایا رویت را به سویم کن، و رویم را به جانبت قرار ده
    سپس (اید الکرسى) و سوره (فلق) و سوره (ناس) را بخوان‏ و خدا را هفت مرتبه تسبیح و هفت مرتبه حمد و هفت مرتبه تهلیل و هفت مرتبه تکبیر بگو یعنى هریک از سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر را هفت مرتبه بگو و بخوان:
    اللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا هَدَیْتَنِی وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا فَضَّلْتَنِی وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا شَرَّفْتَنِی وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى کُلِّ بَلاءٍ حَسَنٍ ابْتَلَیْتَنِی اللهُمَّ تَقَبَّلْ صَلاتِی وَ دُعَائِی وَ طَهِّرْ قَلْبِی وَ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ تُبْ عَلَیَّ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ
    خدایا تو را سپاس بر اینکه مرا هدایت کردى، و تو را سپاس بر اینکه به من برترى دادى، و تو را سپاس بر اینکه به من شرافت‏ بخشیدى، و تو را سپاس بر هر پیش آمد نیکویى که مرا با آن آزمودى. خدایا نماز و دعایم را بپذیر، و دلم را پاک کن‏ و سینه‏ام را بازگردان، و توبه‏ام را بپذیر که تو بسیار توبه‏پذیر مهربانى
    سید ابن طاووس رحمة الله علیه فرموده: چون اراده کردى به مسجد سهله بروى، در شب چهارشنبه بین مغرب و عشا وارد آن مسجد شو. که فضیلت آن از اوقات دیگر بیشتر است همین که وارد مسجد شدى نماز مغرب و نافله آن را بجا آور، آنگاه دو رکعت نماز تحیّت مسجد قربة الى الله بخوان، چون فارغ شدى دستها را به جانب آسمان بلند کن و بگو:
    أَنْتَ اللهُ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ مُبْدِئُ الْخَلْقِ وَ مُعِیدُهُمْ وَ أَنْتَ اللهُ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ خَالِقُ الْخَلْقِ وَ رَازِقُهُمْ وَ أَنْتَ اللهُ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ وَ أَنْتَ اللهُ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ وَ بَاعِثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ أَنْتَ وَارِثُ الْأَرْضِ وَ مَنْ عَلَیْهَا أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَخْزُونِ الْمَکْنُونِ الْحَیِّ الْقَیُّومِ وَ أَنْتَ اللهُ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ عَالِمُ السِّرِّ وَ أَخْفَى أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی إِذَا دُعِیتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَیْتَ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ بِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَهُ عَلَى نَفْسِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ لِی حَاجَتِی السَّاعَةَ السَّاعَةَ یَا سَامِعَ الدُّعَاءِ یَا سَیِّدَاهْ یَا مَوْلاهْ یَا غِیَاثَاهْ أَسْأَلُکَ بِکُلِّ اسْمٍ سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَنَا السَّاعَةَ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا سَمِیعَ الدُّعَاءِ
    تویى خدا، معبودى جز تو نیست، آغازکننده خلق و بازگرداننده آنهایى و تویى خدا، معبودى جز تو نیست آفریننده‏ خلق و روزى‏دهنده آنانى، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، گیرنده و گسترنده‏ای و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، تدبیرکننده امورى، و برانگیزاننده کسانى‏که در گورهایند، تویى وارث زمین و هرکه روى آن است‏ از تو درخواست مى‏کنم به حق نام محفوظ و مستور و زنده و پاینده‏ات، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، داناى پنهان و پنهان‏ترى. از تو درخواست مى‏کنم به حق نامت که چون به آن خوانده شوى اجابت کنى، و هرگاه به آن درخواست شوى عطا نمایى و از تو درخواست مى‏کنم به حقّت بر محمّد و اهل بیتش، و به حق آنان‏که آن را بر خود واجب نموده‏اى، اینکه‏ بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و در همین ساعت و همین ساعت حاجتم را برآورى، اى شنونده دعا اى آقاى من، اى مولاى من، اى فریادرس من، از تو درخواست مى‏کنم به هر نامى که خودت را به آن نام نامیدى، یا در علم غیب نزد خود آن نام را تنها براى خود برگزیدى، اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و در گشایش کار ما در همین ساعت شتاب نمایى، اى‏ زیروروکننده دلها و دیده‏ها، اى شنونده دعا
    سپس به سجده برو و خشوع کن، و خدا را به جهت‏ هرچه خواهى بخوان پس از ان دو رکعت نماز در گوشه‏اى که طرف مغرب و شمال است بخوان، که آن محل خانه‏ حضرت ابراهیم علیه السّلام است و از آنجا به جنگ «عمالقه» رفت، چون از نماز و تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام فارغ شدى چنین بگو:
    اللهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْبُقْعَةِ الشَّرِیفَةِ وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَکَ فِیهَا قَدْ عَلِمْتَ حَوَائِجِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْضِهَا وَ قَدْ أَحْصَیْتَ ذُنُوبِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهَا اللهُمَّ أَحْیِنِی مَا [إِذَا] کَانَتِ الْحَیَاةُ خَیْرا لِی وَ أَمِتْنِی [تَوَفَّنِی‏] إِذَا کَانَتِ الْوَفَاةُ خَیْرا لِی عَلَى مُوَالاةِ أَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِکَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
    خدایا به حق این بقعه شریف، و به حق کسانى‏که تو را در آن عبادت کردند، به یقین حوائجم را دانسته‏اى‏ پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و آنها را برآور، و گناهانم را شمرده‏اى، پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست‏ و آنها را بیامرز. خدایا زنده‏ام بدار تا وقتى‏که زنده بودن برایم خیر است، و بمیران آن هنگام که مردن برایم خیر باشد براساس دوستى با دوستانت، و دشمنى با دشمنانت، و با من آن کن که شایسته آنى، اى اى مهربان‏‌ترین مهربانان
    پس در گوشه‏اى دیگر که سمت مغرب و قبله است دو رکعت نماز بگذار، و دستها را بردار و بگو:
    اللهُمَّ إِنِّی صَلَّیْتُ هَذِهِ الصَّلاةَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِکَ وَ طَلَبَ نَائِلِکَ وَ رَجَاءَ رِفْدِکَ وَ جَوَائِزِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْهَا مِنِّی بِأَحْسَنِ قَبُولٍ وَ بَلِّغْنِی بِرَحْمَتِکَ الْمَأْمُولَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
    خدایا من این نماز را خواندم براى جستن خشنودى‏ات و طلب عطایت، و امید کمک و هدایایت، پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و به نیکو پذیرفتن از من بپذیر و به رحمتت مرا به آرزویم برسان‏ و با من آن کن که شایسته آنى. اى مهربان‏‌ترین مهربانان
    سپس به سجده برو، و دو طرف صورت خویش را به‏ خاک بگذار، انگاه به گوشه‏اى که بر طرف مشرق است برو، و در آنجا دو رکعت نماز بخوان و دستهایت را بگشا و بگو:
    اللهُمَّ إِنْ کَانَتِ الذُّنُوبُ وَ الْخَطَایَا قَدْ أَخْلَقَتْ وَجْهِی عِنْدَکَ فَلَمْ تَرْفَعْ لِی إِلَیْکَ صَوْتا وَ لَمْ تَسْتَجِبْ لِی دَعْوَةً فَإِنِّی أَسْأَلُکَ بِکَ یَا اللهُ فَإِنَّهُ لَیْسَ مِثْلَکَ أَحَدٌ وَ أَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُقْبِلَ إِلَیَّ [عَلَیَ‏] بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ تُقْبِلَ بِوَجْهِی [إِلَیْکَ‏] وَ لا تُخَیِّبَنِی حِینَ أَدْعُوکَ وَ لا تَحْرِمَنِی حِینَ أَرْجُوکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
    خدایا اگر گناهان و خطاها مرا نزد تو بى‏آبرو ساخته و در اثر آن نگذاشتى ناله‏ام به سویت بلند شود، و دعایم را مستجاب نکردى، از تو درخواست مى‏کنم اى خدایى که احدى همانندت‏ نیست، و به محمّد و خاندان محمّد به تو توسل مى‏جویم، و از تو مى‏خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و با روى کریمانه‏ات به من روى آورى، و رویم را به سویت بگردانى، و هنگامى‏که تو را مى‏خوانم ناامیدم نسازى و وقتى به تو امید مى‏بندم محرومم نکنى، اى مهربان‏‌ترین مهربانان
    مؤلف گوید: از بعض کتب مزاریه [مربوط به زیارت] غیر معروفه نقل شده: که پس از آن مى‏روى به گوشه‏ى دیگر که در جانب مشرق قرار گرفته، و در آنجا دو رکعت نماز مى‏خوانى و می‌گویى:
    اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ یَا اللهُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ خَیْرَ عُمُرِی آخِرَهُ وَ خَیْرَ أَعْمَالِی خَوَاتِیمَهَا وَ خَیْرَ أَیَّامِی یَوْمَ أَلْقَاکَ فِیهِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللهُمَّ تَقَبَّلْ دُعَائِی وَ اسْمَعْ نَجْوَایَ یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا قَادِرُ یَا قَاهِرُ یَا حَیّا لا یَمُوتُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی بَیْنِی وَ بَیْنَکَ وَ لا تَفْضَحْنِی عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ وَ احْرُسْنِی بِعَیْنِکَ الَّتِی لا تَنَامُ وَ ارْحَمْنِی بِقُدْرَتِکَ عَلَیَّ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
    خدایا از تو درخواست مى‏کنم به حق نامت که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى بهترین زمان عمرم را پایانش، و بهترین اعمالم را سرانجامش، و بهترین ایّامم را روزى که تو را در آن ملاقات مى‏کنم‏ تو بر هرچیز توانایى. خدایا دعایم را بپذیر، و رازم را بشنو، اى والا، اى بزرگ، اى توانا، اى چیره، اى زنده‏اى که هرگز نمى‏میرد، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و گناهانى را که میان من و توست بیامرز، و در حضور مردم رسوایم مکن، و به دیده‏ات که هرگز نمى‏خوابد نگهبانى‏ام فرما، و با قدرتت به من رحم کن، اى مهربان‏‌ترین مهربانان، و درود خدا بر آقاى ما محمّد و اهل بیت پاکش‏ اى پروردگار جهانیان
    پس از آن دو رکعت نماز در خانه‏اى که میان مسجد است بجا مى‏آورى و مى‏گویى:
    یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یَا فَعَّالا لِمَا یُرِیدُ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حُلْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ مَنْ یُؤْذِینَا بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ یَا کَافِی مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لا یَکْفِی مِنْهُ شَیْ‏ءٌ اکْفِنَا الْمُهِمَّ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
    اى آن‏که به من از رگ گردن نزدیک‏‌تر است، اى که انجام‏دهنده است، آنچه را که مى‏خواهد، اى که پرده مى‏شود میان انسان‏ و دلش، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و پرده شو میان ما و کسانى‏که ما را آزار مى‏دهند، به حول ونیرویت اى کفایت‏کننده از هرچیز که کفایت نمى‏کند از تو چیزى، مهم‏‌ترین کارهاى دنیا و آخرت ما را کفایت کن، اى مهربان‏‌ترین مهربانان
    سپس دو طرف صورت خود را بر خاک بگذار. مؤلّف گوید: این مکان شریف در این زمان معروف به مقام امام‏ زین العابدین علیه السّلام است و در کتاب «مزار قدیم» نقل کرده: بعد از دو رکعت نماز در این مقام بخواند دعاى: اللهمّ‏ انّى اسالک یا من لا تراه العیون را و این دعا در اعمال دکّه باب امیر مؤمنّان علیه السّلام در مسجد کوفه ذکر شد، به آنجا رجوع شود و در نزدیک همین مکان بقعه‏اى است معروف به مقام مهدى علیه السّلام زیارت آن حضرت در آن محل شریف‏ مناسب است و از بعض کتب مزاریه نقل شده که شایسته است آن حضرت را در حال ایستاده، به زیارت سلام‏ الله الکامل التّامّ زیارت کنند، و این‌‌ همان استغاثه‏اى است که ما در فصل هفتم از باب اوّل از کتاب «کلم طیّب» نقل کردیم، و تکرارش را مناسب نمى‏دانیم. سیّد ابن طاووس آن را بعد از دو رکعت نماز یکى از زیارات سرداب مقدّس بر شمرده است
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket