خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    ادعیه وقت طلوع و غروب آفتاب
    آگاه باش ایدک الله که تشویق و ترغیب بسیارى بر محافظت این دو وقت در آیات و اخبار آمده، بر این اساس، براى‏ این دو وقت دعاها و اذکار بسیارى از رسول خدا و ائمه اطهار صلوات الله علیهم وارد شده که ما در این رساله به ذکر مختصرى از آنها تبّرک مى‏جوییم. اول: ابن بابویه به سند معتبر، از حضرت امیر مؤمنان علیه السّلام روایت کرده: هرکه پیش از طلوع آفتاف هر یک از سوره‏هاى: توحید و قدر و ایة الکرسى، را یازده مرتبه بخواند، خدا دارایى او را از آنچه مى‏ترسد باز مى‏دارد. و نیز فرمود: هرکه قل‏ هو الله و قدر را پیش از طلوع آفتاب بخواند، در آن روز گناهى به او نرسد، هرچند شیطان بر این امر سخت بکوشد. دوم: کلینى و ابن بابویه، و شیخ طوسى، و دیگران، به سندهاى معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده‏اند، بر هر مسلمان فرض است که‏ ده مرتبه پیش از طلوع آفتاب، و ده مرتبه پیش از غروب خورشید، این دعا را بخواند:
    لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَ یُمیتُ وَ هُوَ حَىُّ لایَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
    معبودى جز خدا نیست، شریکى برایش نمى‏باشد، فرمانروایى و ستایش خاص اوست، زنده مى‏کند و مى‏میراند، و او زنده‏اى است که هرگز نمى‏میرد، خیز تنها بدست اوست، و او بر هر کارى تواناست
    و در بعضى از روایات آمده است: یحیى و یمیت‏ و یمیت و یحیى و در چند روایت جمله و هو حى لا یموت بیده الخیر نیامده ولى در بعضى روایات آمده. و ظاهرا همه خوب‏ است، و اگر همه صورتها را بگوید بهتر است، و در بعضى از روایات وارد شده اگر ترک شود لازم است قضا کنید، و در بعضى روایات آمده: این کفاره گناهان او در آن روز است. سوم: ابن بابویه و دیگران به سندهاى بسیار معتبر از حضرت‏ زین العابدین و حضرت صادق علیها السّلام روایت کرده‏اند: هرکه در شام صد مرتبه اللّ اکبر بگوید، مانند این است که صد بنده را آزاد کرده باشد، و به صند صحیح دیگر از حضرت باقر علیه السّلام روایت شده: هرکه پیش از طلوع آفتاب صد مرتبه، و قبل از غروب آن صد مرتبه الله اکبر بگوید، خداى کریم براى او همانند پاداش کسى‏که صد بنده را آزاده کرده باشد مى‏نویسد، و هرکه ده بار سبحان الله و بحمده بگوید، خدا ده حسنه براى او مى‏نویسد، و هرکه بیشتر بگوید، براى او بیشتر نوشته مى‏شود. چهارم: ابن بابویه به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: غرفه‏اى چند در بهشت است، که ظاهر آنها از درون، و درون آنها از بیرون نمایان است، و از امّت من کسى در آنها ساکن مى‏شود، که سخن نیک گوید، و به مردم طعام بخوراند، و به هر که رسد سلام کند، و در شب هنگامى که مردم در خوابند نماز بجا آورد، آنگاه فرمود: کلام نیک آن است که در صبح و شام‏ ده بار بگوید: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر و نیز در کتاب «محاسن» برقى به سند صحیح از حضرت باقر علیه السّلام روایت‏ شده: حضرت رسول صلى الله علیه و آله به مردى رسید که باغى را براى خود احداث مى‏کرد، حضرت ایستاد و فرمود: مى‏خواهى تو را بر باغى راهنمایى کنم، که اصلش از این باغ ثابت‏‌تر، و میوه‏اش زودرس‏‌تر، و نیکو‌تر و پایدار‌تر باشد؟ گفت: آرى یا رسول الله، فرمود: در صبح و شام بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر که به عدد هر تصبیحى برایت در بهشت درختها از انواع میوه‏ها غرس مى‏کنند، و اینهاست باقیات صالحات، که خدا در قرآن فرموده: «نیکو‌تر و پایدارترند از دارایى دنیا». پنجم: ابن بابویه به سند معتبر از حضرت امیر مؤمنان علیه السّلام روایت کرده: هرکه نزدیک به شام، یا پس از شام سه مرتبه این آیه را بخواند، در آن شب خیرى از او فوت‏ نمى‏شود، و جمیع شرور از او دور مى‏شود. و همچنین است، هرگاه هنگام صبح بگوید:
    فَسُبْحانَ اللهِ حینَ تَمْسُونَ وَ حینَ تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَ عَشِیّاً وَ حینَ تُظْهِرُونَ
    تنزیه خداى را هنگامى که شام کنید، و زمانى که صبح نمایید، و براى اوست ستایش در آسمانها و زمین و شب، و وقتى که ظهر مى‏کنید
    ششم: برقى در کتاب «محاسن» به سند موثّق از حضرت رضا علیه السّلام روایت کرده: هرکه در صبح، و در شام سه مربته بگوید: بسم الله الرّحمن الرّحیم لا حول و لا قوّة الا بالله نترسد از شیطان و نه از پادشاه و نه از خوره و نه از پیسى، و حضرت فرمود: من صد مرتبه مى‏گویم، و در تعقیب نماز صبح و شام هفت مرتبه، روایت شده، چنان‏که قبلا گذشت. هفتم: به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: مردى از انصار، چند روزى خدمت‏ رسول خدا صلى الله علیه و آله نرسید، حضرت از او پرسید: به چه علت در این چند روز، از ما، غایب بودى؟ گفت: به سبب تنگدستى‏ و طول بیمارى، حضرت فرمود: مى‏خواهى به تو دعایى را تعلیم کنم که چون بخوانى تنگدستى و بیمارى از تو برطرف شود؟ گفت: آرى یا رسول الله. فرمود: صبح و شام این دعا را بخوان:
    لا حَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لایَمُوتُ وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِى الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً
    جنبش و نیرویى نیست جز به خدا، توکّل کردم بر زنده‏اى که هرگز نمى‏میرد، و ستایش خداى را که فرزندى نگرفته، و براى او شریکى در فرمانروایى نیست، و نبود برایش سرپرستى از خوارى، و بزرگش شمار بزرگ‏شمردنى شایسته
    هشتم: در بسیارى از روایات معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: پیش از طلوع و غروب آفتاب‏ ده مرتبه بگو:
    اَعُوذُ بِاللهِ السَّمیعِ الْعَلیمِ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطینِ وَ اَعُوذُ بِاللهِ اَنْ یَحْضُرُونِ اِنَّ اللهَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ
    پناه مى‏برم به خداى شنواى دانا، از وسوسه‏هاى شیاطین، و پناه مى‏برم به خدا از اینکه نزد من حاضر شوند، به درستى که خدا شنوا و داناست
    و در پاره‏اى از روایات چنین آمده و اعوذ بکّ ربّ‏ ان یحضرون و در بعضى از روایات استعیذ بالله السّمیع من الشّیطان الرّجیم و اعوذ بالله ان یحضرون‏ نهم: در کتاب «فلاح السائل» از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: شما را چه چیزى مانع است از اینکه در هر صبح‏ و شام این دعا را سه مرتبه بخوانید:
    اَللّهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالاَْبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ وَلاتُزِغْ قَلْبى بَعْدَ اِذْ هَدَیتَنى وَهَبْ لى مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهّابُ وَاءَجِرْنى مِنَ النّارِ بِرَحْمَتِکَ اَللّهُمَّ امْدُدْلى فى عُمْرى وَ اَوْسِعْ عَلَىَّ فى رِزْقى وَانْشُرْ عَلَىَّ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ اِنْ کُنْتُ عِنْدَکَ فى اُمِّ الْکِتابِ شَقِیّاً فَاجْعَلْنى سَعیداً فَاِنَّکَ تَمْحُوما تَشآءُ وَ تُثْبِتُ وَ عِنْدَکَ اُمُّ الْکِتابِ
    خدا اى زیرورو کننده دلها و دیدها، دلم را بر دینت ثابت بدار، و دلم را پس از اینکه‏ هدایت نمودى منحرف مساز، و از نزد خود رحمتى به من ببخش، به درستى که تو بسیار بشخنده‏اى، و از آتش پناهم ده به رحمتت، خدایا عمرم را طولانى گردان، و در روزى‏ام به من وسعت ده، و بر من بگستران از رحمتت، و اگر در امّ الکتاب [لوح محفوظ] نزد تو بدبختم، مرا خوشبخت فرما، زیر که تو محو مى‏کنى هرچه را بخواهى، و هرچه را بخواهى پابر جایش‏ مى‏نمایى، و امّ الکتاب نزد توست
    دهم: شیخ طوسى و سیّد بن طاووس از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت کرده‏اند: هرکه صبح‏ و شام یک مرتبه بگوید: سبحان الله و بحمد سبحان الله العظیم حق تعالى فرشته‏اى را با بیلى از نقره به سوى بهشت روانه مى‏کند تا براى او در زمین بهشت که از مشک ناب است درختانى غرس کند، و دیوارى دور آن قرار دهد، و درى بر آن نصب‏ کند، و بر آن در بنویسد: این بوستان فلان فرزند فلان است، و سیّد به روایت معتبر دیگرى از حضرت صادق علیه السّلام‏ نقل کرده: هرکه این تسبیح را، در غیر مقام تعجب بگوید [عده‏اى در برخورد به پیش‏آمدها و حوادث، از باب تعجب فریاد مى‏زنند: سبحان الله، که از ظاهر روایت‏ استفاده مى‏شود ثوابى که ذکر شده براى اینگونه تسبیح گفتن نیست] حق تعالى هزار گناه او را محو مى‏کند، و هزار حسنه برایش ثبت مى‏نماید، و هزار شفاعت‏ براى وى مى‏نویسد، و هزار درجه براى او بلند گرداند، و براى او از این کلمه مرغ سپیدى بیافریند، که تا روز قیامت مشغول به این‏ تسبیح باشد، و ثوابش براى او نوشته شود. یازدهم: قطب راوندى از حضرت امیر مومنان علیه السّلام روایت کرده: حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرموده: هرکه صبح کند، و چهار نعمت خدا را یاد نکند، مى‏ترسم نعمت خدا از دست او برود:
    اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى عَرَّفنى نَفْسَهُ وَ لَمْ یَتْرُکْنى عَمْیانَ الْقَلْبِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى جَعَلَنى مِنْ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى جَعَلَ رِزْقى فى یَدَیْهِ وَ لَمْ یَجْعَلْ رِزْقى فى اَیْدى النّاسِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى سَتَرَ ذُ نُوبى وَ عُیُوبى فَلَمْ یَفْضَحْنى بَیْنَ الْخَلایِقِ
    ستایش خداى را که خودش را به من شناساند، و مرا کوردل‌‌ رها نکرد، ستایش خداى را که مرا از امّت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) قرار داد، ستایش خداى را که روزى مرا در دست عنایت خودش قرار داد، و در دست مردم نگذاشت، ستایش خدا را که گناهان و عیوبم را بپوشاند، و مرا در میان مردم‏ رسوا نساخت
    دوازدهم: در کتاب «بلد الأمین» از سلمان فارسى روایت کرده: هر بنده‏اى که صبح کند سه مرتبه بگوید:
    اَلْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعالَمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً کَثیراً طَیِّباً مُبارکاً فیهِ
    ستایش خداى را پروردگار جهانیان، ستایش خداى را ستایشى بسیار پاکیزه مبارک
    حق تعالى هفتاد نوع بلا را از او برگیرد که کمترین آنها اندوه باشد. سیزدهم: شیخ کلینى به سند معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده: چون‏ صبح کنى بگو:
    اَصْبَحْتُ بِاللهِ مُؤمِناً عَلى دینِ مُحَمَّدٍ وَسُنَّتِهِ وَدینِ عَلِی وَ سُنَّتِهِ وَ دینِ الاَْوصِیآءِ وَ سُنَّتِهِمْ آمَنْتُ بِسِّرِهِمْ وَ عَلانِیَتِهِمْ وَ شاهِدِهِمْ وَ غائِبِهِمْ وَ اَعُوذُ بِاللهِ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِىُّ عَلَیْهِ السَّلامُ وَالاَْوْصیآءُ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَاَرْغَبُ اِلَى اللهِ فیما رَغِبُوا اِلَیْهِ وَلاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ
    صبح کردم به یارى خدا، مؤمن بر دین محمد و روش او، و دین على و روش او، و دین اوصیأ و روش او، و دین جانشینان ایشان و روش آنها، ایمان آوردم به پنهان و پیدایشان، و حاضر و غایبشان، و پناه‏ مى‏برم به خدا، از آنچه که پناه برد از آن رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) و على (درود خدا بر او) و جانشیان‏ ایشان، و رغبت به خدا مى‏کنم، در آنچه آنان به سوى او رغبت نمودند، و جنبش و نیرویى نیست جز به‏ خدا
    چهاردهم: شیخ کلینى به سند معتبر از امام باقر علیه السّلام براى خواند این دعا بعد از صبح، پیش از طلوع آفتاب، فضیلت بسیار نقل کرده:
    اَللهُ اَکْبَرُ اَللهُ اَکْبَرُ کَبیراً وَ سُبْحانَ اللهِ بُکْرَةً وَ اَصیلاً وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ کَثیراً لاشریکَ لَهُ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
    خدا بزگ‏‌تر است، خدا بزرگ‏‌تر است، در کمال بزرگى، و منزّه است خدا، در بامداد و پسین، و ستایش بسیار خداى را پروردگار جهانیان، شریکى براى او نیست، و درود خدا بر محمّد و خاندانش
    پانزدهم: در کتاب بلد الأمین از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده: هرکه در صبح این دعا را سه مرتبه بخواند، تا شام بلایى به او نرسد، و اگر در شام بخواند، تا صبح بلایى او را در نگیرد:
    بِسْمِ اللهِ الَّذى لایَضُرُّ مَعَ اِسْمِهِ شَىْءٌ فِى الاَْرْضِ وَلا فِى السَّمآءِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ
    به نام خدایى که زیان نرساند، با نام او چیزى در زمین، و نه در آسمان، و او شنوا و داناست
    شانزدهم: کلینى و ابن بابویه و دیگران به سندهاى موثّق و معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده‏اند: حق تعالى حضرت نوح را بنده بسیار شاکر نامید، براى اینکه هر صبح و شام این دعا را مى‏خواند:
    اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنَّهُ ما اَمْسى وَ اَصْبَحَ بى مِنْ نِعْمَةٍ اَو عافِیَةٍ فى دینٍ اَوْ دُنْیا فَمِنْکَ وَحْدَکَ لاشَریکَ لَکَ لَکَ الْحَمْدُ وَ لَکَ الشُّکْرُ بِها عَلَىَّ حَتّى تَرْضى اِلهَنا
    خدایا تو را گواه مى‏گیرم که آنچه در شامگاه و بامداد، نعمت یا سلامت در دین یا در نیا به من رسید از جانب توست، یگانه‏اى برایت شریکى نیست، تو را ستایش، و تو را سپاس بر آن نعمتها بر من، تا خشنود شوید معبودا
    و در بعضى روایات آمده است ده مرتبه مى‏خواند:
    اَللّهُمَّ اِنَّهُ ما اَصْبَحَ بى مِنْ نِعْمَةٍ اَوْ عافِیَةٍ فى دینٍ اَوْ دُنْیا فَمِنْکَ وَحْدَکَ لاشَریکَ لَکَ لَکَ الْحَمْدُ وَ لَکَ الشُّکْرُ بِها عَلَىَّ حَتّى تَرْضى وَ بَعْدَ الرِّضا
    خدایا آنچه در صبح از نعمت یا سلامت در دین یا دنیا به من رسید، از جانب تو است، یگانه‏اى، برایت شریکى نیست، به آن نعمتها بر من تو را ستایش و تو را سپاس، تا خشنود شوى و فوق خشنودى
    و هر دو بیان خوب است
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket