خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    دعای مادر برای مرض فرزند خود
    روایت شده: هرگاه طفل بیمار شد، مادرش بالاى بام برود، و مقنعه از سر برگیرد، به گونه‏اى که مویش آشکار گردد، آنگاه به سجده رود و بگوید:
    اَللّهُمَّ رَبِّ اَنْتَ اَعْطَیْتَنیهِ وَ اَنْتَ وَهَبْتَهُ لى اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ هِبَتَکَ الْیَوْمَ جَدیدَةً اِنَّکَ قادِرٌ مُقْتَدِرٌ
    خدایا، پروردگارا تو او را به من عطا کردى، و بخشیدى، خدایا بخششت را امروز تازه کن، به درستى که تو توانا و نیرومندى
    سر بر ندارد تا فرزند او خوب شود. شیخ شهید نقل کرده: هر که درد شدیدى دارد، بر قدح آبى، چهل مرتبه سوره حمد بخواند، و آن را بر خود بریزد، و زنبیلى که در آن‏ گندم باشد نزد خود بگذارد، سپس از آن گندم با دست خود به سائل دهد، و از او بخواهد وى را دعا کند تا شفا یابد ان شاء الله تعالى. به سندهاى معتبر وارد شده: بیماران خود را با دادن صدقه مداوا کنید. شیخ شهید براى رفع بیمارى نقل کرده: بر بازوى راست بیمار دست بگذارد، و هفت مرتبه سوره حمد بخواند، و این دعا را قرائت کند:
    اَللّهُمَّ اَزِلْ عَنْهُ الْعِلَلَ وَالدّآءَ وَ اَعِدْهُ اِلَى الصِّحَّةِ وَالشِّفآءِ وَ اَمِدَّهُ بِحُسْنِ الْوِقایَةِ وَ رُدَّهُ اِلى حُسْنِ الْعافِیَةِ وَاجْعَلْ ما نالَهُ فى مَرَضِهِ هذا مادَّةً لِحَیوتِهِ وَ کَفّارَةً لِسَیّئِاتِهِ اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
    خدایا بیماریها و درد را از او برطرف کن، و به سلامت و شفا بازگردانش، و به نگهدارى نیکو یارى‏اش ده، و به خوبى عافیت بازش گردان، و آنچه را در این بیمارى به او رسیده، مایه‏اى براى زندگى‏اش، و کفّاره گناهانش‏ قرار ده، خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست
    اگر در عافیت او اثر نکرد، سوره حمد را هفتاد مرتبه تکرار کند، ان شاء الله تعالى اثر خواهد کرد. از حضرت باقر علیه السّلام روایت شده: هرکس را سوره‏هاى حمد و قل هو الله احد خوب نکند، چیز دیگرى او را خوب نخواهد کرد، و هر بیمارى را این دو سوره شفا مى‏دهد، از امام صادق علیه السّلام نقل شده: هر مؤمنى که بیمارى یا مرضى داشته باشد، از روى اخلاص بگوید:
    وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفآءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ
    و نازل کردیم از قرآن، چیزى که شفا و رحمت براى اهل ایمان است
    و موضع علّت را مسح کند، حق تعالى او را شفا دهد. از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده: براى رفع تمامى امراض بر آنها بخوان:
    یا مُنْزِلَ الشِّفآءِ وَ مُذْهِبَ الدّآءِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْزِلْ عَلى وَجَعى الشِّفآءَ
    اى فرو فرستنده شفا، و از میان برنده درد، بر محمّد و خاندانش درود فرست، و بر دردم شفا نازل فرما
    سیّد ابن طاووس در کتاب «مهج»، از ابن عباس روایت کرده: نزد امیر مؤمنان نشسته بودم، شخصى رنگ پریده آمد، و گفت: اى امیر مؤمنان، من همیشه بیمارم، و دردهاى بسیارى دارم، به من دعایى بیاموز، که با آن بر بیماریهایم یارى جویم، فرمود: به تو دعایى مى‏آموزم، که جبرئیل وقتى حسن و حسین بیمار بودند به پیامبر صلّى الله علیه و آله آموخت، و آن دعا این است:
    اِلهى کُلَّما اَنْعَمْتَ عَلَىَّ نِعْمَةً قَلَّ لَکَ عِنْدَها شُکْرى وَ کُلَّمَا ابْتَلَیْتَنى بِبَلِیَّةٍ قَلَّ لَکَ عِنْدَها صَبْرى فیامَنْ قَلَّ شُکْرى عِنْدَ نِعَمِهِ فَلَمْ یَحْرِمْنى وَ یا مَنْ قَلَّ صَبْرى عِنْدَ بَلائِهِ فَلَمْ یَخْذُلنى وَ یا مَنْ رَانى عَلَى الْمَعاصى فَلَمْ یَفْضَحْنى وَ یا مَنْ رَانى عَلَى الْخَطایا فَلَمْ یُعاقِبْنى عَلَیْها صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى ذَنْبى وَ اشْفِنى مِنْ مَرَضى اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ
    اى معبود من، هر زمان به من نعمت دادى سپاسگذارى‏ام براى تو در کنار آن نعمت اندک بود، و هر زمان مبتلاى به بلایم نمودى، صبرم براى تو نزد آن اندک بود، اى که شکرم کنار نعمتهایش کم بود، ولى از نعمت محرومم نکرد، و اى که صبرم نزد بلایش اندک بود، ولى مرا وا نگذاشت، و اى که مرا بر گناهان دید، ولى رسوایم نساخت و اى که مرا بر خطاها دید، ولى بر آنها عذابم نکرد، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و گناهم را بیامرز، و از بیمارى‏ام شفا ده، به درستى که تو بر هرچیز توانایى
    ابن عبّاس گفت: پس از یک سال آن مرد را دیدم، درحالى‏که رنگش نیکو و سرخ شده بود؟ و گفت: این دعا را بر هیچ دردى نخواندم مگر آن‏که شفا یافتم، و بر سلطانى که از او مى‏ترسیدم وارد نشدم، مگر آن‏که خداى عزّ و جلّ‏ شرش را از من بازگرداند. نقل شده: به نجاشى از پدرانش کلاهى چهارصدساله به ارث رسیده بود، که به روى هر دردى نهاده مى‏شد تسکین مى‏یافت، کلاه را شکافتند، که ملاحظه کنند چه چیزى در آن است: این دعا را دیدند:
    بِسْمِ اللهِ الْمَلِکِ الْحَقِّ الْمُبینِ شَهِدَاللهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْمَلائِکَةُ وَ اوُلُوا الْعِلْمِ قآئِماً بِالْقِسْطِ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ اِنَّ الدّینَ عِنْدَاللهِ الاِْسْلامُ للهِ نُورٌ وَحِکْمَةٌ وَ حَوْلٌ وَ قُوَّةٌ وَ قُدْرَةٌ وَ سُلْطانٌ وَ بُرْهانٌ لا اِلهَ اِلّا اللهُ آدَمُ صَفِىُّ اللهِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ اِبْرهیمُ خَلیلُ اللهِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ مُوسى کَلیمُ اللهِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ مُحَمَّدٌ الْعَرَبِىُّ رَسُولُ اللهِ وَ حَبیبُهُ وَ خِیَرَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ اُسْکُنْ یا جَمیعَ الاَْوْجاعِ وَ الاَْسْقامِ وَ الاَْمْراضِ وَ جَمیعَ الْعِلَلِ وَ جمیعَ الْحُمَّیاتِ سَکَّنْتُکَ بِالَّذى سَکَنَ لَهُ ما فِى اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ وَ صَلَّى اللهُ عَلى خَیْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ
    به نام خدا فرمانرواى حقّ آشکار، خدا گواهى داد، که معبودى جز او نیست، و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهى دادند، درحالى‏که قائم به عدالت است، معبودى جز او که عزیز و حکیم است نیست. همانا دین نزد خدا اسلام است، نور و حکمت، جنبش و نیرو، و قدرت و سلطنت و برهان از آن خدا است، معبودى جز خدا نیست، آدم برگزیده خدا است، ابراهیم دوست خداست، معبودى جز خدا نیست، موسى همسخن خدا است، معبودى جز خدا نیست، محمّد عربى‏ رسول خدا، و حبیب و برگزیده از میان خلق اوست، آرام گیرید اى همه دردها، و بیماریها و امراض و همه علّتها و همه تبها، آرامت نمودم به کسى‏که آنچه در شب و روز است برایش‏ آرام شد، و او شنوا و داناست، و درود خدا بر بهترین بندگان او محمّد و همه خاندانش
    در کتاب مکارم الأخلاق آمده: نجاشى پادشاه، دچار درد سر بود، بیمارى خود را براى پیامبر صلّى الله علیه و آله نوشت حضرت‏ این حرز را براى او فرستاد، او در کلاهش گذاشت، دردش آرام گرفت و آن حرز این است:
    بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبینُ شَهِدَاللهُ... للهِ نُورٌ وَ حِکْمَةٌ وَ عِزُّ وَ قُوَّةٌ وَ بُرْهانٌ وَ قُدْرَةٌ وَ سُلْطانٌ وَ رَحْمَةٌ یا مَنْ لا یَنامُ لا اِلهَ اِلّا اللهُ اَبْرهیمُ خَلیلُ اللهِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ مُوسى کَلیمُ اللهِ لا اِلهَ اِلّا اللهُ عیسى رُوحُ اللهِ وَ کَلِمَتُهُ لا اِلهَ اِلّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ صَفِیُّهُ وَ صِفْوَتُهُ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ اُسْکُنْ سَکَّنْتُکَ بِمَنْ یَسْکُنُ لَهُ ما فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَ بِمَنْ سَکَنَ لَهُ ما فِى الَّیْلِ وَالنَّهارِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ فَسَخَّرْنا لَهُ الرّیحَ تَجْرى بِاَمْرِهِ رَخآءً حَیْثُ اَصابَ وَ الشَّیاطینَ کُلَّ بَنّآءٍ وَ غَوّاصٍ اَلا اِلَى اللهِ تَصیرُ اءلاُمُورُ
    به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى‏اش همیشگى است، معبودى جز خدا نیست، فرمانرواى حق آشکار، گواهى داد خدا... براى خدا نور و حکمت و عزّت قوّت و برهان و قدرت و سلطنت و رحمت است، اى که نمى‏خوابد، معبودى جز خدا نیست‏ ابراهیم دوست خداست، معبودى جز خدا نیست، موسى همسخن خداست، معبودى جز خدا نیست، عیسى روح خدا و کلمه اوست، معبودى جز خدا نیست، محمّد رسول خدا و برگزیده و صفوت اوست، درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد، آرام شو، آرامت کردم به کسى‏که آنچه در آسمانها و زمین است براى او آرام مى‏شود، و به کسى‏که آنچه در شب و روز است براى او آرام شد، و او شنوا و داناست، پس مسخرّ کردیم براى او باد را که به امر او با نرمى روان است هرجا برسد، و مسخر کردیم شیاطین را از هر بنّا و غوّاصى. آگاه باش، همه امور به خدا باز مى‏گردند
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket