خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    تعویذهای تب
    دعاى درمان تب: ۱-این دعا را که رسول خدا صلى الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السّلام تعلیم فرمود، بخواند:
    اَللّهُمَّ ارْحَمْ جِلْدِىَ الرَّقیقَ وَ عَظْمِىَ الدَّقیقَ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ فَوْرَةِ الْحَریقِ یا اُمَّ مِلْدَمٍ اِنْ کُنْتِ آمَنْتِ بِاللهِ فَلا تَاْکُلىِ اللَّحْمَ وَلاتَشْرَبىِ الدَّمَ وَلاتَفُورى مِنَ الْفَمِ وَانْتَقِلى اِلى مَنْ یَزعَمُ اَنَّ مَعَ اللهِ اِلهاً آخَرَ فَاِنّى اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ
    خدایا بر پوست نازکم، و استخون باریکم رحم کن، و از فوران آتش به تو پناه مى‏برم. اى تب اگر ایمان به خدا آورده‏اى پس گوشت را مخور، و خون را منوش، و از دهان مجوش، و به کسى‏که گمان مى‏برد با خدا معبود دیگرى هست منتقل شو، به درستى که من گواهى مى‏دهم اینکه معبودى جز خدا نیست، یگانه‏ است و شریکى ندارد و گواهى مى‏دهم که محمّد بنده و فرستاده اوست
    ۲-در صبح و شب، به خواندن دعاى نور، که سلمان از حضرت فاطمه علیها السّلام نقل کرده مواظبت کند، این دعا در «مفاتیح» آمده. ۳-روایت شده: ائمه علیهم السّلام تب را به آب سرد معالجه‏ مى‏کردند، پیوسته جامه‏اى را رطوبت مى‏دادند، و بر بدن مى‏گذاشتند. ۴-به خطّ مبارک حضرت رضا علیه السّلام دیده شده براى تب به این‏ ترتیب بر سه قطعه کاغذ نوشته شود: قطعه اول:
    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لاتَخَفْ اِنَّکَ اَنْتَ الاَْعْلى
    به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى‏اش همیشگى است، نترس، به رساتى که تویى بر‌تر
    و بر دوّم:
    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لاتَخَفْ نَجْوَتَ مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ
    به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى‏اش همیشگى است، نترس، از قوم ستمکار رهایى یافتى
    و بر سوّم:
    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الاَْمْرُ تَبارَکَ اللهُ رَبُّ الْعالَمینَ
    به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى‏اش همیشگى است، آگاه باشید براى اوست آفرینش و فرمان منزّه است خدا پروردگار جهانیان
    آنگاه بر هر قطع سه مرتبه توحید بخواند، و آن را در سه روز، روزى یکى ببلعد که خوب خواهد شد، ان شاء الله تعالى. ۵-دگمه‏هاى پیراهن خویش‏ را بگشاید و سر را در پیراهن کند، و اذان و قامه بگوید، و هفت مرتبه سوره حمد بخواند، ان شاء الله خوب خواهد شد. ۶-از ائمه علیهم السّلام‏ روایت شده: این دعا را بر پوستى و بر تب‏دار بیاویزد:
    اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ وَ سُلْطانِکَ وَ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ لا تُسَلِّطَ عَلى فُلانِ بْنِ فُلانٍ شَیْئاً مِمّا خَلَقْتَ بِسُوءٍ وَارْحَمْ جِلْدَهُ الرَّقیقَ وَ عَظْمَهُ الدَّقیقَ مِنْ فَوْرَةِ الْحَریقِ اُخْرُجى یا اُمَّ مِلْدَمٍ یا آکِلَةَ اللَّحْمِ وَ شارِبَةَ الدَّمِ حَرُّها و بَرَدُها مِنْ جَهَنَّمَ اِنْ کُنْتِ آمَنْتِ بِاللهِ الاَْعْظَمِ اَنْ لاتَاْکُلى لِفُلانِ بنِ فُلانة لَحْماً وَ لاتُمَصّى لَهُ دَماً وَلاتَنْهَکى لَهُ عَظْماً وَلاتُثَوِّرى عَلَیْهِ غَمّاً وَ لاتُهَیِّجى عَلَیْهِ صُداعاً وَانْتَقِلى عَنْ شَعْرِهِ وَ بَشَرِهِ وَ لَحْمِهِ وَ دَمِهِ اِلى مَنْ زَعَمَ اَنَّ مَعَ اللهِ اِلهاً آخَرَ لا اِلهَ اِلّا هُوَ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا یُشْرِکُونَ
    خدایا از تو مى‏خواهم به‏ عزّتت و قدرتت و سلطنتت و آنچه دانشت به آن احاطه کرده، اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و بر فلان پسر فلان، چیزى را از آنچه به بدى چیره نکنى، و بر پوست نازکش، و استخوان باریکش، از فوران آتش رحم کن، بیرون رو اى تب، اى خورنده گوشت و نوشنده خون که حرارت و سردى‏ات از دوزخ است، اگر به خداى اعظم ایمان آورده باشى، از فلان پسر فلان گوشت مخور، و خون ممک، و استخوان لاغر مکن، و بر او غمى مشوران، و بر او سردردى به هیجان‏ نیاور، و از مویش و پوستش، و گوشتش و خونش به کسى‏که گمان کرده با خدا معبود دیگرى هست منتقل شو، معبودى جز او نیست، منزّه و بر‌تر است از آنچه شریکش سازند
    و بعد از عمّا یشرکون اسم یک نفر از اهل کتاب، یا یکى از دشمنان خدا را بنویسد. ۷-براى تب بنویسد، و به بازوى راست تب‏دار ببندد.
    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعالَمینَ
    به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى‏اش همیشگى است‏ ستایش خدا را پروردگار جهانیان
    تا آخر سوره،
    بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللهِ التّآمّاتِ کُلِّهَا الَّتى لایُجاوِزُهُنَّ بَرُّ وَلا فاجِرٌ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ ذَرَءَ وَ بَرَءَ وَ مِنْ شَرِّ الْهآمَّةِ وَ السّآمَّةِ وَالْعآمَّةِ وَاللامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ طَوارِقِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ مِنْ شَرِّ فُسّاقِ الْعَرَبِ وَالْعَجَمِ وَ مِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ وَ مِنْ شَرِّ الشَّیْطانِ وَ شَرَکِهِ وَ مِنْ شَرِّ کُلّ ذى شَرٍّ وَ مِنْ شَرٍّ کُلِّ دآبَّةٍ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّى عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیرُ یا نارُ کُونى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى اِبْرهیمَ وَ اَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمْ الاَْخْسَرینَ بَرْداً وَ سَلاماً عَلى فُلانِ بْنِ فُلانةَ رَبَّنا لاتُؤ اخِذْنا اِنْ نَسینا اَوْ اَخْطَاْنا
    به نام خدا و به خدا، پناه مى‏برم به همه کلمات کامل خدا، که از آنها نمى‏گذرد نیکوکار و بدکار از شرّ آنچه آفرید و پدید آورد، و خلق کرد، و از شرّ خزنده و گزنده‏ و هر بداندیش و چشم زخم، و از شرّ پیش‏آمدهاى شب و روز، و از شرّ بدکاران عرب و عجم، و از شرّ بدکاران جنّ و انس، و از شرّ شیطان و دامش، و از شرّ هر صاحب شترى، و از شرّ هر جنبنده‏اى، که مهار اختیارش به دست اوست، به درستى که پروردگارم بر راه استوار است، پروردگارا بر تو توکّل نمودیم، و به سوى تو باز آمدیم، و بازگشت به سوى توست، اى آتش بر ابراهیم سرد و سلام باش، او را به نیرنگ قصد کردند، پس ایشان را از زیانکار‌ترین قرار دادیم، بر فلان فرزند فلان سرد و بى‏گزند شو، پروردگارا اگر فراموش کردیم، یا خطا نمودیم از ما بازخواست مکن
    تاآخر سوره بقره
    حَسْبِىَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکیلاً وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لایَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفى بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبیراً بَصیراً لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ هَزَمَ الاَْحْزابَ وَحْدَهُ ماشآءَ اللهُ لاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ کَتَبَ اللهُ لاََغْلِبَنَّ اَنَا وَ رُسُلى اِنَّ اللهَ قَوِىُّ عَزیزٌ اِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبُونَ وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللهِ فَقَدْ هُدِىَ اِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ
    تا آخر سوره بقره خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، پس او را وکیل گیر، و بر زنده‏اى که نمى‏میرد توکّل نما، و تسبیح کن او را با ستایشش، و او به گناهان در آگاه بودن و بینا بودن بس است، معبودى جز خدا نیست یگانه و بى‏شریک‏ است، وعده‏اش راست بود، بنده‏اش را یارى کرد، و به تنهایى گروههاى کفر را فرارى داد، آنچه خدا خواست شد، نیرویى جز به‏ خدا نیست، خدا نوشت که هرآینه پیروز خواهم شد من و رسولانم، به درستى که خدا نیرومند و عزیز است، همانا حزب خدا پیروزند، آن‏که به خدا چنگ زند به راه استوار هدایت شده، و درود خدا بر محمّد و خاندان پاک و پاکیزه‏اش
    ۸-بر سه دانه شکر بنویسد، و هر قطعه را تا سه روز صبح ناشتا بخورد، بر دانه اول:
    عَقَدْتُ بِاِذْنِ اللهِ
    بستم به اذن خدا
    و بر دوم:
    شَدَدْتُ بِاِذْنِ اللهِ
    محکم کردم به اذن خدا
    و بر سوم:
    سَکَنْتُ بِاِذْنِ اللهِ
    آرام کردم به اذان خدا
    دعاى زحیر: روایت شده: شخصى به موسى بن جعفر علیهما السّلام شکایت کرد و گفت: مرا زحیرى است که آرام نمى‏گیرد، حضرت فرمود: هرگاه از نماز شب فارغ شدى بگو:
    اَللّهُمَّ ما کانَ مِنْ خَیْرٍ فَمِنْکَ لاحَمْدَلى فیهِ وَ ما عَمِلْتُ مِنْ سُوءٍ فَقَدْ حَذَّرْتَنیهِ لاعُذْرَ لى فیهِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُبِکَ اَنْ اَتَّکِلَ عَلى مالا حَمْدَلى فیهِ اَوْ آمَنَ مِمّا لا عُذْرَ لى فیهِ
    خدایا آنچه خیر بود از سوى‏ توست، براى من در آن ستایشى نیست، و آنچه بد کردم، تو مرا از آن برحذر داشتى، مرا در آن عذرى نیست، خدایا به تو پناه مى‏آورم از اینکه بر آنچه مرا در آن ستایشى نیست تکیه کنم، یا از آنچه در آن عذرى برایم نیست ایمن گردم
    دعاى قرقره شکم: و نیز روایت شده: شخصى به آن حضرت شکایت کرد، که شکم من پیوسته صدا مى‏کند، و من حیا مى‏کنم با مردم‏ سخن بگویم، زیرا از شکمم صدا بیرون مى‏آید و مردم صداى شکم مرا مى‏شنوند، براى شفاى من دعا کنید، حضرت فرمود: هرگاه از نماز شب فارغ شدى بگو: اللهمّ ما عملت من خیر فهو منک لا حمد لى فیه. تا آخر آنچه در سطور قبل گذشت. و نیز از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: براى صداهاى شکم سیاه‏دانه با عسل بخورند. دعاى برص: و آن پیسى اندام است، از یونس روایت شده: مابین دیدگان من سپیدى عارض شده بود، آن‏ را به حضرت صادق علیه السّلام شکایت کردم، فرمود: وضو بگیر، و دو رکعت نماز بخوان و بگو:
    یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا سَمیعَ الدَّعَواتِ یا مُعْطِىَ الْخَیْراتِ اَعْطِنى خَیْرَ الدُّنْیا وَ خَیْرَ الاْخِرَةِ وَ قِنى شَرَّ الدُّنْیا وَ شَرَّ الاْخِرَةِ وَ اَذْهِبْ عَنّى ما اَجِدُ فَقَدْ غاضَنىِ الاَْمْرُ وَاَحْزَنَنى
    اى خدا، اى بخشنده، اى مهربان، اى شنواى دعاها، اى عطابخش خیرات، خیر دنیا و آخرت را به من‏ عطا کن، و مرا از شرّ دنیا وآخرت نگاه دار، و آنچه از ناراحتى بیابم از من دور کن، همانا این بیمارى مرا به خشم آورده و غمگین ساخته است
    یونس گفت: آنچه حضرت فرموده بود انجام دادم، حق تعالى آن پیسى را از من زایل کرد و له الحمد. در رویات عدّة الدّاعى آمده: حضرت به وى فرمود: چون ثلث آخر شب شود، در اول آن برخیز و وضو بگیر و مشغول نماز شب شو، و در سجده آخر رکعت اول بگو:
    یا عَلَىُّ یا عَظیمُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا سامِعَ الدَّعَواتِ یا مُعْطِىَ الْخَیْراتِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاَعْطِنى مِنْ خَیْرِ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَاصْرِفْ عَنّى مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَاَذْهِبْ عَنّى هذَا الْوَجَعَ فَاِنَّهُ قَدْ غاظَنى وَاَحْزَنَنى
    اى والا، اى بزرگ، اى بخشنده، اى مهربان، اى شنواى دعاها، اى بخشنده خیرات، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، و خیر دنیا و آخرت را به من عطا کن آنچنان‏که تو شایسته آنى، و شرّ دنیا و آخرت را از من بگردان آنچنان‏که تو اهل آنى، و این درد را از من برطرف کن، که مرا به خشم آورده، و اندوهگین نموده است
    و در دعا اصرار و مبالغه کن. یونس گفت: آنچه فرموده بود بجا آوردم، هنوز به کوفه‏ نرسیده بودم که خوب شدم. و نیز براى برطرف شدن برص، نوشتن سوره یس با عسل در جامى و شستن و خوردن آن وارد است، چنان‏که براى معالجه بواسیر هم وارد شده است. و نیز تربت حضرت امام حسین علیه السّلام با آب باران براى درمان پیسى وارد شده، و نیز حنا را با نوره مخلوط کردن و روى آن مالیدن روایت شده
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket