خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    فصل اول: ادعیه صبح و شام
    در بیان دعاهایى است ه از کتاب شریف «کافى» انتخاب شده و این باب شامل چند فصل است. فصل اول: در بعضى دعاهاى وارده براى وقت صبح و شام غیر از آنچه در فصول پیش گذشت. و آن ده دعاست: اول: از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: حضرت سجاد علیه السّلام چون وارد صبح مى‏شد مى‏گفت:
    اَبْتَدِءُ یَوْمى هذا بَیْنَ یَدَىْ نِسْیانى وَ عَجَلَتى بِسْمِاللهِ وَ ما شآءَ اللهُ
    امروز را آغاز مى‏کنم، پیشاپیش فراموشى و شتابم، به نام خدا، و آنچه خدا خواست شد
    دوم: از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: هرکس این کلمات را وقتى داخل شب مى‏شود، سه مرتبه بگوید: به بالى از بالهاى جبرئیل‏ پوشیده گردد، تا وارد صبح شود:
    اَسْتَوْدِعُ اللهَ الْعَلِىَّ الاَْعْلَى الْجَلیلَ الْعَظیمَ نَفْسى وَ مَنْ یَعنْینى اَمْرُهُ اَسْتَوْدِعُ اللهَ نَفْسِىَ الْمَرْهُوبَ الْمَخُوفَ الْمُتَضَعْضَعَ لِعَظَمَتِهِ کُلُّ شَیْئٍ
    به خداى والاى والا‌تر شکوه‌مند بزرگ مى‏سپارم خویشتن و هرکه را کارش با من‏ است، خویش را مى‏سپارم به خدایى که همه‏چیز هراسان و ترسان و سرفرود آورده در برابر عظمت او است‏
    سوم: همچنین از آن حضرت روایت شده: چون وارد شب شوى بگو:
    اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ عِنْدَ اِقْبالِ لَیْلِکَ وَ اِدْبارِ نَهارِکَ وَ حُضُورِ صَلَواتِکَ وَ اَصْواتِ دُعآئِکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
    خداى از تو مى‏خواهم، هنگام درآمدن شب، و رفتن روز، و حضور نمازهایت، و بانگ‏هاى‏ خوانندگانت، اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى
    و به آنچه خواهى دعا کن. چهارم: از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: پدرم وقتى وارد صبح مى‏شد مى‏گفت:
    بِسْم اللهِ وَ بِاللهِ وَ اِلَى اللهِ وَ فى سَبیلِ اللهِ وَ عَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَللّهُمَّ اِلَیْکَ اَسْلَمْتُ نَفْسى وَ اِلَیْکَ فَوَّضْتُ اَمْرى وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ یا رَبَّ الْعالَمینَ اَللّهُمَّ احْفَظْنى بِحِفْظِ الاِْیمانِ مِنْ بَیْنِ یَدَىَّ وَ مِنْ خَلْفى وَ عَنْ یَمینى وَ عَنْ شِمالى وَ مِنْ فَوْقى وَ مِنْ تَحْتى وَ مِنْ قِبَلى لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ نَسْئَلُکَ الْعَفْوَ وَالْعافِیَةَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ شَرٍّ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُبِکَ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضُغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضیقِ الْقَبْرِ وَ اَعُوذُبِکَ مِنْ سَطَواتِ اللَّیْلِ والنَّهارِ
    به نام خدا و به خدا، و به سوى خدا، و در راه خدا، و بر آئین رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش، خدایا خود را به تو تسلیم کردم، و کارم را به تو واگذاشتم، و بر تو توکّل نمودم اى پروردگار جهانیان، خدایا مرا نگهدار، به نگهدارى ایمان، از پیش‏ رویم و پشت سرم، و از سمت راست و چپم، و از بالا و زیر پایم، و از پیش خودم، معبودى جز تو نیست، جنبش و نیرویى جز به خدا نیست، گذشت و سلامت کامل، از هر بدى و شرّ در دنیا و آخرت‏ را از تو مى‏خواهم، خدایا پناه مى‏آورم به تو از عذاب قبر و فشار قبر و تنگى قبر و پناه مى‏آورم به تو از یورشهاى شب و روز
    اَللّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْحِلِّ وَ الاِْحْرامِ اَبْلِغْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَنّىِ السَّلامَ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِدِرْعِکَ الْحَصینَةِ وَ اَعُوذُ بِجَمْعِکَ اَنْ تُمیتَنى غَرَقاً اَوْ حَرَقاً اَوْ شَرَقاً اَوْ قَوَداً اَوْ صَبْراً اَوْ مُسَمّاً اَوْ تَرَدِّیاً فى بِئْرٍ اَوْ اَکیلَ السَّبُعِ اَوْ مَوتَ الْفُجائَةِ اَوْ بِشَىْءٍ مِنْ می‌تاتِ السَّوءِ وَلکِنْ اَمِتْنى عَلى فِراشى فى طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسُولِکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مُصیباً لِلْحَقِّ غَیْرَ مُخْطِئٍ اَوْ فىِ الصَّفِ الَّذینَ نَعَّتَهُمْ فى کِتابِکَ کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ اُعیذُ نَفْسى وَ وَُلَْدى وَ ما رَزَقَنى رَبّى بِقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
    خداى اى پروردگار مشعر الحرام، و پروردگار شهر حرام، و پروردگار حلّ و احرام، به محمّد و خاندان محمّد از جانب من سلام برسان. خدایا پناه مى‏آورم به‏ زره محکمت، و پناه مى‏آورم به جمع‏کردنت از اینکه مرا بمیرانى به غرق‏شدن یا سوختن یا گلوگیرشدن یا قصاص یا شکنجه و مرگ‏ تدریجى یا مسمومیت یا به چاه افتادن، یا طعمه درنده شدن یا سکته یا به چیزى از مدرنیهاى بد، ولى‏ مرا در بسترم، به حال اطاعت از خود و رسولت (درود خدا بر او و خاندانش) بمیران، رسیده‏ به حق، نه خطاکار، یا در صف آنان‏که در قرآنت وصفشان کردى: گویى ایشان بنایى استوارند. خودم و فرزندانم و آنچه پروردگارم روزى‏ام نموده پناه مى‏دهم به «قل اعوذ بربّ الفلق...»
    تا آخر سوره
    وَ اُعیذُ نَفْسى وَ وُلِْدى وَ ما رَزَقَنى رَبّى بِقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ
    خوم و فرزندانم و آنچه پروردگارم روزى‏ام نموده پناه مى‏دهم به «قل اعوذ برب الناس...»
    تا آخر سوره و مى گوئى:
    الْحَمْدُ للهِ عَدَدَ ما خَلَقَ اللهُ وَالْحَمْدُللهِ مِثْلَ ما خَلَقَ وَ الْحَمْدُللهِ مِلاَْ ما خَلَقَ وَالْحَمْدُللهِ مِدادَ کَلِماتِهِ وَالْحَمْدُللهِ زِنَةَ عَرْشِهِ وَالْحَمْدُللهِ رِضا نَفْسِهِ وَلا اِلهَ اِلّا اللهُ الْحَلیمُ الْکَریمُ وَ لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ سُبْحانَ اللهِ رَبِّ السَّمواتِ وَالاَْرضَینَ وَ ما بَیْنَهُما وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنْ دَرَکِ الشَّقاءِ وَ مِنْ شَماتَةِ الاَْعْدآءِ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفَقْرِ وَ الْوَقْرِ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِى الاَْهْلِ وَالْمالِ وَالْوَلَدِ
    ستایش خداى را، به‏ عدد آنچه خدا آفرید، و ستایش خداى را مانند آنچه پدید آورد، و ستایش خداى را به پرى آنچه خلق کرد، و ستایش خداى را به امتداد کلمتش، و ستایش خداى را به وزن عرشش، و ستایش خداى را به خشنودى خودش، معبودى جز خدا نیست بردبار بزرگوار، و معبودى جز خدا نیست والاى بزرگ، منزّه است خدا، پروردگار آسمانها و زمین، و آنچه در میان آن دو است، و پروردگار عرش بزرگ، خدایا به تو پناه مى‏آورم از درجات بدبختى، و از شماتت دشمنان، و به تو پناه‏ مى‏آورم از تنگدستى، و سنگینى نیاز، و به تو پناه مى‏آورم از بد دیدن در خاندان و دارایى و فرزندانم
    و ده مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست. پنجم: از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: چون نماز مغرب و صبح بجا آوردى، هفتم مرتبه بگو: «بسم الله الرّحمن الرّحیم لا حول و لا قوّة الا بالله» حقیقتا هرکس این ذکر را بگوید، جذام و پیسى و دیوانگى و هفتاد نوع از انواع بلاها به او نرسد. چون داخل صبح و شام شدى دو مرتبه بگو:
    اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمْدُ لِفالِقِ الاِْصْباحِ دو مرتبه اَلْحَمْدُللهِ الَّذى اَذْهَبَ اللَّیْلَ بِقُدْرَتِهِ وَ جآءَ بِالنَّهارِ بِرَحْمَتِهِ وَ نَحْنُ فى عافِیَةٍ
    ستایش براى پروردگار بامداد، ستایش براى شکافنده صبح، ستایش خداى را که شب را به قدرتش برد، و روز را به رحمتش آورد، و ما در سلامت کاملیم
    و آیة الکرسى، و آخر سوره حشر، و ده آیه از سوره صافات را مى‏خوانى:
    وَ سُبْحانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا یَصِفُونَ وَ سلامٌ عَلَى الْمُرْسَلینَ والْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعالَمینَ فَسُبْحانَ اللهِ حینَ تُمْسُونَ وَ حینَ تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَ عَشِیّاً وَ حینَ تُظْهِرُونَ یُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ یُحْیِى الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنا وَ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتُکَ غَضَبَکَ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَکَاِنّى ظَلَمْتُ نَفْسى فَاغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوّابُ الرَّحیمُ
    و منزّه است پروردگارت، پروردگار عزّت، از آنچه وصف مى‏کنند، و سلام بر فرستادگان، و ستایش خداى را پروردگار جهانیان، پس منزّه است خدا هنگامى که شام مى‏کنید و صبح مى‏نمایید، و براى او ستایش در آسمانها و زمین و شب و هنگامى که ظهر مى‏نمایید. زنده را از مرده بیرون مى‏آورد، و مرده را از زنده بیرون مى‏آورد، و زمین را پس از مرگش زنده مى‏کند، و اینچنین زنده از قبرها درآورده مى‏شوید، بسیار منزّه و مقدّس است پروردگار فرشتگان و روح، پیش گرفته رحمتت بر غضبت، معبودى جز تو نیست، منزّهى تو، من به خود ستم کردم، مرا بیامرز، و به من رحم کن، و توبه‏ام را بپذیر، به راستى توبه‏پذیر و مهربانى
    ششم: از امام صادق علیه السّلام این دعا براى صبح‏ روایت شده:
    اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ اَحْمَدُکَ وَ اَسْتَعینُکَ وَ اَنْتَ رَبّى وَ اَنَا عَبْدُکَ اَصْبَحْتُ عَلى عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ وَ اُومِنُ بِوَعْدِکَ وَ اُوفى بِعَهْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَصْبَحْتُ عَلى فِطْرَةِ الاِْسْلامِ وَکَلِمَةِ الاِْخْلاصِ وَمِلَّةِ اِبْرهیمَ وَدینِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُاللهِ عَلَیْهِما وَ آلِهِما عَلى ذلِکَ اُحْیى وَ اَمُوتُ اِنْشآءَ اللهُ اَللّهُمَّ اَحْیِنى ما اَحْیَیْتَنى وَ اَمِتْنى اِذا اَمَتَّنى عَلى ذلِکَ وَابْعَثْنى اِذا بَعَثْتَنى عَلى ذلِکَ اَبْتَغى بِذلِکَ رِضْوانَکَ وَاتِّباعَ سَبیلِکَ اِلَیْکَ اَلْجَاْتُ ظَهْرى وَ اِلَیْکَ فَوَّضْتُ اَمْرى آلُ مُحَمَّدٍ اَئِمَّتى لَیْسَ لى اَئِمَّةٌ غَیْرُهُمْ بِهِمْ اَئْتَمُّ وَ اِیّاهُمْ اَتَوَلّى وَ بِهِمْ اَقْتَدى اَللّهُمَّ اجْعَلْهُمْ اَوْلِیآئى فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَاجْعَلْنى اُوالى اَوْلِیآئَهُمْ وَ اُعادى اَعْدآئَهُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ اَلْحِقْنى بالصّالِحینَ وَ آبائى مَعَهُمْ
    خدایا ستایش توراست، ستایشت مى‏کنم، و از تو کمک مى‏خواهم، و تو پروردگار منى، و من بنده توام، صبح کردم بر پیمانت و وعده‏ات، و ایمان مى‏آورم به وعده‏ات، و وفا مى‏کنم به پیمانت تا بتوانم، و جنبش و نیرویى نیست‏ جز به خداى یگانه بى‏شریک و گواهى مى‏دهم که محمّد بنده و فرستاده اوست، صبح کردم بر فطرت‏ اسلام و کلمه اخلاص و آیین ابراهیم، و دین محمّد درود خدا بر آن دو، بر این زندگى کنم و بمیرم‏ ان شاء الله. خدایا زنده‏ام بدار، تا زنده‏ام دارى، و مرا بمیران آن‏گاه که بمیرانى، باورمند آن حقایق، و مرا برانگیز زمانى‏ که برانگیزانى بر‌‌ همان حقایق، به آنها خشنودى‏ات و پیروى راهت را مى‏جویم، بر تو تکیه کردم، کارم را به تو واگذاردم، خاندان محمّد امامان من هستند، جز آنها امامانى برنگیرم، از آن پیروى مى‏کنم، و آنان را دوست مى‏دارم، و به آنان اقتدا مى‏نمانم، خدایا را در دنیا و آخرت سرپرستان من قرار ده، و اینکه دوست بدارم دوستانشان را، و دشمن بدارم دشمنانشان را در دنیاو آخرت، و مرا به شایستگان بپیوند. و پدرانم را با ایشان قرار ده
    هفتم: و از آن حضرت روایت شده: هرچه را ترک کردى، خواندن این دعا را در هر صبح و شام‏ ترک مکن
    اَللّهُمَّ اِنّى اَصْبَحْتُ اَسْتَغْفِرُکَ فى هذَا الصَّباحِ وَ فى هذَا الْیَوْمِ لاَِهْلِ رَحْمَتِکَ وَ اَبْرَءُ اِلَیْکَ مِنْ اَهْلِ لَعْنَتِکَ اَللّهُمَّ اِنّى اَصْبَحْتُ اَبْرَءُ اِلَیْکَ فى هذَا الْیَوْمِ وَ فى هذَا الصَّباحِ مِمَّنْ نَحْنُ بَیْنَ ظَهْرانیهِمْ مِنَ الْمُشْرِکینَ وَ مِمّا کانُوا یَعْبُدُونَ اِنَّهُمْ کانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقینَ اَللّهُمَّ اجْعَلْ ما اَنْزَلْتَ مِنَ السَّمآءِ اِلَى الاَْرْضِ فى هذَا الصَّباحِ وَ فى هَذَا الْیَوْمِ بَرَکَةً عَلى اَوْلِیآئِکَ وَ عِقاباً عَلى اَعْدآئِکَ اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاکَ وَ عادِ مَنْ عاداکَ اَللّهُمَّ اخْتِمْ لى بِالاَْمْنِ وَالاْ یمانِ کُلَّما طَلَعَتْ شَمْسٌ اَوْ غَرَبَتْ اَللّهُمَّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَارْحَمْهُما کَما ربَّیانى صَغیراً اللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ اَلاَْحْیآءِ مِنْهُمْ وَ الاَْمْواتِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ تَعْلَمُ مُتَقَلَّبَهُمْ وَ مَثْویهُمْ اَللّهُمَّ احْفَظْ اِمامَ الْمُسْلِمینَ بِحِفْظِ الاْیمانِ
    خدایا صبح کردم در این بامداد و در این روز براى اهل رحمتت از تو آمرزش مى‏خواهم، و از اهل لعنتت به تو بیزارى مى‏جویم، خدایا من صبح کردم، در این روز، و در این صبح درحالى‏که از آنها که بین آنانیم از مشرکان به سوى تو بیزارى مى‏جویم از آنچه که مى‏پرستند به درستى که ایشان قومى‏ بد و فاسقند، خدایا آنچه از آسمان به زمین فرو فرستادى در این صبح و این روز، براى دوستانت برکت، و براى دشنمانت کیفر قرار ده، خدایا دوست بدار کسى‏که دوستت داشت، و دشمن بدار کسى‏ را که دشمنت داشت، خدایا به ایمنى و ایمان برایم ختم کن، هر زمان که خورشید سر زند یا غروب کند. خدایا مرا و پدر و مادرم را بیامرز، و به هر دو رحم کن، چنان‏که مرا در کودکى پروریدند، خدایا مردان و زنان مؤمن و مسلمان‏ زندگان و مردگان آنان را بیامرز، خدایا بازگشتگاه و اقامتگاه‌شان را تو مى‏دانى، خدایا پیشواى مسلمانان را حفظ کن به حفظ ایمان
    وَانْصُرْهُ نَصْراً عَزیزاً وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً وَاجْعَلْ لَهُ وَلَنا مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً اَللّهُمَّ الْعَنْ فُلاناً وَ فُلاناً وَالْفِرَقَ الْمُخْتَلِفَةَ عَلى رَسُولِکَ وَ وُلاةِ الاَْمْرِ بَعْدَ رَسُولِکَ وَالاَْئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ وَ شیعَتِهِمْ وَ اَسْئَلُکَ الزِّیادَةَ مِنْ فَضْلِکَ وَ الاِْقْرارَ بِما جآءَ بِهِ مِنْ عِنْدِکَ وَالتَّسْلیمَ لاَِمْرِکَ وَالْمُحافَظَةَ عَلى ما اَمَرْتَ بِهِ لا اَبْتَغى بِهِ بَدَلاً وَ لا اَشْتَرى بِهِ ثَمَناً قَلیلاً اَللّهُمَّ اهْدِنى فیمَنْ هَدَیْتَ وَ قِنى شَرَّ ما قَضَیْتَ اِنَّکَ تَقْضى وَلا یُقْضى عَلَیْکَ وَ لایَذِلُّ مَنْ والَیْتَ تَبارَکْتَ وَ تَعالَیْتَ سُبْحانَکَ رَبَّ الْبَیْتِ تَقَبَّلْ مِنّى دُعآئى وَ ما تَقَرَّبْتُ بِهِ اِلَیْکَ مِنْ خَیْرٍ فَضاعِفْهُ لى اَضْعافاً کَثیرَةً وَ اتِنا مِنْ لَدُنْکَ اَجْراً عَظیماً رَبِّ ما اَحْسَنَ ما اَبْلَیْتَنى وَ اَعْظَمَ ما اَعْطَیْتَنى وَ اَطْوَلَ ما عافَیْتَنى وَ اَکْثَرَما سَتَرْتَ عَلَىَّ فَلَکَ الْحَمْدُ یا اِلهى کَثیراً طَیِّباً مُبارَکاً عَلَیْهِ مِلاَْ السَّمواتِ وَ مِلاَْ الاَْرْضِ وَ مِلاَْ ما شآءَ رَبّى وَ رَضِىَ وَ کَما یَنْبَغى لِوَجْهِ رَبّى ذِى الْجَلالِ وَالاِْکْرامِ
    او او را یارى ده یارى پیروزمندانه، و بگشاى براى او گشایشى آسان، و براى او و ما از جانب خود فرمانروایى پیروزمندانه قرار ده، خدایا لعنت کن فلان و فلان و گروههایى که اختلاف کردند بر رسولت، و والیان امر بعد بعد از رسولت و امامان پس از او، و شیعیان ایشان را، و از تو مى‏خواهم‏ زیادى فضلت، و اقرار به آنچه از نزد تو آمد، و تسلیم به فرمانت، و محافظت بر آنچه به آن‏ امر فرمودى، به طورى که به جاى آن‏جایگزینى نجویم، و آن را به بهاى اندکى نفروشم، خدایا هدایتم کن در شمار کسانى که هدایت کردى، و حفظم کن از شرّ آنچه قضایت بر آن‏جارى شد، به درستى شد، به درستى که قضاوت مى‏کن و بر تو قضاوت نمى‏شود، و خوار نمى‏گردد و کسى تو دوستش دارى، منزّه و پاکى‏ و برترى، و منزّهى تو پروردگار کعبه، دعایم را بپذیر، و آنچه به وسیله آن از خیر به تو تقرّب مى‏جویم، برایم دوچندان کن، چند برابر بسیار، و از جانب خود اجر بزرگ به ما عنایت کن، پروردگارم چه نیکوست آنچه مرا به آن آزمودى، و چه بزرگ است آنچه به من عطا کردى، و چه طولانى است آچه عافیتم دادى، و چه بسیار است آنچه بر من پوشاندى، پس توراست ستایش اى معبود من، بسیار، پاک، مبارک، به پرى آسمانها و زمین، و پرى آنچه پروردگارم خواست و پسندید، و چنان‏که سزاوار است براى جلوه پروردگارم، صاحب بزرگى و اکرام
    هشتم: از امام باقر علیه السّلام روایت شده است که هر که‏ به هنگام طلوع فجر ده مرتبه بگوید:
    لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَیُمیتُ وَ هُوَ حَىُّ لایَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْى ءٍ قَدیرٌ
    معبودى جز خدا نیست، یگانه و بى‏شریک است، براى اوست فرمانروایى و ستایش، زنده مى‏کند، و مى‏میراند، و او زنده است و نمى‏میرد، خیر تنها به دست اوست، و او بر هرچیز تواناست
    و ده بار صلوات بر محمّد و آل محمّد فرستد، و سى‏وپنج بار سبحان الله بگوید، و سى‏وپنج مرتبه لا اله الا الله بگوید، و خدا را سى‏وپنج مرتبه حمد کند، در آن روز از غافلان نوشته نشود، و اگر در شب گوید، در آن شب از غافلان شمرده نشود. نهم: از محمد بن فضیل روایت شده: خدمت حضرت جواد علیه السّلام نوشتم که به من دعایى بیاموزد. حضرت در جوابم نوشت که صبح و شام مى‏گویى:
    اللهُ اللهُ اللهُ رَبِّىِ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً
    خدا، خدا، خدا، پروردگار بخشنده و مهربان من است، چیزى را براى او شریک نگیرم
    سپس براى حاجت خود دعا مى‏کنى. که این‏ کلمات مقدّمه‏اى است براى رفع هر حاجتى به اذن خداى تعالى. دهم: از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: به داود رقّى فرمود: سه بار خواندن این دعا را در صبح و سه بار در شب ترک مکن
    اَللّهُمَّ اجْعَلنى فى دِرْعِکَ الْحَصینَةِ الّتى تَجْعَلُ فیها مَنْ تُریدُ
    خداوندا مرا در زره محکم خود قرار ده، که هرکه‏ را بخواهى در آن قرار مى‏دهى
    به درستى که پدرم مى‏فرمود: این از دعاهاى مخزون [محفوظ در گنجینه خدا] است.
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket