خیریه شعف

مفاتیح الجنان آنلاین شعف

کتاب مفاتیح الجنان خیریه شعف

    دعای سریع الاجابه
    چهاردهم: روایت شده: مردى از طولانى شدن اجابت دعایش نزد امیر مؤمنان علیه السّلام شکایت کرد، حضرت فرمود: چرا دعاى سریع‏الإجابه را نمى‏خوانى؟ پرسید کدام دعاست؟ فرمود: بگو:
    اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ الاَْعْظَمِ الاَْجَلِّ الاَْکْرَمِ الْمَخْزوُنِ الْمَکْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهانِ الْمُبینَ الَّذى هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فى نُورٍ وَ نُورٌ عَلى کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ تُضیئُ بِهِ کُلُّ ظُلْمَةٍ وَ یُکْسَرُ بِهِ کُلُّ شِدَّةٍ وَ کُلُّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَ کُلُّ جَبارٍ عَنیدٍ لا تَقِرُّبِهِ اَرْضٌ وَلایَقُومُ بِهِ سَمآءٌ وَ یَاْمَنُ بِهِ کُلُّ خآئِفٍ وَ یَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ کُلِّ ساحِرٍ وَ بَغْىُ کُلِّ باغٍ وَ حَسَدُ کُلِّ حاسِدٍ وَ یَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَالْبَحْرُ وَ یَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْکُ حینَ یَتَکَلَّمُ بِهِ الْمَلَکُ فَلا یَکُونُ لِلْمَوْجِ عَلَیْهِ سَبیلٌ وَ هُوَ اسْمُکَ الاَْعْظَمُ الاَعْظَمُ الاَجَلُّ الاَْجَلُّ النُّورُ الاَْکْبَرُ الَّذى سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ وَاسْتَوَیْتَ بِهِ عَلى عَرْشِکَ وَ اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَاَسْئَلُکَ بِکَ وَ بِهِمْ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کَذا وَ کَذا
    خدایا از تو مى‏خواهم به اسم بزرگ‏ بزرگ‌تر محفوظ پنهان نور پایدار برهان آشکار آن‏که نورى است با نور، و نورى است از نور، و نورى است در نور، و نورى است بر هر نور، و نورى است بالاى هر نور، و نورى‏ است که روشنى گیرد به آن هر تاریکى، و با آن هر سختى شکسته شود، و هر شیطان گردنکشى، و هر جبّار لجبازى، نورى‏ که هیچ زمینى با وجود آن قرار نگیرد، و هیچ آسمانى با وجود آن نایستد، هر هراسنده‏اى به آن ایمنى یابد، و سحر هر جادوگرى به آن باطل مى‏شود، و به آن‏ تجاوز هر متجاوزى، و حسد هر حسدورزى از بین مى‏رود، و در برابر عظمتش خشکى و دریا مى‏شکافد، و حمل مى‏کند آن را کشتى، زمانى‏که فرشته به آن سخن مى‏گوید، پس براى موج بر کشتى راهى نباشد، و آن نام توست نام بزرگ‌تر بزرگ‌تر برجسته‏‌تر برجسته‏‌تر، نور اکبر، که خود را به آن نامیدى، و با آن بر عرشت‏ استوار شدى، و به محمّد و اهل بیتش به تو رو مى‏کنم و از تو مى‏خواهم به حق تو و به حق ایشان اینکه‏ بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و با من چنین‏وچنان کنى
    بجاى کذا و کذا حاجت بخواهد. پانزدهم: از عمرو بن ابى المقدام روایت شده: حضرت صادق علیه السّلام این دعا را بر من املا کرد، و این دعا جامع دنیا و آخرت است، پس از حمد و ثناى خداى عزّ و جلّ مى‏گویى:
    اَللّهُمَّ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْحَلیمُ الْکَریمُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْواحِدُ الْقَهّارُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْمَلِکُ الْجَبّارُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الرَّحیمُ الْغَفّارُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الشَّدیدُ الْمِحالُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْکَبیرُ الْمُتَعالِ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْمَنیعُ الْقَدیرُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْغَفُورُ الشَّکُورُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْحَمیدُ الْمَجیدُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمیدُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْحَنّانُ الْمَنّانُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْحَلیمُ الدَّیّانُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْجَوادُ الْماجِدُ
    خدایا تویى خدا، معبودى جز تو نیست، بردبار و بزرگوار، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، عز و حکیم، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست یگانه و قهّار، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، فرمانروا و جبّار، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، مهربان و آمرزشگر، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، سخت قدرت، و تویى خدا معبودى جز تو نیست بزرگ و بر‌تر، و تویى خدا معبودى جز تو نیست شنوا و بینا، و تویى خدا معبودى جز تو نیست توانمند و توانا، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست آمرزنده و قدردان، و تویى خدا معبودى جز تو نیست، ستوده و بزرگوار، و تویى خدا معبودى جز تو نیست، بى‏نیاز و ستوده، و تویى خدا معبودى جز تو نیست، آمرزنده و دوستدار، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، پرمهر و پر احسان، و تویى‏ خدا، معبودى جز تو نیست، بردبار و جزادهنده، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، بخشنده و شکوه‌مند
    وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْواحِدُ الاَْحَدُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْغائِبُ الشّاهِدُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الظّاهِرُ الْباطِنُ وَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ بِکُلِّشَیْئٍ عَلیمٌ تَمَّ نُورُکَ فَهَدَیْتَ وَ بَسَطْتَ یَدَکَ فَاَعْطَیْتَ رَبَّنا وَجْهُکَ اَکْرَمُ الْوُجُوهِ وَجَهَتُکَ خَیْرُ الْجِهاتِ وَ عَطِیَّتُکَ اَفْضَلُ الْعَطایا وَ اَهْنَاُها تُطاعُ رَبَّنا فَتَشْکُرُ وَ تُعْصى رَبَّنا فَتَغْفِرُ لِمَنْ شِئْتَ تُجیبُ الْمُضْطَرّینَ وَ تَکْشِفُ السُّوءَ وَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ تَعْفُو عَنِ الذُّنُوبِ لا تُجازى اَیادیکَ وَلاتُحْصى نِعَمُکَ وَلایَبْلُغُ مِدْحَتَکَ قَوْلُ قآئلٍ
    و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، یگانه و یکتا، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، پنهان و پیدا، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، آشکار و نهان، و تویى خدا، معبودى جز تو نیست، داناى به هرچیز، کامل است نورت، پس هدایت کردى، و دست لطفت را گشودى پس عطا نمودى، پروردگار ما جلوه تو گرامى‏‌ترین جلوه‏ها است، و سویه‏ات بهترین سویه‏ها است، و بخششت بر‌ترین بخششها، و گوارا‌ترین آنهاست، پروردگارا اطاعت شوى پس قدردانى کنى، و نافرمانى شوى، پس بیامرزى هرکه را که بخواهى، درماندگان را اجابت نمایى، و بدى را برطرف کنى، و توبه را بپذیرى، و از گناهان گذشت نمایى، عطاعایت پاداش داده نمى‏شود، و نعمتهایت به شماره نیاید، و گفتار گوینده‏اى به ثنایت نرسد
    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رَوْحَهُمْ وَ راحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ وَاَذِقْنى طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ اَهْلِکْ اَعْدآئَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ وَ آتِنا فِى الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِى الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ وَاجْعَلْنا مِنَ الَّذینَ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنُونَ وَاجْعَلْنى مِنَ الَّذینَ صَبَرُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ وَ ثَبِّتْنى بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ فِى الاْخِرَةِ وَ بارِکْ لى فِى الْمَحْیا وَ الْمَماتِ وَالْمَوْقِفِ وَالنُّشُورِ وَ الْحِسابِ وَالمیزانِ وَ اَهْوالِ یَوْمِ الْقِیمَةِ وَ سَلِّمْنى عَلَى الصِّراطِ وَ اَجِزْنى عَلَیْهِ وَارْزُقْنى عِلْماً نافِعاً وَ یَقیناً صادِقاً وَ تُقىً وَ بِرّاً وَ وَرَعاً وَ خَوْفاً مِنْکَ وَ فَرَقاً یُبَلِّغُنى مِنْکَ زُلْفى وَلایُباعِدُنى عَنْکَ وَاحْبِبْنى وَلاتُبْغِضْنى وَ تَوَلَّنى وَلاتَخْذُلْنى وَ اَعْطِنى مِنْ جَمیعِ خَیْرِ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ ما عَلِمْتُ مِنْهُ وَ مالَمْ اَعْلَمْ وَ اَجِرْنى مِنَ السُّوءِ کُلِّهِ بِحَذا فیرِهِ ما عَلِمْتُ مِنْهُ وَ مالَمْ اَعْلَمْ
    خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و در فرجشان، و آسودگى و راحتى و شادى‏شان شتاب فرما، و طعم فرجشان را به من بچشان، و دشمنانشان را از جنّ و انس نابود کن، و به ما در دنیا و آخرت حسنه عنایت فرما، و ازعذاب آتش حفظ کن، و ما را از کسانى‏که خوفى بر آنان‏ نیست، و اندوهگین نمى‏شوند قرار ده، و ما را از کسانى بدار که صبر کردند، و بر پروردگارشان توکّل مى‏کنند، و مرا در دنیا و آخرت به گفتار ثابت پابرجا دار، و به من برکت ده، در زندگى و مرگ و جایگاه آن جهان، و بازگشت دوباره، و کنار حساب و میزان، و هراسهاى روز قیامت، و بر صراط سالمم بدار، و از آن بگذرانم، و نصیب من فرما دانش سودمند و یقین صادقانه و تقوا و نیکى و پارسایى و بیم از خود، و ترسى که مرا به مقام قرب تو برساند و از تو دورم نسازد، و دوستم بدار، و دشمنم مدار، و سرپرستم‏ باش، و مرا وا مگذار، و از همه خیر دنیا و آخرت، آنچه که از آن دانستم و ندانستم به من عطا فرما، و از همه بدیها به تمامى‏اش آنچه را از آن دانستم و ندانستم پناهم ده
    شانزدهم: از معاویة بن عمّار نقل شده: به حضرت صادق علیه السّلام عرض کردم: آیا مرا به آموختن دعایى اختصاص نمى‏دهى؟ فرمود: چرا، بگو:
    یا واحِدُ یا ماجِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ یا عَزیزُ یا کَریمُ یا حَنّانُ یا سامِعَ الدَّعَواتِ یا اَجْوَدَ مَنْ سُئِلَ وَ یا خَیْرَ مَنْ اَعْطى یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ قُلْتَ (وَ لَقَدْنا دانا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجیبُونَ)
    اى یگانه، اى بزرگوار، اى یکتا، اى بى‏نیاز، اى که نزاد، و‌زاده نشده، و احدى همتایش نیست، اى عزیز، اى بزرگوار، اى پرمهر، اى‏ شنواى دعاها، اى بخشنده‏‌ترین کسى‏که درخواست شد، اى بهترین کسى‏که عطا کرد، اى خدا اى خدا اى خدا، فرمودى: نوح ما را خواند، پس، چه خوب پاسخگویى بودیم
    آنگاه حضرت فرمود: رسول خدا صلّى الله علیه و آله مى‏گفت:
    نَعَمْ لَنِعْمَ الْمُجیبُ اَنْتَ وَ نِعْمَ الْمَدْعُوُّ وَ نِعْمَ الْمَسْؤُلُ اَسْئَلُکَ بِنُورِ وَجْهِکَ وَ اَسْئَلُکَ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ وَ جَبَروُتِکَ وَ اَسْئَلُکَ بِمَلَکُوتِکَ وَ دِرْعِکَ الْحَصینَةِ وَ بِجَمْعِکَ وَ اَرْکانِکَ کُلِّها وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ بِحَقِّ الاَْوْصِیآءِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کَذا وَ کَذا
    آرى همانا تو خوب پاسخ‏گویى هستى، و خوب خوانده شده‏اى مى‏باشى، و خوب درخواست شده‏اى، به نور جلوه‏ات از تو مى‏خواهم، به عزّت و قدرت و جبروتت از تو مى‏خواهم، به ملکوت و دژ محکم و جمع و همه پایه‏هایت از تو درخواست مى‏کنم، و به حق محمّد و به حق جانشینان پس از محمّد اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و با من چنین‏وچنان کنى
    هفدهم: روایت شده: شخصى از مردم کوفه معروف به ابو جعفر، به حضرت صادق علیه السّلام عرض کرد: به من دعایى بیاموز، که آن را بخوانم، فرمود: بگو:
    یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ یا مَنْ امَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ عُسْرَةٍ وَ یا مَنْ یُعْطى بِالْقَلیلِ الْکَثیرَ یا مَنْ اَعْطى مَنْ سَئَلَهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً یا مَنْ اَعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ لَمْ یَعْرِفْهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى مِنْ جَمیعِ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعِ خَیْرِ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَنى وَ زِدْنى مِنْ سَعَةِ فَضْلِکَ یا کَریمُ
    اى که براى هر خیرى امیدوار به اویم، اى که نزد هر دشوارى از خشمش ایمنم، اى که در برابر اندک، بسیار عطا مى‏کند، اى که هرکه از او خواست، از روى مهر و رحمتش بخشید، اى که هر که از او نخواست، و او را نشناخت عطا فرمود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و به درخواستم از همه خیر دنیا، و همه خیر آخرت به من عطا کن، زیرا کاستنى نیست آنچه را که به من عطا کنى، و از فراخى فضلت‏ به من بیفزا اى کریم
    هجدهم: روایت شده: حضرت باقر علیه السّلام این دعا را به برادرش عبد الله بن على تعلیم فرمود:
    اَللّهُمَّ ارْفَعْ ظَنّى صاعِدا وَلاتُطْمِعْ فِىَّ عَدُوّاً وَ لاحاسِداً وَاْحْفَظْنى قآئِماً وَ قاعِداً وَ یَقْظانَ وَ راقِداً اَللّهُمَّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَاهْدِنى سَبیلَکَ الاَْقْوَمَ وَ قِنى حَرَّ جَهَنَّمَوَاحْطُطْ عَنِّى الْمَغْرَمَ وَ الْمَاْثَمَ وَاجْعَلْنى مِنْ خِیارِ الْعالَمِ
    خدایا گمانم را رفعت ده، تا از مرحله سوء ظن به فضاى حسن ظن بالا رود، و درباره من دشمنى و حسودى را به طمع می‌نداز، و مرا در حال ایستاده و نشسته، و در بیدارى و خواب حفظ فرما، خدایا مرا بیامرز، و به من رحم کن، و مرا به راه استوارترت هدایت فرما، و از سوزش دوزخ‏ حفظ کن، و سنگینى بدهى و گناه را از من فرو ریز، و مرا از خوبان جهان قرار ده
    child-poor-water

    صدقه آنلاین شعف

    در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

     

    صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

    خیریه شعف

    شرح کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان که به معنای کلید های بهشت ها می باشد

     تالیف شیخ عباس قمی که بین سال های 1294 – 1359 هجری قمری که برابر با 1255 – 1318 هجری شمسی می زیست و در حرم امام علی(ع) در نجف مدفون گشت. کتاب مفاتیح الجنان مجموعه ای است از دعاها ، مناجات و زیارات و اعمال مخصوص ماه های سال می باشد که برگرفته از احادیث و یا روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بیان شده است که به زبان عربی نوشته شده است و شیخ در ابتدای بعضی از دعاها و یا زیارات و اعمال توضیحاتی به فارسی درج کرده است .قسمت اعظمی از کتاب مفاتیح الجنان در حقیقت اقتباس شده از کتاب های (زادالمعال علامه مجلسی ، اقبال سید بن طاووی و مصباح کفعمی می باشد )

    مفاتیح الجنان آنلاین

    خیریه شعف

    انتشار کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را در سال 1344 ه.ق در مشهد منتشر نمود

     دیری نگذشت که در تمام ایران نسخه هایی از این کتاب در مساجد ، زیارتگاه ها پخش شد و مسلمانان جهت خواندن دعاها و زیارات در اماکن مقدس از آن استفاده نمودند این کتاب را خوشنویسان بزرگی چون طاهر خوشنویس،مصباح‌زاده، میرزا احمد زنجانی، محمدرضا افشاری و دیگران با خط نسخ و نستعلیق نوشته‌اند.
    توضیحاتی که شیخ عباس قمی ابتدای هر دعا یا زیارت یا اعمال آورده، به زبان فارسی است. اما متن دعاها و زیارت‌ها که به عربی است توسط برخی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین و رایج‌ترین ترجمه فارسی مفاتیح، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای است.
    مفاتیح به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی (دست کم چهار ترجمه)، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی نیز ترجمه شده است

    شیخ-عباس-قمی

    اهمیت و معرفی کتاب مفاتیح | مفاتیح الجنان آنلاین

    کتاب مفاتیح الجنان از آن جهت که شامل بسیاری از ادعیه و زیارات و اعمال مورد نیاز مردم در زندگی روزمره مردم بوده است و  متنون درج شده آن از لحاظ سندی و روایی معتبر می باشد بسیار مورد توجه  مخصوصا مردم ایران قرار گرفته است و تا به حدی که در اکثر اماکن مذهبی و حتی خانه ها در کنار کتاب قرآن کریم  قرار گرفته است . 

    آورده اند که شیخ عباس قمی مفاتیح را به‌انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان(  نوشته است که در آن زمان رایج و دعاهای بدون سندی در آن بوده است ) و کسانی از او خواسته بودند که دعاهای سنددار کتاب را جدا نموده به همراه سایر دعاهای معتبر بنویسد که ماحصل کار منجر به تالیف کتاب مفاتیح الجنان گشت .
    قابل توجه است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چیزی حدود 45 سال گذشته بیش از 28 میلیون نسخه از کتاب مفاتیح الجنان چاپ شده است و این عدد به غیر منتخب مفاتیح و یا کتب دیگری که اقتباس از مفاتیح الجنان است می باشد که خود بر اهمیت این کتاب و مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط مردم ایران دارد .

    بخش ها و ویژگی های کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    مفاتیح الجنان یک بخش اصلی دارد که در سه باب شکل یافته است.

    1. ادعیه
    2. اعمال سالیانه
    3. زیارت‌ها
      همچنین دو بخش فرعی دارد شامل
    4. ملحقات (پیوسته‌ها)
    5. باقیات الصالحات

    شیخ عباس قمی دعاها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل می‌کند.
    معمولاً در ابتدای مفاتیح الجنان، چند سوره بلند و کوچک قرآن چاپ می‌شو که در اصل کتاب نیامده است

    باب اول: ادعیه

    شامل تعقیبات نمازها، اعمال شب و روز و ایام هفته، نماز‌های معروف مثل نماز حضرت رسول(ص)، نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز حضرت فاطمه(س)،نماز جعفر طیار، زیارت ائمه در روزهای هفته، برخی از دعاها و مناجات‌ها  

    باب دوم: اعمال سالیانه

    این باب برای بیان اعمال مستحبی در طول سال قمری تنظیم شده است. مطالب این قسمت از ماه رجب شروع شده و با اعمال ماه جمادی الثانی و سپس اعمال نوروز و ماه‌های رومی تمام می‌شود. مناجات شعبانیه، در اعمال ماه شعبان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعای سحر معروف، اعمال شب‌های قدر در اعمال ماه رمضان، دعای امام حسین در روز عرفه در اعمال ماه ذی الحجة جزو معروف‌ترین و مشهورترین مطالب این بخش از مفاتیح به شمار می‌روند.

    باب سوم: بخش زیارات

    در این باب ابتدا مطالبی درباره آداب سفر و زیارت و نیز اذن دخول حرم‌ها ذکر شده است. نخستین زیارت، زیارت رسول خدا(ص) است که بعد از آن، زیارت حضرت فاطمه(س) و سپس زیارت ائمه بقیع آمده است. علاوه بر زیارت دوازده امام، این بخش شامل زیارت امامزادگان و بعضی از بزرگان و علمای شیعه نیز می‌شود، زیارت‌هایی مثل زیارت حضرت حمزه،مسلم بن عقیل، فاطمه بنت اسد، شهدای جنگ احد، سلمان فارسی و غیره. اعمال برخی از مساجد معروف مثل مسجد کوفه، مسجد صعصعه نیز در این بخش گنجانده شده است.

    باب چهارم : ملحقات (پیوست ها )

    در این بخش هشت مطلب به مفاتیح افزوده شده است که به اعتقاد شیخ عباس قمی نیاز مردم به این دعاها زیاد بوده است. این هشت مطلب عبارتند از:

    • دعای وداع ماه رمضان
    • خطبه روز عید فطر
    • زیارت جامعه ائمة المؤمنین
    • دعای بعد از زیارت‌ها
    • زیارت وداع با ائمه
    • رقعه‌ای برای حاجت
    • دعا برای زمان غیبت امام زمان(عج)
    • آداب زیارت نیابتی.

    باب پنجم : باقیات الصالحات

    باقیات الصالحات کتابی از شیخ عباس قمی است که خود آن را در حاشیه مفاتیح نوشته و منتشر کرده است. به گفته شیخ عباس قمی نگارش این بخش در جمعه ۱۹ محرم سال ۱۳۴۵ق به پایان رسیده است در چاپ‌های مختلف مفاتیح الجنان، این کتاب به همراه مفاتیح عرضه شده است. این کتاب دارای شش باب و بخشی به عنوان ملحقات است که عبارت‌اند از:

    • باب اول: مختصری از اعمال شب و روز که برخی از آداب زندگی روزمره و دعاهای ساعات روز و چگونه خواندن نماز شب در آن بیان شده است.
    • باب دوم: ذکر بعضی از نمازهای مستحب، که نماز هدیه به معصومان، نماز لیلة الدفن، نمازهای حاجت، نمازهای استغاثه و نمازهای ایام هفته از جمله آنها هستند. شیخ عباس قمی انواع استخاره و چگونه استخاره گرفتن را نیز در همین بخش آورده است.
    • باب سوم: دعاها و عوذات برای دردها و بیماری‌ها، که دعاهایی برای رفع دردها و بیماری‌های مختلف در آن بیان شده است.
    • باب چهارم: دعاهای منتخب از کتاب کافی. دعاهای این بخش نیز بیشتر برای رفع مشکلاتی مثل کمبود رزق و احتیاجات دنیوی است.
    • باب پنجم: ذکر بعض حِرزها و دعاهای کوتاه که از کتاب مُهَجُ الدّعَوات و المجتنی انتخاب شده. در این باب دعاهایی برای دور ماندن از بلاها (حرز) و نیز چند مناجات و دعاهایی برای رزق نقل شده است.
    • باب ششم: بیان خواص برخی سوره‌ها و آیات و ذکر بعضی ادعیه و مطالب متفرقه. خواص برخی آیات قرآن و سوره‌های آن که برای حل مشکلات روزمره کاربرد دارند، در این بخش ذکر شده است. دعا برای خواب دیدن افراد، دعای مطالعه، آداب عقیقه و استخاره با قرآن نیز در این باب قرار گرفته است.
    • خاتمه: مختصری از احکام اموات

    منابع کتاب | مفاتیح الجنان آنلاین

    برخی منابع که شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح الجنان از آنها استفاده کرده و در این کتاب نام برده است، به شرح زیر است:

    1.  اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی
    2. الاحتجاج نوشته احمد بن علی طبرسی
    3. الاختیار نوشته ابن باقی
    4. اربعة ایام نوشته میرداماد
    5. الأزریة مشهور به هائیه نوشته شیخ کاظم ازری
    6. إعلام الوری نوشته شیخ طبرسی
    7. الإقبال نوشته سید بن طاووس
    8. الأمالی نوشته شیخ طوسی
    9. الأمان نوشته سید بن طاووس
    10. بحار الانوار نوشته علامه مجلسی
    11. بلد الامین نوشته کفعمی

       

    خیریه شعف

    نوشته نویسنده | مفاتیح الجنان آنلاین

    شیخ عباس قمی پس از اتمام کتاب مفاتیح الجنان

    پخش ویدیو
    Shopping Basket