رمضان

رمضان و فلسفه روزه در ادیان دیگر

در این مقاله از ماه رمضان و روزه در دین اسلام و سایر ادیان الهی با شما سخن خواهیم گفت .

روزه را می‌توان یکی از ارکان اصلی ادیان به شمار آورد. در تمام ادیان الهی و بشری روزه به روش‌های مختلف وجود دارد.

رمضان ، ماه میهمانی خداست؛ ماه حضور بر سر سفرۀ پربرکت الهی؛ ماه خودسازی و خویشتنداری؛ ماه صدقه و انفاق و ماه مساوات بین فقیر و غنی و پویش به سوی احسان و نیکوکاری است.

در ماه رمضان مسلمانان  تزکیه ی نفس و اعتدال را تجربه ی می کنند.

روزه، تمرین استقامت و غلبه بر نفس است؛ پرورش دهندۀ روح پرهیزگاری است؛ سپر مؤمن در برابر آتش دوزخ، و مایۀ نزدیکی به خداوند است.

شخصی که می‌خواهد از این میهمانی به نحو شایسته بهره مند شود، باید: فضایل و ویژگی‌های ماه رمضان را بشناسد؛ برای میهمانی خدا آماده شود؛ آداب این میهمانی را رعایت کند؛ به درک درستی از شب قدر برسد؛ و با دستی پر، از این میهمانی الهی بیرون رود.

چرا باید۳۰روز روزه بگیریم؟

چند نفر یهودى محضر رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلم) مشرف شده و دانا ترین آنها مسائلى چند از حضرتش پرسید، در بین سؤالات عرضه داشت: براى چه خداوند عزّوجل سى روز، روزه بر امّتت واجب کرده و بر امم سابقه بیشتر از سى روز فرض و لازم قرار داده بود؟

نبى اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: وقتى جناب آدم (علیه السّلام) از شجره منهیّه تناول نمود آنچه خورده بود مدّت سى روز در شکمش باقى ماند پس حق تعالى بر ذریّه او واجب کرد که تا سى روز گرسنه و تشنه باشند و آنچه را که در بین این سى روز مى خورند و در خوردن مجاز هستند تفضّلى است از ناحیه حق تعالى بر ایشان و همین حکم بر جناب آدم نیز ثابت بود بارى حق عزّ و جل حکم مزبور را بر امّت من واجب گردانید.

اساساً فلسفه روزه چیست؟

در واقع روزه اساس دین اسلام است و بر این اساس بر مسلمانان واجب شده است و از فروع دین اسلام بشمار می‌آید، حضرت علی (علیه السلام) درباره حکمت روزه گرفتن می‌فرماید: «خداوند متعال بندگان خود را با زکات و نماز و روزه‌ های واجب شده نگهداری می‌کند تا به بدنشان آرامش برسد و چشمانشان خضوع یابد و نفس شان رام گردد و دلشان متواضع گردد و غرور شان زدوده شود، همه اینها به خاطر حکمت‌های که در این اعمال واجب شده است می‌باشد، چون تواضع انسان را از عزتمند بودن خالی می‌کند و فروتنی می‌بخشد و انسان رام می‌شود.

روزه در ادیان دیگر

تفاوت روزه در ادیان مختلف، از جهت تعداد روزها و نحوه گرفتن روزه‌ هاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه متفاوت است اما اصل حکم روزه وجود دارد. علاوه بر تأکید و رعایت روزه‌داری ایام خاص سال در ادیان الهی، در بسیاری از اقوام کهن پرهیز از خوردن و آشامیدن یکی از ابزار ندامت و استغفار به درگاه خداوند و به عنوان فدیه و کفاره گناهان بوده است.

در این گزارش به تفاوت روزه‌داری در ادیان مختلف الهی و اعتقادات آن‌ها در این خصوص می‌پردازیم.

روزه ۷عضو بدن در آیین زرتشت

روزه‌داری در آئین زرتشت به شکل دیگری بوده است، در این دین الهی برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم، دوازدهم، چهاردهم و بیست و یکم هر ماه از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. این چهار روز متعلق به چهار نوع از چهارپایان است و پرهیز چهار روزه از خوردن گوشت نیز یک نوع حفظ سلامتی است.

زمان و نحوه ی روزه داری در ادیان مختلف متفاوت است،در دین اسلام مسلمانان که در ماه رمضان به روزه داری مشغولند در ساعاتی که روزه دارند از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی می پرهیزند.

 

روزه‌داری یهودیان و مسیحیان

یهودیان کتاب آسمانی خود را تَنَخ می‌نامیدند، این واژه مخفف سه حرف « ت: تورات»، «نَ: نبوئیم، انبیاء»، «خ: کتوبیم [طبق قواعد عبری ک به خ تبدیل شده] =مکتوبات» است. روزه گرفتن از عبادات پیروان دین یهودیت بوده‌است.

در «عهد عتیق» به عمل روزه‌ داری اشاره شده است و حضرت موسی (ع) پیش از دریافت الواح عهد از، چهل شبانه روز در کوه سینا روزه گرفت و از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد.
روزه‌داری در یهودیت برای شِفای بیمار، به شکرانه پیروزی و نیز دور کردن خشم خدا سفارش شده است.

همچنین در «نهمین روز از ماه عبری آو» که روزی است که معبد یهودیان اورشلیم دو بار و در سالهای ۵۸۶ قبل از میلاد و ۷۰ میلادی، تخریب شد، به مدت ۶ روز به روزه‌داری می‌پردازند. این روز «شوم‌ترین روز تاریخ یهود» شناخته می‌شود.

یهودی ‌ها در «یوم کیپور» روزه می‌گیرند. یوم کیپور تعطیلی مذهبی یهودیان در ماه سپتامبر یا اکتبر است که مردم در آن روز روزه می‌گیرند و در کنیسه (نیایش‌گاه و محل اجتماعات دینی یهودیان)، دعای صبر می‌خوانند. آن روز را، روز کفاره هم می‌گویند.

هدف از روزه در دین یهودیت، استغفار از گناهان یا درخواست حاجت خاصی از خداست.

مسیحیان مانند پیروان دیگر ادیان، به روزه معتقد هستند، اما روزه این فرقه دارای قوانین و شرایط خاص و ثابت نیست. آن ‌ها آزادند در هر زمان و به هر اندازه به صورت فردی و جمعی روزه بگیرند. تنها نکته قابل توجه در انجیل این است که روزه ریاکارانه، قابل قبول نیست.

در دین اسلام برای مسلمانان سی روز روزه واجب شده است و دز این سی روز روزه داران از هنگام اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند.

روزه‌های مرسوم کاتولیک‌ها

کاتولیک‌ ها در روز چهارشنبه خاکستر و نیز روز جمعة الصلیب روزه می‌گیرند. هم چنین در تمامی روزهای جمعه ماه انابت نیز که دوران توبه و تعمق کاتولیک هاست، از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند.

نحوه روزه گرفتن در میان کاتولیک ‌ها به این صورت است که در دو روزِ چهارشنبه خاکستر و جمعه الصلیب، خوردن دو نوع غذای ساده و یک غذای معمولی مجاز است، اما مصرف گوشت ممنوع می‌باشد. روزه گرفتن در سایر روزهای جمعه اختیاری است و برخی از کاتولیک ‌ها به جای روزه، به توبه یا برگزاری دعاها یی ویژه می‌ پردازند.

در این روز‌ها باید از خوردن گوشت و هر گونه لبنی جات پرهیز کنند و البته به غیر از ماهی و همچنین از خوردن روغن و شراب نیز بپرهیزند.

روزه در میان ارتدکس‌ها

پیروان کلیسای ارتدوکس شرق، دوره‌ های مختلفی برای روزه دارند؛ از جمله ماه توبه روزه رسولان، روزه معراج مریم مقدس به آسمان، روزه ویژه میلاد مسیح، و نیز چند روزه یک روزه ، تمام روزهای چهارشنبه و جمعه، روز روزه محسوب می‌شود، مگر در هفته‌هایی که در آن‌ها روزه نگرفتن بلامانع است.

نحوه روزه داری در میان ارتدکس‌ها این گونه است که معمولاً از خوردن گوشت، لبنیات و تخم مرغ پرهیز می‌شود. خوردن ماهی در برخی ایام روزه مجاز و در برخی دیگر غیرمجاز است.

روزه در میان پروتستان‌ها

در میان پروتستان‌ ها زمان روزه به خود افراد، کلیساها، سازمان‌ ها یا جوامع مسیحی بستگی دارد. برخی به طور کامل از لب زدن به آب و غذا خودداری می‌کنند، اما برخی دیگر تنها به نوشیدن مایعات اکتفا می‌کنند و غذاهای خاصی می‌خورند. آن‌ها از خوردن یک یا چند وعده غذا صرف نظر می‌کنند و از تن دادن به وسوسه‌ های خوردنی و غیرخوردنی اجتناب می ‌نمایند.

در دین اسلام برای مسلمانان که در ماه رمضان به روزه داری می پردازند در هنگام روزه داری از خوردن و آشامیدن هر نوع مایعاتی و خوراکی می پرهیزند.

در ماه میهمانی خدا پویش رمضان ماه نیازمندان را فراموش نکنیم.

پویش رمضان ماه نیازمندان

موسسهٔ خیریهٔ شعف با هدف حمایت از ایتام و نیازمندان جامعه در راستای  پویش ماه رمضان دراین امرخیرو خدا پسندانه دست به کار شده و از هر آنچه که درتوان خویش دارد برای کمک به محرومان دریغ نمی‌کند.

این موسسهٔ خیریه در این امر نیکو از مردم عزیز، با توجه به شرایط و توانایی هر شخص در زمینهٔ احسان و کمک‌ های نقدی از جمله صدقه و کفاره و همین طور فطریه که به صورت صدقه آنلاین و فطریه آنلاین قابل پرداخت می‌باشد و همچنین کمک ‌های غیر نقدی از جمله تهیهٔ غذای گرم و تهیهٔ ۲۰۰ بسته ارزاق که از طریق سامانه نیکی یار قابل اهدا هستند دعوت به عمل می‌آورد.

یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی جامعهٔ امروزکمک به یتیمان و تهیدستان است.

خوب است که باتوجه به وضعیت اقتصادی امروز کشورمان هرانچه
که از نیکوکاری و مهربانی دردستان خود می بینیم از هموطنان قشرضعیف جامعه دریغ نکنیم و نگزاریم سفره‌ هایشان خالی باشد.

درماه میهمانی خدا نیازمندان و ایتام را برسرسفرهٔ خویش میهمان کنیم.

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *