طرح کسب و کار در خیریه ها

ضرورت داشتن طرح کسب و کار در خیریه ها

ضرورت داشتن طرح کسب و کار در خیریه ها چیست؟ هر خیریه و موسسه های مردم نهادی به یک طرح یا برنامه کسب و کار احتیاج دارند. زیرا خیریه ها هم یک مدل کسب و کار به شمار می‌آیند. خیریه ها پیش از تقاضای بررسی شرایط مالی برای بهرمندی از معافیت های مالیاتی، باید مدل کسب و کار خود را تعیین کنند. البته در تعریف، سازمان مردم نهاد و موسسه خیریه باهم تفاوت هایی دارند اما از نظر قانونی اکثر دستورالعمل ها و مقررات در میان این دو یکسان هستند و در کشور ما هم هر دو خیریه محسوب می شوند. در هر صورت داشتن طرح جامع برای هر موسسه مردم نهاد یا خیریه به همان میزان یک فعالیت تجاری، لازم است. بنابراین یکی از اساسی ترین مسئولیت های هر موسسه خیریه ای برای آغاز فعالیت، داشتن طرح کسب و کار است.  

منافع داشتن طرح کسب و کار در خیریه ها

  • راضی کردن سهامداران یا خیرین عمده برای فراهم کردن نیاز های مالی خیریه؛
  • جلب توجه اشخاص برای عضویت در هیئت مدیره و شرح فعالیت خیریه موردنظر؛
  • برنامه کسب و کار، در قالب یک راهنما برای موسسه های خیریه می باشد، تا از راه اصلی خود خارج نشوند.

طرح کسب و کار در خیریه ها

موارد لازم در طرح کسب و کار خیریه ها

برنامه کسب و کار در کل طول کار خیریه قابل استفاده می باشد و هر تحول و دگرگونی در دفتر و دستک اداری خیریه، در آن اعمال خواهد شد. برنامه فعالیت های تجاری احتمال دارد بسیار کوتاه باشد اما طرح فعالیت موسسه های خیریه و ارگان های تشکیل شده توسط مردم احتمال دارد مشروح و بسیار طولانی باشد. قالب برنامه فعالیت برای موسسه های خیریه بسته به نوع آن ها فرق دارد، اما در مجموع موارد چندگانه آن که به صورت بین اللمل و مشترک هستند، به صورت زیر است:

چکیده اجرایی برنامه کسب و کار

چکیده اجرایی برنامه کسب و کار، بر تمام برنامه فعالیت خیریه مرور کوتاه و خلاصه ای است. چکیده برنامه باید به اندازه لازم چشمگیر و مخاطب پسند باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. همچنین فعالیت و امور خیریه، سررسید راه اندازی برنامه، نقاط قوت و قدرت های خاص موسسه خیریه  باید در چکیده طرح، قید شوند. فهرستی از کالاها، سرویس ها یا امور اجرایی خیریه در چکیده طرح بیان خواهد شد. برنامه های بازاریابی خیریه و نحوه گردآوری و تامین منابع مالی خیریه هم در این خلاصه این برنامه درج خواهد شد.

طرح کسب و کار در خیریه ها

تشکیلات نهادی و سازمانی

بیان نحوه شکل گیری نهادی و نحوه یکپارچه سازی خیریه، از اعضای مدیریت تا پرسنل و نیز توصیف موسسه و شعبه های پیرو آن و فرایند ارتقا نهاد و ارگان در این بخش درج خواهد شد. از طرفی آرمان های موسسه خیریه، طرح ریزی برای پیشرفت آن و لیستی از چند کار و تحول و دگرگونی که خیریه در منطقه ای منحصربه فرد به وجود آورده به صورت لست در این قسمت درج خواهد شد.  

کالاها، امور خیر یا سرویس ها

لیست و شرح محصولاتی که احتمال دارد خیریه تولید، ارائه یا پخش نماید، امور یا سرویس هایی که ارائه می کند و یا تصمیم به ارائه آن ها را دارد از قبیل پروسه های تحویل، منابع و کالاها، منافع آنچه که سازمان خیریه ارائه می دهد و طرح های توسعه آتی خیریه، در این بخش شرح داده خواهد شد. علاوه براین در این بخش اطلاعات مربوط به هر نوع امکان انتشار، نشانه های تجاری یا سربلندی هایی که خیریه به آن رسیده است، باید درج شود. در آخر در این بخش هر کالا و سرویس ها و امور تازه ای را که خیریه تصمیم دارد در آینده ارائه دهد نیز شرح داده خواهد شد.  

طرح های بازاریابی

هر موسسه خیریه برای پر کردن این بخش باید به پرسش هایی جواب دهد ازجمله: سعی در رسیدن به چه آرمان و اهدافی دارید؟ به منظور دستیابی به اهداف چه اموری انجام می دهید؟ بخش هایی که در آن ها کار می کنید کدامند و چه سرویس هایی ارائه می دهید؟ زیر شاخه های زمینه کاری خیریه شما کدام است؟ بعد از جواب دادن به این سوال ها، فرایند و نیاز بازار خود، سرویس های خیریه خود و اینکه چه موسسه های رقیب دیگری احتمال دارد داشته باشید را در این بخش شرح دهید. فهرست امور بازاریابی خیریه، ارزیابی ها و نتیجه مطالعات بازار، رسانه ها و شبکه های ارتباطی خود در این بخش به صورت لیست، ارائه دهید. روزمه موفقی از امور تبلیغاتی خیریه خود را در این قسمت پیوست نمایید.

طرح کسب و کار در خیریه ها

طرح اجرایی

در این بخش باید بیان شود که موسسه شما به چه صورت تصمیم دارد خدمت رسانی کند؟ دارای چه تجهیزاتی است؟ به چه صورت تاثیر طرح ها و سرویس هایش را تجزیه و تحلیل می کند؟  

نظارت و گروه سازمانی

اطلاعات افراد فعال در تیم مدیریت خیریه و تخصص همه پرسنل باید در این بخش ذکر شوند.  
همچنین بخوانید:

سازمان های مردم نهاد در توسعه اقتصاد سبز چه تاثیری دارند؟

 

سرمایه گذاری

در این قسمت ساختار مالی و سرمایه گذاری خیریه ازجمله وام های گرفته شده، قسط ها، دیون و دارایی ها شرح داده خواهد شد. از طرفی مسئله اینکه آیا خیریه شعبه ها و یا نمایندگی های پیرو دارد یا خیر نیز در این قسمت بیان می شود.  

برنامه ریزی مالی

این قسمت از برنامه باید شرایط مالی کنونی و آتی مالی پیش ‌بینی شده خیریه را شرح دهید؟ و شرح دهید که درآمد خیریه گونه تامین می شود؟ در این قسمت باید گزارش های مالی درج شود.  

ضمیمه برنامه کسب و کار خیریه

در پیوست این طرح، فهرست پرسنل کلیدی، لیست مدیران، گزارشات چاپ شده و نمودارها، تبلیغات و دیدگاه خیریه و گزارش سالیانه آن، پیوست می شود. در آخر، نگذارید برنامه فعالیت خیریه شما صرفا در قفسه باشد. مجددا آن را بررسی و ارزیابی نمایید. طرح و برنامه فعالیت خود را به یک طرح تفصیلی تبدیل و آن را آپدیت کنید.  
cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *