وقف مجازی

وقف مجازی| فضای مجازی فرصتی تازه برای وقف و ترویج سنت وقف

وقف مجازی 

وقف مفهوم تازه و جدیدی نمی باشد. سنت وقف سنتی کهن است که از دیرباز مردم به آن توجه می نموده اند. در واقع، مردم از گذشته بخشی از اموال خود را صرف امور عام المنفعه می نموده اند. به طور مثال، افراد متناسب با نیاز جامعه اقدام به ایجاد مدرسه، بیمارستان، چاه آب و … کرده و آن را وقف می نموده اند. در شکل سنتی وقف. موقوفه باید دارای ابعاد فیزیکی بوده و قابل رویت باشد.

اما امروزه و با ترویج استفاده افراد از فضای مجازی، وقف نیز شکل تازه ای به خود گرفته است. به طور مثال، در وقف مجازی، نیازی نیست. که موقوفه دارای ابعاد مکانی و فیزیکی باشد. علاوه بر این فضای مجازی فرصتی بسیار مناسب برای ترویج سنت وقف به وجود آورده است.

با توجه به این که امروزه بسیاری از افراد به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند، باید در این فضا به صورت مداوم فعالیت نموده و افراد را به سمت کارهای نیک تشویق نمود. وقف آثار و برکات بسیار زیادی در زندگی افراد و جامعه دارد. به همین دلیل است که باید به صورت ویژه به آن توجه نمود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی وقف مجازی و نمونه هایی از آن بپردازیم. پس اگر شما هم می خواهید بیشتر با وقف مجازی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وقف مجازی

نمونه هایی از وقف مجازی :

همان گونه که اشاره شد، در وقف مجازی، موقوفه ها دارای ابعاد فیزیکی نمی باشند. موقوفه های مجازی می توانند دارای انواع مختلفی باشند. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود :

وقف وب سایت :

بسیاری از افراد امروزه برای آگاهی از اخبار و اطلاعات در وب سایت ها و فضای مجازی جست و جو می نمایند. وب سایت هایی که در جهت افزایش آگاهی مردم  فعالیت می کنند. را می توان نوعی موقوفه مجازی محسوب نمود. چرا که صاحبان این وب سایت ها،  وب سایت خود را در راه آگاهی رسانی به مردم وقف نموده اند. به طور مثال می توان به وب سایت هایی که درباره روش های کمک به نیازمندان اطلاع رسانی می کنند، اشاره نمود.

وقف سامانه های پیام رسان :

از جمله نمونه های وقف مجازی می توان به پیام رسان ها اشاره نمود. به عبارت دیگر، پیام رسان هایی که برای نشر اخبار و مقالات مربوط به موسسات خیریه به وجود آمده اند. و یا سامانه های پیامکی که در جهت نشر اخبار نیکوکاری فعالیت می نمایند را می توان از جمله موقوفه های مجازی به شمار آورد.

وقف صفحات در شبکه های اجتماعی مختلف :

بسیاری از افراد، امروزه با شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام آشنایی دارند. به همین دلیل از این شبکه های اجتماعی می توان در جهت گسترش کارهای خیر استفاده نمود. به عنوان مثال می توان پیجی را در اینستاگرام برای معرفی پویش های نیکوکاری و یا معرفی موسسات خیریه معتبر اختصاص داد.

وقف کلاس های آنلاین :

گسترش علم و دانش یکی از اموری است که در دین بسیار به آن تاکید شده است. امروزه کلاس های آنلاین، بستری را فراهم نموده اند که می توان به راحتی در آن ها به نشر و علم و دانش پرداخت. بسیاری از افراد از این فرصت برای کمک به گسترش زیر ساخت های علم و دانش در جامعه استفاده می نمایند. در این شکل از وقف مجازی، افراد علم و دانش خود را به واسطه کلاس های آنلاین در اختیار سایرین قرار می دهند.

استفاده از فضای مجازی جهت تشویق افراد به وقف :

علاوه بر وقف مجازی، از فضای مجازی می توان برای ترغیب افراد به وقف نیز استفاده نمود. به طور مثال، می توان در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی پویش های مردمی مختلفی را راه اندازی نمود و مردم را با سنت وقف آشنا کرده و آثار و برکات وقف را برای آن ها تشریح نمود. همچنین می توان از طریق بستری که شبکه های اجتماعی در اختیار افراد قرار می دهد، نیازمندی های جامعه و افراد نیازمند را شناسایی نمود و به خیرین معرفی کرد تا در صورت تمایل در آن ها سرمایه گذاری نمایند.

به صورت کلی باید از تمامی قابلیت های فضای مجازی در جهت ترویج کارهای نیکو استفاده نمود. چرا که فضای مجازی امروزه کاربران بسیاری دارد و با فعالیت در آن می توان با افراد زیادی ارتباط برقرار نمود.

 

روش های دیگر برای کمک به نیازمندان و جامعه :

علاوه بر وقف مجازی، راه های دیگری نیز برای کمک به نیازمندان وجود دارد. از جمله این راه ها می توان به صدقه اشاره نمود. برای پرداخت صدقه نیز می توان از بستر فضای مجازی و اینترنت استفاده کرد. به همین دلیل امروزه مفهومی به نام صدقه آنلاین به وجود آمده است. به عبارت دیگر شما می توانید.از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی که در وب سایت موسسات خیریه معتبر قرار داده شده است، اقدام به پرداخت صدقه نمایید. بنابراین دیگر نیاز نیست برای پرداخت صدقه به صورت حضوری به موسسات خیریه مراجعه نمود. شعف(شهید عبدالحمید فتاحیان) یکی از موسسات خیریه معتبر و خوش نام می باشد. شما می توانید برای کمک به نیازمندان و پرداخت صدقه آنلاین از خدمات موجود در وب سایت شعف استفاده نمایید. علاوه بر صدقه آنلاین، شما می توانید از طریق وب سایت شعف. در پویش های نیکوکاری شرکت کرده و سرپرستی ایتام را نیز بر عهده بگیرید.

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

سخن پایانی :

در این مقاله به مفهوم و مصادیق مختلف وقف مجازی پرداختیم. همان گونه که اشاره شد، از فضای مجازی می توان برای ترویج افراد به سنت وقف نیز استفاده نمود. همچنین باید سعی نمود تا از طریق فضای مجازی افراد را با روش های جدید کمک به نیازمندان آشنا نمود. به طور مثال روش های مختلف مانند صدقه آنلاین، سرپرستی ایتام و … را به مردم معرفی نمود. و از آن ها برای کمک به نیازمندان دعوت کرد. ما در موسسه خیریه شعف با تمام وجود تلاش می کنیم تا آگاهی های لازم در حوزه نیکوکاری و سایر حوزه های مرتبط را در اختیار مردم عزیزمان قرار دهیم.

One Response

Average
5 Based On 1

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *