زندانیان جرائم غیرعمد

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد

یکی از کارهای خیر که در ماه رمضان باید توجه ویژه‌‌ای به ان داشت، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است مخصوصا که امسال با بحران که با بحران شیوع ویروس کرونا نیز همراه هستیم.

ویروس منحوس و عجیب و غریب کرونا همه جهان و جهانیان را از بهداشت عمومی و شخصی، کار و اقتصاد، فعالیت‌های اجتماعی، رسم و رسوم و مذهب تا حتی حقوق و قضا را متاثر و غافل‌گیر کرده است.

در حال حاضر که درمانی برای این ویروس پیدا نشده تنها راه چاره برای جلوگیری از گسترش یا اپیدمی آن، محدود کردن روابط انسانی یا به عبارتی فاصله گذاری اجتماعی است.

به همین خاطر کارکنان نهاد‌های مختلف که به مردم خدمت رسانی می‌کنند به صورت شیفتی یا نوبتی در محل کار و برای انجام وظیفه حاضر می‌شوند و سازمان‌ها و ادارات با حداقل نیروی ممکن کار می‌کنند. قوه قضاییه هم در راستای قوانین ستاد ملی شکست کرونا، ساعات و ایام کار سازمان‌های قضایی را کاسته و تلاش می‌کند از مراجعات حضوری مردم و اصحاب دعاوی تا جایی که ممکن است ممانعت نماید و یا امور مراجعین را به صورت اینترنتی پیش ببرند.

اما تاسیس حقوقی زندان که مرکز اجتماع تعداد زیادی انسان است و به آسانی دیگر اجتماعات قابل انحلال و متفرق نمودن این انسان‌ها وجود ندارد، چه؟

در این اوضاع باید به فکر برگزاری جشن‌های گلریزان با روش‌های مدرن باشیم و از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی جهت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استفاده کنیم.

 

چرا آزادی زندانیان؟

ممکن است از خود سوال کنید بین این همه کار خیر چرا آزادی زندانیان؟ اول از همه باید بگوییم در کار خیر آزادی زندانیان صرفا زندانیانی است که طی جرائم غیرعمد گرفتار شده‌‌اند و دوم اینکه زندان هزینه‌های بسیاری را برای شخص، خانواده او و جامعه به همراه خواهد داشت.

در وضعیتی که جمعیت کیفری زندانی در زندان‌های ایران، از ظرفیت استاندارد زندان‌ها بیشتر است، به صورتی که هر زندانی یک تخت ندارد و ممکن است برخی روی زمین بخوابند یا تجهیزات نظافتی و بهداشتی زندان‌ها که محدود است و کفاف تعداد بالا را نمی‌دهد، ما نباید به فکر آن‌ها باشیم؟

در کل جهان همواره سعی بر این است که افراد هر چه کمتر وارد زندان شوند و یا در صورتی که زندانی شدند هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

کارنامه درخشان ستاد دیه در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نشان دهنده این است که کمک‌های مردمی در ماه رمضان بسیار افزایش پیدا می‌کند و در این ماه بیش از ده‌ها هزار نفر زندانی به کانون گرم خانواده برگشته اند.

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در کرونا

در وضعیت فعلی که مثل قبل امکان برپایی چالش حضوری و جشن‌های گلریزان وجود ندارد، این زمینه فراهم شده که از پتانسیل‌های محیط مجازی و فناوری‌های امروزی در راستای دریافت کمک‌های نیکوکاران برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به کار گرفته شود.

اگر افراد مورد اعتماد مردم با انجام امور هنرمندانه و طبق دیدگاه‌های مدرن و سلیقه مخاطبان اقدام کنند می‌توانند در دریافت کمک‌های مردمی جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تاثیرگذار باشند. در وضعیتی که ویروس منحوس کرونا در حال گسترش است باید مجموعه‌های خلاق، پر انرژی و با استعداد، روش‌های نوینی از امور انجام شدنی در شبکه‌های مجازی به منظور افزایش کمک‌های مردمی به ستاد دیه به کار گرفته و نتایج آن را در سطح همه شهر و استان‌ها مطرح کنند که همه برای کمک ترغیب شوند.

همه می‌دانیم که میزان کار و ظرافت در محیط مجازی برای جلب توجه خیران بسیار زیاد است، اما افراد ماهر در زمینه‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی این امکان را دارند تا از تخصص و مهارت خود بهرمند شوند و کمک‌های مردمی به ستاد دیه را گسترش دهند.

در واقع اگر محتواهایی که برای دریافت کمک‌های مردمی در فضای مجازی استفاده می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار باشد این امر به آسانی حتی در سطح جهانی اتفاق می‌افتد.

در شرایط فعلی که ضدعفونی مرتب دست‌ها با آب و مایع دستشویی، استفاده از ماسک و دست‌کش که بیرون از زندان هم به مشکل پیدا می‌شود و از همه مهم‌تر رعایت فاصله با دیگران که بسیار مهم و ضروری است، در میان زندانیان این موارد ضرورتی بیشتری خواهند داشت. پس باید این ضرورت‌ها و نیازها را درک کنیم و سعی کنیم که در کم جمعیت کردن زندان‌های کشور تلاش کنیم.

child-poor-water

صدقه آنلاین شعف

در باب صدقه امام باقر (ع) می فرمایند :

 

صدقه 70 بلا از بلاهای دنیا را به همراه مرگ بد را از انسان دفع می کند و صدقه دهنده هر گز با مرگ بد نمی میرد علاوه بر اجر اخروی که برای او ذخیره می شود .

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *