کارخیر

تاثیر کار خیر بر آرامش روان

کارخیر و آرامش روان

 

شاید بیان این نکته کمی جالب باشد اما با انجام کار خیر، علاوه ‌بر بهره بردن از پاداش اخروی، شما از مزایای دنیوی نیز بهره‌مند می‌شوید. در دین و آئین ما همواره به این نکته اذعان شده که انجام کار خیر تاثیرات مثبتی در زندگی ما دارد. علاوه ‌بر دستورات دین و آیینی که از گذشته تا به‌ حال باقی ‌مانده، تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهند که انجام کار خیر می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی در سلامت روانی ما داشته باشد. ما در این محتوا قصد داریم که به‌ طور کامل برای شما در رابطه با کمک به نیازمندان و تاثیر آن در زندگی صحبت کنیم. اگر قصد دارید بیشتر در این ‌رابطه بدانید، ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

کارخیر

کار خیر چیست؟

قبل ‌از بررسی تاثیر کار خیر بر آرامش روان، بیایید با یکدیگر بررسی کنیم که اصلا نیکوکاری و کمک به نیازمندان شامل چه مواردی می‌شود. در حال حاضر موسسه ‌های خیریه و بنیاد نیکوکاری زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند که هدف اصلی‌شان کمک به نیازمندان است. پرداخت صدقه‌ آنلاین، تهیه جهیزیه، کمک به بیماران و … از خدمات این خیریه ‌ها و بنیاد های نیکوکاری می‌باشد. اما علاوه‌ بر فعالیت این بنیاد ها،  کمک مادی و معنوی ما انسان ‌ها به همنوعان نیازمندمان، با نام کار خیر شناخته می‌شود. برای مثال رفع بیماری، تهیه اقلام ضروری، پایه ریزی شرایط پیشرفت، بهبود سلامت روانی افراد و به ‌طور کلی کمک همه‌ جانبه به همنوعانمان، کار خیر است. 

بررسی تاثیر کار خیر و آرامش روان 

بعد از صحبت در رابطه با چیستی کار خیر و لزوم دقت به سلامت روان، بهتر است که برای شما در رابطه با تاثیر کار خیر بر سلامت روان صحبت کنیم. 

بهبود هوش اجتماعی با کار خیر

یکی از مزایا و تأثیرات کار خیر بر آرامش روان، بهبود و ارتقاء هوش اجتماعی می‌باشد. هر چه شما خصوصیات برون‌گرایی را در خودتان افزایش دهید، هوش اجتماعی شما نیز بهبود پیدا می‌کند. کمک به همنوعان باعث می‌شود تا شما در اجتماع حضور فعالی داشته باشید. حضور فعال می‌تواند در ادامه هوش اجتماعی شما را ارتقا بخشد. تقویت هوش اجتماعی نیز می‌تواند به‌ طور کلی به ‌سلامت روان شما منجر شود.

 بهبود قدرت تصمیم ‌گیری 

با کار خیر شما می‌توانید قدرت تصمیم ‌گیری خودتان را بهبود ببخشید. برای مثال توانایی نه گفتن و گرفتن تصمیمات درست در شرایط حساس و ضروری، از زیر مجموعه‌ های بهبود قدرت تصمیم‌گیری می‌باشند. اگر شما شرایط سخت را با تمام وجود تجربه کنید و همراه همنوعان خود در این شرایط باشید، راحت‌تر می‌توانید در شرایط مشابه تصمیم بگیرید. 

کارخیر

مقابله آسان‌تر با استرس و فشار 

از دیگر تأثیرات کار خیر بر آرامش روان ما می‌توانیم به مقابله با استرس و فشار های ذهنی اشاره کنیم. اما رفتار های خیرخواهانه و کمک به همنوعان می‌تواند آرامش سرشاری را در شما ایجاد کند. این اتفاق به شما کمک میکند تا شادی و نشاط  بیشتری را تجربه کنید و در ادامه این احساس می‌تواند با استرس ‌ها احساسات منفی شما مقابله داشته باشد. این روند در انتها می‌تواند امید به زندگی و شادابی را در شما افزایش دهد. 

بهبود مسئولیت‌ پذیری با انجام کار خیر

شما با کمک به افراد و کار خیر، مسئولیت‌ پذیری در قبال اجتماع و همنوعان خودتان را یاد می‌گیرید. این ‌موضوع به شما کمک می‌کند تا در زندگی خودتان نیز راحت‌تر مسئولیت ‌ها و نقش ‌های خودتان را بپذیرید و آن‌ ها را به نحو احسن انجام دهید. 

بهبود کیفیت کلی زندگی

تحقیقات انجام‌ شده در سراسر جهان نشان می‌دهد که انجام کار های خیرخواهانه و کمک به افراد باعث می‌شود تا علاوه‌ بر سلامت روان، سلامت جسم شما نیز بهبود پیدا کند. ممکن است بسیاری از شما شنیده باشید که ریشه بسیاری از بیماری ‌ها در روان مریض یافت می‌شود. پس با انجام کار خیر، شما علاوه‌ بر بهبود سلامت روان، می‌توانید سلامت جسمی خودتان را نیز بهبود ببخشید. این ‌موضوع می‌تواند به شما کمک کند که به ‌طور کلی کیفیت زندگی خودتان را بالاتر ببرید و درد های جسمی و روانی را تا آنجا که می‌توانید کاهش دهید. 

 

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

جمع‌بندی 

به‌ طور کلی تاثیر کار خیر بر آرامش روان موضوعی ثابت شده می‌باشد. هم از نظر دین و آیین و هم از نظر علمی برای همه روشن و واضح می‌باشد که کار خیر می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی زندگی ما داشته باشد. برای انجام کار خیر شما باید به دستورالعمل ‌هایی دقت داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر از مزایای این اقدام بهره ببرید. برای مثال به سراغ فعالیت ‌هایی بروید که خودتان نیز از آن‌ ها لذت می‌برید. اگر از تهیه لوازم ضروری برای کودکان لذت می‌برید، قاعدتاً باید همین کار را از زیرشاخه ‌های کار خیر در پیش بگیرید.

یا از طرف دیگر، اگر حس می‌کنید انجام برخی از کارها می‌تواند در روحیه شما تاثیر منفی بگذارد به ‌هیچ‌ عنوان به سراغ انجام این فعالیت ‌ها نروید. برای مثال اگر از خون می‌ترسید نباید به سراغ کمک ‌های امدادی و کار های این‌چنینی بروید. علاوه‌ بر این موضوع، در کمک کردن زیاده‌روی نکنید و به اندازه توانایی خودتان کمک کنید. اجازه ندهید که زندگی شما وقف کمک کردن به دیگران شود زیرا در این شرایط رضایت کلی شما از زندگی‌ پایین می‌آید.

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *