نذر فرهنگی

نذر فرهنگي چيست و چگونه مي تواند به نيازمندان کمک نمايد؟

نذر فرهنگي چيست؟

خيلي مواقع مي شنويم که فردي مي گويد براي برآورده شدن حاجاتش، نذري کرده است. اما شايد با معناي دقيق نذر و انواع آن به صورت کامل آشنايي نداشته باشيم. در واقع، نذر به معناي متعهد شدن انسان به انجام کار خوب و يا ترک کار بد در راه خدا مي باشد. به طور مثال، فردي مي گويد اگر فرزندم شفا پيدا کند، مبلغ صد هزار تومان را در راه خدا به افراد نيازمند کمک مي کنم. در صورتي که حاجت فرد نذر کننده برآورده گردد، شخص بايد نذر خود را انجام دهد. البته لازم به ذکر است که نذر داراي شرايطي است. به طور مثال فرد نذر کننده بايد عاقل و بالغ بوده و داراي اختيار باشد. به عبارت ديگر فرد نبايد از روي اجبار و يا عصبانيت نذر کند. همچنين موردي که فرد  مي خواهد نذر کند بايد در حد توانش باشد.

نکته حائز اهميت در خصوص نذر، آن است که واژه نذر بيشتر براي امور مادي ميان مردم جا افتاده است. در صورتي که نذر تنها محدود به امور مادي نمي شود و داراي ابعاد مختلفي است. به همين دليل در اين مقاله قصد داريم تا به نذر فرهنگي که يکي از ابعاد مهم نذر مي باشد، بپردازيم. پس اگر شما هم مي خواهيد با مفهوم نذر فرهنگي آشنا شويد، تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

نذر فرهنگی

نذر فرهنگي چيست؟

در شرايط اقتصادي امروز شايد براي همه افراد امکان پذير نباشد که پولي را به عنوان نذر در نظر بگيرند. در اين شرايط مي توان از نذر فرهنگي کمک گرفت. در نذر فرهنگي، به جاي پول، مهارت هاي افراد و قواي فکري آن ها مورد استفاده قرار مي گيرد. به عبارت ديگر، در نذر فرهنگي، افراد نذر مي کنند تا در صورت برآورده شدن حاجاتشان، کاري تخصصي يا فکري براي افراد نيازمندان انجام دهند. از جمله مزاياي اين نوع نذر اين است که سطح آگاهي در جامعه بالا مي رود. همچنين ترويج اين نوع نذر مي تواند به گسترش کارهاي فرهنگي در جامعه کمک نمايد. از ديگر مزاياي انجام نذر فرهنگي اين است که باعث ايجاد حس اميد و نشاط در ميان افراد نيازمند جامعه مي گردد.   

نمونه هايي از نذر فرهنگي :

همانند نذر مادی، نذر فرهنگي نیز دارای ابعاد مختلفی است. در ادامه به معرفی چند نمونه از انواع نذر فرهنگی می پردازیم :

 

تدريس درس و يا مهارت هاي مختلف به افراد نيازمند :

در این نوع نذر، افراد متعهد می شوند تا در صورت برآورده شدن حاجاتشان، مهارت های درسی و یا تخصصی که دارند را به صورت رایگان به افراد نیازمند آموزش دهند. به طور مثال این افراد به نقاط محروم و کم برخوردار شهر خود رفته و به کودکان آموزش های لازم را ارائه می دهند. در صورتی که افراد شرایط و یا امکانات رفتن به بخش های مختلف شهر را نداشته باشند، می توانند از امکانات فضای مجازی استفاده نمایند. به عبارت دیگر، این افراد می توانند آموزش های خود را به صورت آنلاین به افراد نیازمند ارائه دهند. از این طریق می توان سطح علمی افراد مختلف را در جامعه افزایش داد.

اهداي کتاب به نيازمندان :

در این روش، افراد برای کمک به نیازمندان، کتاب های درسی و یا علمی خود را به افراد نیازمند اهدا می نمایند. همچنین می توان این کتاب ها را به کتابخانه ها و یا مدارس موجود در مناطق محروم نیز اهدا نمود تا افراد نیازمند از آن ها استفاده نمایند. این روش می تواند کمک شایانی به کودکان نیازمند نماید. چرا که بسیاری از کودکان به دلیل عدم توانایی در خرید کتب درسی از درس خواندن و کسب دانش باز می مانند. بنابراین از طریق اهدا کتاب می توان سطح آگاهی را در جامعه بالا برده و به کودکان و افراد نیازمند کمک  نمود.

نذر فرهنگی

مشاوره دادن به افراد نيازمند :

افرادی که در زمینه مشاوره تحصیلی و یا روانشناسی تخصص دارند، می توانند در وقت های آزاد خود به افراد نیازمند مشاوره های لازم را به صورت رایگان ارائه نمایند. برای این منظور نیز می توان از فضای مجازی استفاده نمود. به طور مثال در صورتی که امکان مراجعه حضوری به افراد نیازمند را نداشته باشید، می توانید به صورت آنلاین، راهنمایی ها و مشاوره های لازم را به آن ها ارائه دهید.

نذر مادي را نيز فراموش نکنيد :

در کنار نذر فرهنگي نباید از نذر مادی نیز غافل شد. چرا که در شرایط اقتصادی امروز بسیاری از افراد توانایی برآورده کردن نیازهای مالی خود و خانواده شان را ندارند. برای این منظور می توان مبلغی را برای کمک به نیازمندان نذر کرده و یا اقدام به اطعام نیازمندان نمود. موسسات خیریه معتبر می توانند در این زمینه به کمک خیرین بیایند. زیرا این موسسات، افراد نیازمند را شناسایی می نمایند و می توانند از راه درست به آن ها کمک کنند. بنابراین بهتر است برای کمک به نیازمندان از موسسات خیریه کمک گرفت. یکی از خوشنام ترین موسسات خیریه، موسسه خیریه شعف(شهید عبدالحمید فتاحیان) می باشد. راه های متفاوتی برای کمک به نیازمندان در خیریه شعف در نظر گرفته شده است. به طور مثال شما می توانید از طریق بخش صدقه آنلاین که در وب سایت شعف قرار داده شده است، هر چقدر که در نظر دارید به افراد نیازمند کمک نمایید.

از دیگر خدمات موسسه خیریه شعف می توان به راه اندازی پویش های نیکوکاری و سرپرستی ایتام اشاره نمود. همان گونه که اشاره شد، سرپرستی ایتام نیز یکی دیگر از راه های کمک به نیازمندان می باشد. در این روش، شما می توانید به صورت مستمر از برخی از کودکان و خانواده های نیازمند حمایت مالی نمایید.

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

سخن پاياني :

در این مقاله به معرفی نذر فرهنگي و ابعاد مختلف آن پرداختیم. همان گونه که اشاره شد، نذر فرهنگي می تواند تاثیر بسیاری در رشد و تعالی جامعه داشته باشد. بنابراین باید تلاش نمود تا این نوع نذر را در جامعه گسترش دهیم. لازم به ذکر است که تلاش برای گسترش نذر فرهنگي ، نباید موجب بی توجهی به نذر مادی گردد. زیرا نذر برای موارد مادی نیز در شرایط کنونی جامعه ضروری است.

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *