وقف چیست و چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

وقف چیست و چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

متاسفانه وقف و خیرات در کشور ما چندان وضعیت مطلوبی ندارد. وقف یعنی ملکیت خود را از مالی سلب کرده و منافع آن را در راه خدا و امور خیر قرار دهید.

شاید از خود بپرسید وقف چیست و چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

وقف یک سرمایه گذاری در تاریخ است، همانطور که در قرآن آمده است کار های مبارک مانند درختی است که ریشه آن در زمین است اما شاخه هایش در آسمان.

وقف یعنی رابطه با تاریخ.

وقف یعنی گذشتگان به یاد آیندگان هستند و آیندگان که از موقوفات استفاده می کنند استغفار می کنند  برای گذشتگان.

وقف مانند بده و بستون است که گذشتگان دلسوزی دارند و خیر می کنند برای آینده ها و آینده ها دعا می کنند در حق گذشتگان.

دروقف “من” می شود “ما” وقتی ملکی برای من است می شود من، اما وقتی وقف می شود دیگر “من” نیست و “ما” است.

جامعه اسلامی دوست دارد این “ما” ها زیاد شود…

انواع وقف به اعتبار کسانی که برای آن ها وقف می‌شود:

وقف عام

استفاده کنندگان از این وقف قشر یا گروه خاصی نیستند مثل وقف زمین برای مسجد.

وقف خاص

گروه خاصی حق استفاده از این وقف را دارند مثل وقف چیزی برای اهالی یک منطقه یا دانش آموزان یک مدرسه.

تجربه ثابت کرده هروقت کارها را به پشتوانه مردمی گره زدیم آن کار هم ماندگار شده است و هم اثر گذار. متاسفانه در حال حاضر فرایند وقف و خیرات زیاد بروز نیست و کماکان ازروش های سنتی و قدیمی استفاده می شود. روش هایی که مردم باید برای آن وقت زیادی بگذارند و همین باعث شده خیلی ها پا پیش نگذارند. به همین خاطر قصد داریم از تاثیرات وقف بر جامعه و اقتصاد برای شمابگوییم تا شاید رغبتی برای شما شود.

وقف چیست و چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

 

وقف چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

وقف حکم یک سامانه پویا و اهرم قوی دارد و کارکردی تاثیرگذار در یکپارچه سازی فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و… دارد. بهره گیری خوب از منابع و قدرت و عملکرد های این سازمان مردمی، که بدست آمده از باور های دینی بشر است، قادر است منجر به رشد و پیشرفت جامعه در زمینه اقتصادی و فرهنگی شود. که عاقبت آن قطعا رسیدن به عدالت اجتماعی می باشد.

موقوفات، در هر لحظه و در هر جایی، می توان گفت تمامی نیازهای جامعه را پاسخ می دهند؛ به گونه ای که در هر لحظه ای، خلأ در قسمتی از جامعه ایجاد می شود، واقفان خیرخواه و دانا می خواهند با یکپارچه سازی موقوفات جدید این خلأ را پر کنند. سازمان وقف جدا از اینکه آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی دارد، با آثار جغرافیایی مهمی هم همراه است. در کل کشور های اسلامی اکثر عناصر کالبدی و دیدگاه های جغرافیای، پیرو باور به پدیده ی وقف ایجاد شده‌اند.

همچنین بخوانید:

وقف کردن و نکاتی درباره آن

چگونه مردم را با وقف و تاثیرات آن آشنا کنیم؟

هر اندازه که امر وقف رایج شود و مردم از آن فیض ببرند، اساس پایه دین و اسلام تقویت خواهد شد. باید کاری کرد که مردم از وقف و تاثیرات آن مطلع باشند و رغبتی در آن ها برای این امر ایجاد شود.
وقف صرفا در مال نمی باشد، بلکه در فکر و امور فرهنگی و همه آنچه که بشر دارد، می ‌‌تواند نفوذ یابد. با وقف حل معضلات و مشکلات و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه امکان پذیر و تسهیل می شود. اما در واقع وقف به منظور رسیدن به توسعه ‌ای پایدار، توسعه علمی و تحقیقاتی نقش موثری دارد.
اگر همه بخواهیم بشریت و حیات انسان ماندگار باشد باید وقف را رونق بخشیم. فراموش نکنید که وقف ذخیره مورد اطمینانی برای آخرت می باشد تا بعد از اینکه حیات دنیوی از او سلب شد در کل عالم باقی این پاداش همراه او باشد و همین کار باعث شود که به بهشت برود.
واقفین بهتر است از اینکه امروزه انسان بیشتر به چه چیزی نیاز دارد مطلع باشند و همان را وقف کنند یا به عبارتی باید بدانند چه چیزی برای مردم سودمند است تا همان را وقف کنند. در حقیقت سنت حسنه وقف باید با نیاز جامعه سازگار باشد.

وقف نوعی تخصیص مال است

وقف یکی از بهترین نوع تخصیص مال می باشد که فرد مومن بخشی از مالش را به منظور رفع مشکل موسسات خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان می بخشد که برای همیشه صرف آن شود.
کار کردن در حوزه اوقاف بسیار مهم است و باید در حفظ و مراقبت موقوفات و توسعه فرهنگ وقف سعی داشته باشیم.

به خاطر داشته باشید هر جایی در جامعه مسئله ای بوده با کمک واقفان و افرد نیکوکار وقف شده و در حال حاضر نیز باید در راستای برطرف نمودن نیاز های جامعه سنت حسنه وقف انجام شود.

از منظر اسلام تنها خدا مالک است و چه بهتر که بشر اموال و املاکی که به امانت نزد اوست، بوسیله وقف ماندگار نماید.

خیریه شعف کمک به نیازمندان

cta(01)-1

خیریه شعف

در صورت هرگونه سؤال
با ما تماس بگیرید.

 اگر علاقه‌مند بودید فرم ثبت‌نام مستمری ماهیانه یادتان نرود!

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *