برگزاری کمپین خیریه

7  گام مهم برای برگزاری کمپین خیریه

 تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برگزاری کمپین‌‌ خیریه، چگونه برنامه ریزی و مدیریت می‌شود؟! و یا چه میزان اثربخش و پایدار است؟

کمپین‌ها، مجموعه‌‌‌ای از اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات هستند که تلاش می‌کنند «مخاطبان» را از وضعیت بی‌تفاوتی به وضعیت دل‌نگرانی (آگاهی‌ بخشی) و سپس به اعتراض و مشارکت (تحرک)، سوق دهند.
اگر نتیجه دلخواه از برگزاری کمپین خیریه حاصل شود، مشارکت‌کنندگان و حامیان، قدم‌های بعدی را برای مشارکت در طرح نیکوکاری، خواهند برداشت.
اگر کمپین‌ها ساختار درستی نداشته و یا بر روی هدف درستی متمرکز نشده‌ باشند، سبب بی‌نتیجه ماندن، دلسردی و عدم اعتماد عمومی به طرح خواهند شد. اینگونه کمپین‌ها، به مانند بالن‌های بزرگی هستند که با سوزاندن آرمان‌گرایی و حسن نیت، در آسمان مانده‌اند، و تنها تا زمانی در آسمان می‌مانند که سوخت کافی -حمایت مالی- داشته باشند.

بنابراین برای برگزاری کمپین‌ها و طرح‌های نیکوکارانه هدفدار، باید اصولی را در نظر گرفت که عبارتند از:

1.پیش‌بینی

داشتن درک کافی، تهیه فهرست اقدامات لازم و بررسی امکان تحقق آن‌ها و در نهایت ارائه طرح و همچنین آمادگی کافی برای هر پیشامد احتمالی، همگی کمک خواهند کرد که مسیر برگزاری کمپین تا رسیدن به نتیجه، به درستی پیش‌بینی شود.
بنابراین اگر کمپین‌ها، هدف خود را به روشنی بیان کرده و بطور اصولی و منطقی، نتایج قابل پیش‌بینی از برگزاری کمپین را برای مخاطبان خود ترسیم کنند، نه تنها مشارکت‌کنندگان بیشتری جذب، بلکه با آمادگی بیشتری برای مقابله با مشکلات گام برداشته و موفق‌تر عمل خواهند کرد.

2.نیازسنجی

هيچ چيز به اندازه‌ي تعيين هدف در نيازسنجي، مهم نيست. در تعيين هدف، چشم‌انداز مطلوب هر کاری كاملاً تعريف می‌شود تا عمليات برنامه‌ريزي در فرايند گردآوري، سازماندهي و تحليل اطلاعات، معني‌دار و توجيه‌پذير باشد. اين اصل، سبب خواهد شد تا پروژه در طی مسیر، از هرگونه سردرگمي و به بيراهه رفتن، در امان بماند.
همچنین موسسات خیریه و یا کسانی که قصد برگزاری کمپین‌های نیکوکاری را‌ دارند، قبل از هر کاری باید از خود بپرسند: آیا من واقعا به این کمپین نیاز دارم؟ آیا می‌توانم با روش‌های معمول، آنچه را می‌خواهم به دست بیاورم؟ با یک درخواست مؤدبانه، یا یک لابی‌گری آرام، یا به وسیله مبادله و…، می‌توانم به آن دست پیدا کنم؟ پس موسسات خیریه، تنها زمانی باید به برگزاری کمپین فکر کنند که هیچ‌یک از این روش‌های گفته شده را نیازموده باشند.

3.بودجه‌بندی منطقی و تامین‌مالی پایدار

موسسات خیریه باید در برآورد بودجه لازم برای تامین پروژه خود، منطقی و واقع‌بینانه عمل کنند، یعنی بودجه هدف‌ آن‌ها برای به نتیجه رسیدن کمپین، کاملا منطبق بر نیازها، تعریف شده باشد.
از طرف دیگر، مبلغ و زمان هدف‌گذاری شده در هر پروژه باید متعادل و هم‌راستا باهم باشند تا موفقیت پروژه را تضمین کنند. موسسات خیریه نباید هزینه‌ها را بدون تفکر درباره چگونگی به دست آوردن آن و یا بدون ارائه گزارش برآورد بودجه، به مخاطبان اعلام کنند.
اکثر سازمان‌های مردم نهاد، در تامین منابع‌مالی خود، متکی به حمایت‌های یک شخص –حقیقی یا حقوقی- ، شرکت، یا گروهی خاص هستند. این در حالی است که پایداری مالی یک سازمان، به واسطه بودن در بطن مردم و جذب مشارکت‌های مردمی، حاصل می‌شود.

4.برقراری ارتباط

برگزاری کمپین خیریه، همانند گفتگو با جامعه است. فرایندی ارتباطی و دوطرفه، مثل مکالمه تلفنی.
موسساتی که قصد برگزاری کمپین‌های نیکوکارانه برای رفع مشکل و معضلی را دارند، ابتدا افراد را نسبت به آن معضل آگاه کرده و سپس آن‌ها را متقاعد می‌کنند که برای رفع آن، احتیاج به مشارکت نیکوکاران دارند و همواره باید شرایط ارتباطی را فراهم کنند تا افراد در جریان امور، قرار بگیرند.
کمپین‌ها باید اشاعه‌دهنده دو ‌طرفه دیدگاه‌ها باشند، یعنی موسسات خیریه باید با جامعه صحبت کنند، گوش دهند، بشنوند، پاسخ دهند و بحث کنند.
پس ارتباط هنگامی اتفاق می‌افتد که دو طرف ایده‌های خود را مطرح کرده و با یکدیگر در تعامل باشند.

5.شفاف سازی

موسسات خیریه در ایران و جهان، منابع مالی خود را