دیدار با خیریه

دیدار با خیریه نوید آینده بهتر

 

در یک هوای بارانی پاییزی، رهسپار خیریه ای شدیم در نزدیکی های مترو دانشگاه شریف، پیدا کردنش کار سختی نبود، همان نبش کوچه زهره، تابلویی ندیدیم اما از روی پلاک توانستیم خیریه را پیدا کنیم. پله ها را که بالا رفتیم با استقبال مسئولین مهربان این خیریه مواجه شدیم، همگی به استقبال ما آمدند و با راهنمایی مددکار مهربان این خیریه راهی اتاق مدیر عامل شدیم.

هیات مدیره خیریه نوید آینده بهتر همگی معلم و استاد دانشگاه هستند، با همان چهره های معلمی که در ذهن همه ثبت شده است. این خیریه سال 1394 کار خودش را آغاز کرده است، ولی قبل از شروع عملیاتی به مدت شش ماه کار مطالعاتی انجام می دهند تا ببینند چه کار نو و تازه ای می توانند ارائه کنند؟ در همین پرس و جو ها به موضوعی می رسند که شاید به ذهن خیلی از ما نرسد: نان. اولین سوالی که از مسئولین این خیریه پرسیدم این بود که آیا واقعا کسانی را داریم که به نان محتاج باشند؟ یک زمانی ما اصطلاحا می گوییم که فلانی به نان شب محتاج است، اما منظورمان این نیست که نان ندارد، یعنی مثلا برنج و گوشت ندارد، مرغ و میوه ندارد، نه اینکه حتی نان هم نداشته باشد، مگر می شود هنوز هم کسانی باشند که نان محتاج باشند؟!!

این سوال را که پرسیدم انگار داغ دلشان تازه شد و انگار هرکس با آنها مواجه می شود همیشه این سوال را میپرسد! گفتند: بله، این سوال را از ما میپرسند ولی باور کنید که ما خانه به خانه رفته ایم و افراد محتاج به نان را پیدا کرده ایم. مهندس والایی که از مدیران این خیریه است شروع کرد به تعریف کردن از اینکه چطور این خانواده ها را پیدا کرده است؟ میگفت زمانی نانوایی به نانوایی میرفتم و از شاطر میپرسیدم کسی هست که به شما بدهکار باشد؟ گفت بله تا دلت بخواهد. سررسیدش را که داخل کشوی دخل نگه میداشت باز کرد و دانه دانه به من نشان داد که چه کسانی به او بدهکار است. از این طریق با خانواده های نیازمندی آشنا شدند که برای تامین نان خود در مشقت و سختی بودند. در مراحل اول بدهی آنها را به نانوایی تسویه میکردند و می رفتند اما کم کم به سمت طراحی و توزیع بن هایی میروند که این خانواده ها با ارائه بن می توانند نان تهیه کنند.
این کار روز به روز برکت پیدا می کند تا اینکه بعد از هشت سال، هم اکنون 1882 خانواده تحت پوشش این خیریه هستند که نان آنها از این طریق تامین می شود. البته این نکته را هم باید اضافه کنم که علاوه بر بن نان، در برخی از روستا به خانواده های نیازمند کیسه آرد داده می شود تا نان مورد نیاز خود را بپزند.
خیریه نوید آینده بهتر که به اختصار خیریه ناب خوانده می شود، تجربه های جالبی در تهیه و توزیع نان دارد، از رایزنی با تولیدکننده های نان صنعتی تا قرارداد با آشپزخانه هایی که غذای مازاد نیاز دارند، اگر در این قسمت قصد داشتید دست به کاری بزنید می توانید از تجربه های این خیریه استفاده کنید. مدیران این خیریه که قبل از هرچیز معلم هستند، با روی باز تجربه های خودشان را در اختیار شما می گذارند.

 

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *