انواع موسسه‌های خیریه

موسسه‌های خیریه و نحوه کمک‌رسانی آن‌ها به نیازمندان

انواع موسسه‌های خیریه: در این مقاله از موسسه خیریه شعف قصد داریم انواع موسسات خیریه و نحوه‌ی کمک‌رسانی آن‌ها به نیارمندان را شرح دهیم با ما همراه باشید.

درصورتی که موسسه خیریه در قالب سازمانی تاسیس شده باشد تا به صورت غیرانتفاعی نیازهای مهم انسان‌ها را برطرف نماید، می‌تواند کارکردهای بسیاری داشته باشد.

در این مقاله انواع موسسه‌های خیریه قابل تاسیس را شرح می‌دهیم که برخی از آن‌ها در حال حاضر نیز در ایران ایجاد شده و در حال فعالیت هستند.

مزایای طبقه‌بندی کردن موسسه‌های خیریه

با طبقه‌بندی بودن انواع موسسه‌های خیریه می‌توان پیشنهادات بسیاری در برابر افرادی قرار داد که تصمیم به ایجاد این‌گونه موسسات همراه با خصوصیاتی که هر یک از این سازمان‌ها دارند، قرار داد.

در این شرایط، این اشخاص می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام یک از انواع این موسسه‌ها بیشتر به کار آن‌ها می‌آید.

اگر روزی برسد که همه افراد بسته به شغل یا علایق خود یک قسمتی از زمان خود را برای امور خیریه بگذارند، عالی می‌شود و هم زندگی نیازمندان و هم زندگی خیرین زیبا و شیرین می‌شود.

انواع موسسه‌های خیریه

موسسات خیریه پخش

حقیقت این است که بایستی سرزمین ما از نظام تامین اجتماعی خوبی بهره‌مند باشد که دست کم احتیاجات معیشتی نیازمندان توسط این نظام تامین شود و از طرفی تیم‌هایی برای تشخیص و برطرف کردن نیازهای اشخاص محروم وجود داشته باشد که به افراد نیازمند کمک نمایند تا مدیریت بهتری روی مشکلات خاص مانند ابتلا به بیماری‌های پرهزینه  داشته باشند.

درصورتی که افرادی توان بهبود بخشیدن به نظام تامین اجتماعی یا نظام بهزیستی را داشته باشند قطعا حاصل کار آن‌ها بسیار گسترده‌تر می‌شود. اما اکثر افرادی که تمایل دارند کمک کنند، قدرت انجام چنین کاری ندارند و به همین خاطر سراغ شیوه‌های رایج می‌روند.

در شرایطی که اکثر افراد خیر، سازمان‌های بزرگ و کوچکی با اسم موسسه خیریه تاسیس کرده‌اند و اکثر این موسسات نیز کار پخش کمک‌های نقدی و غیرنقدی را میان افراد محروم انجام می‌دهند، عالی می‌شود که مقداری در رابطه با این روش کمک صحبت شود تا افراد نیازمند بیشتری از اینگونه خدماتی بهره‌مند شوند.

این‌طور که معلوم است از معمول‌ترین نوع موسسه‌های خیریه که در کشور ما فعالیت دارند، موسسات خیریه پخش هستند.

این گروه از خیریه‌ها فرایند جمع‌آوری کمک‌های و غیرنقدی و پخش آن میان افراد نیازمند را انجام می‌دهند.

کار این گروه از موسسات شامل موارد زیر است:

  • تبلیغ امور موسسه‌های خیریه
  • جمع آوری پول یا هدایای غیرنقدی
  • شناسایی مردم نیازمند
  • پخش پول یا محصولات میان نیازمندان

 

سازمان‌های خیریه بهداشتی و درمانی

این گونه از موسسه‌های خیریه می‌توانند به اندازه یک کلینیک کوچک یا یک بیمارستان بزرگ کار خود را انجام دهند.

در صورتی که فردی تمایل داشته باشد موسسه خیریه‌ای راه‌اندازی کند که سال‌ها ماندگار باشد و مسائل افراد را برطرف کند، یک سازمان خیریه بهداشتی و درمانی گزینه‌ی خوبی است؛ زیرا علی‌رغم یک زمین که احتمال دارد هر استفاده‌ای از آن شود یا بلا استفاده باقی بماند یا یک باغ که احتمال دارد به خاطر مدیریت بد به محل بی استفاده تبدیل شود، یک کلینیک یا بیمارستان یا یه سازمان بهداشتی دیگر، در هر صورت منشا خیر می‌ماند و سوء استفاده زیادی نمی‌توان از آن کرد.

موسسه‌های خیریه عمرانی

کار این موسسه‌ها ساخت مدارس یا مسکن کم هزینه برای افراد نیازمند بی‌سرپرست است.

سازمان‌های نگهداری یا سرپرستی

این سازمان‌ها از افراد پیر، بی سرپرست یا معلولین جسمی و ذهنی نگهداری می‌کنند.

مراقبت از افرادی که بیمار یا ناتوان هستند می‌تواند کار دلچسبی باشد زیرا بر خلاف سایر امور خیریه، به طور مستقیم با خود انسان‌ها در ارتباط است و رفع نیازهای یک انسان، نگهداری از او و خوشحال کردنش آثار پربرکتی در زندگی شخصی آدم ایجاد می‌کند.

مراقبت و سرپرستی می‌تواند در مقیاس کوچک یا بزرگ رخ دهد. برای نمونه، بسیاری از افراد اهل خیر، مراقبت از کودکان بی سرپرست را در منازل خودشان به عهده می‌گیرند.

این امر به ویژه برای افرادی که قدرت جسمی و مالی به اندازه دارند، می‌تواند دلچسب و پربرکت باشد. قبول کردن مراقبت از یک فرد سالخورده بی سرپرست نیز می‌تواند نمونه‌ای از سرپرستی در مقیاس کوچک محسوب شود.

موسسه‌های خیریه آموزشی

 این سازمان‌ها به اشخاص مختلف آموزش می‌دهند. خود این مدل از سازمان شامل گروه‌های زیر هستند:

  • سازمان‌های آموزش معلولین و ناتوان‌های ذهنی
  • سازمان‌های آموزشی اشخاص محروم
  • سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای مخصوص اشخاص محروم
  • سازمان‌های سوادآموزی
  • سازمان‌های مشاوره

سازمان‌های خیریه تحقیقاتی

این سازمان‌ها امر تحقیق در زمینه‌هایی را انجام می‌دهند که نتایج حاصل از پژوهش‌های مشکلات مردم را برطرف می‌کند. برای نمونه موسسه پژوهشی سرطان که نتیجه این تحقیقات ساخت داروهایی است که قیمت پایینی دارند.

موسسه‌های خیریه مشاوره

افرادی که توان پرداخت هزینه مشاوره ندارند از طریق این موسسات می‌توانند به رایگان برای هر موضوعی مشاوره بگیرند:

  • موسسه‌های مشاوره حقوقی رایگان
  • موسسه‌های راهنمای تحصیلی
  • موسسه‌های مشاوره کاری
  • موسسه‌های مشاوره درمانی
  • موسسه‌های مشاوره روحی

 

بنیادها و سازمان‌های خیریه‌ی (charities) بزرگ جهان و ایران 

موسسه‌های توان یابی و بازپروری

اگر افراد نیازمند، مشکلاتی از قبیل معلولیت جسمی و ذهنی، اعتیاد و… داشته باشند از طریق این موسسات می‌توانند به زندگی طبیعی خود برگردند.

دیگر انواع موسسه‌های خیریه

از آن‌جایی که احتیاجات و مشکلات افراد نیازمند متنوع و بسیار است، لذا، انواع موسسه‌های خیریه بسیاری روی کار آمدند.

درصورتی که روزی برسد که هر فرد سالم و توانمندی صرفا 5% زمانش را به صورت مرتب صرف یک کار خیر کند، جامعه با فقر کمتر، سالم‌تر، آرام‌تر و پرنشاط روبه‌رو خواهد شد و بسیاری از دردها و مسائل انسان‌های نیازمند رفع می‌شد.

واقعا ما انسان‌ها حتی نمی‌توانیم دو ساعت از استراحت‌مان را در هفته به حل مشکلات سایر افراد نیازمند اختصاص دهیم؟

 

One Response

نظرات

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد *